Behöver gå upp i vikt
Jo, min kompis har två marsvin. En kille som är ca 3,5 månader som väger 530 gram och en annan kille som är ca 10 månader och väger endast 530 gram!
Jag har länge sagt att jag tycker att han är för smal.. Och igår när jag tog dit min våg så märkte hon det också.
Vad är det bästa att ge för att han ska gå upp bra i vikt? Jag har sagt att hon ska ge honom gröt. Men är det bättre med tex fiber havregryn då eller?
Behöver tips så stackarn kan lägga på sig så bra som möjligt.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag gör min gröt till skinnyt på fiberrik havregryn :)
men ger även lite havrekross till honom vissa dagar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Havregryn (fiberrik) kan hon ge. Om hon vill ge gröt så kan man blanda ihop med lite olika saker som Vetekli, havrekli, kruskakli, vetegroddar, havregryn. (finns nog mer, men jag är inte allt för insatt..)
Just nu använder jag kruskakli blandad med ljummet vatten med lite rivna morötter. Ibland har jag även i lite kornkross och havregryn.
Jag gör det ganska fast, de verkar inte riktigt gilla när det är för kletigt.
Tack ^^ Ska skicka tipsen vidare till henne ^^
(menade såklart att killen på 3,5 månader väger 580 :P )
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag tänker bara på att ev kolla upp om det finns någon bakomliggande orsak till att marsvinet är smalt.
Tandproblem? För aktiv sköldkörtel?
#4 Hmm.. Tandproblem tror jag inte att det är för han har då inget problem med att äta.. Kanske sköldkörteln då.. Finns det några mer tecken på att det kan vara den som krånglar? :)
#6 Läste där.. Låter precis som han. För han har tappat en del hår på magen och dricker mycket. Och han äter ju normalt också.. Ringde henne och sa åt henne att känna under hakan. Får hoppas att det inte är det iallafall.
Tror inte det alltid behöver kännas under hakan heller… Ett blodprov avslöjar sjukdomen och sedan kan han få medicin!