Vad nu med Ella?
Jag upptäckte precis att Ella saknar päls bredvid könet. Inget sårigt, eller skorvigt, bara en halvcirkel utan päls vid könet. Ett väldigt otypiskt ställe för någon specifik Ohyra, och jag undrar därför om marsvin brukar slita av sig pälsen om de mår dåligt?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Utan att vara expert, men kan det inte bara kommit lite kiss/bajs där som fastnat och sen har pälsen lossnat?
#1 Pälsen har en tendens att lossna om något kladdigt fastnar i den har jag märkt, men detta är ju ett ganska stort område som är bart, och jag tror inte hon grisat så. Jag har heller inte märkt av att hon skulle varit dålig i magen vilket borde synts på denna vita dam.
När hon gick på frivillig dejt med Hugo var hon enormt nergrisad i hela baken, kanske det är Hugos rester som torkat in och sedan har pälsen lossnat. Men då borde väl ny päls hunnit komma nu 5 veckor senare?
Verkar hon må dåligt? Annars kanske det bara är så att bebisarna tar all kraft just nu så därför växer inte pälsen ut?
Jag hoppas du får svar av någon mer kunnig snart, men mina spekulationer flyttar i alla fall upp tråden. 🙂
Hon mår inte dåligt, men hon mår heller inte jättebra… Hade jag inte känt små små misstänkta pluttar i magen på henne idag hade jag avlivat henne. Men jag är så splittrad… hon mår inte dåligt, men hon mår inte bra. 😕
#4 hur menar du med att hon inte mår bra då ?? Utveckla det…
#5 De som följt hennes resa sista 5 veckorna vet att hon hoppade ur buren och skadade benet. Hon hoppade först på 3 ben men har blivit bättre allt eftersom. Nu går hon på benet och reagerar inte längre när jag böjer och känner på det. Hon har tappat lite vikt, vilket jag trodde berodde på ungarna hon hade, men hon har inte ökat som jag önskat efter ungarna flyttade ut. Nu saknar hon päls, jag hittade ett par andra ställen där det ser likadant ut, som om pälsen är avryckt. Jag vet inte om hon gjort det, eller om de andra marsvinen gjort det, men när Plura skadade sig och blev halvt förlamad drog han loss sin egen päls. Hon kliar sig inte, inga marsvin kliar sig, och hon är den enda av 17 som ser ut så, så jag skulle inte tippa på någon typ av Ohyra.
Ella äter, är social, kommer och pratar med mig och ropar på mig, använder sitt ben igen, men jag känner att hon mår inte så bra som hon ska göra.
Jag har haft kontakt med flera veterinärer under denna tiden, och vi vet inte vad vi ska göra. Om jag låter Ella somna in nu, låter jag även ett okänt antal bebisar somna.
#5 Just det, det kommer jag ihåg att hon gjorde… Men självklart är det väl svårare för henne att hålla vikten då hon precis haft ungar tidigare också.
Om hon förutom att hon inte ökar så mycket i vikt, beter sig helt normalt så känns det hårt att ta bort henne. Har du provat att ge henne Oxbows för dräktiga djur som extra kraftgiva ?
#7 Jo, det är sant. Dräktighet, förlossning, 5 veckors diande av ungar (ja, flickorna diade fortfarande vid 5 veckors ålder och då fick alla flickor flytta till en annan bur så Ella fick vara i fred), sen en skada och dräktighet igen tätt inpå… det är nog som du säger inte konstigt att hon tunnat ut, hennes kropp har tagit mer än den ska behöva sista tiden.
Det är lite svårt att göda henne då hon delar bur med 3 andra vuxna honor. Ella är absolut lägst i rang efter sin skada. Innan var hon kaxig och nästan elak mot alla som försökte sätta sig på henne, men efter hon var skadad ligger hon nu sist i ledet och får även äta sist. Jag petar till henne extra och passar på när jag har henne ute, men har inte haft henne ute så mycket pga skadan.
Jag har börjat ge pellets blandat med mitt egna kraftfoder, för att försöka få upp hullet, men det är inget supermärke.
Dock oroar mig pälsen ändå, hon ska ju inte sakna päls.
#8 Kan det inte vara så att pga allt annat så har inte hennes kropp prioriterat pälsen utan energin har istället gått åt till att ge di, läka ben och mata ungarna i magen? Jag hade nog avvaktat lite (eftersom hon i övrigt verkar må okej) samt försökt få i henne extra mat.
#9 Det är ju inte omöjligt.. Kroppen är ju fenomenal på att rikta energin den har till de mest akuta ställena, och med tanke på allt hon kämpat med sista tiden så är ju inte pälsen alls prioriterad.
Jag ska vänta ett par veckor till och se hur allt artar sig.. Jag ska även göda henne än mer. Resten av kompisarna får väl få en släng övervikt under tiden, men det får det vara värt för Ellas skull. Om de små klumparna jag kände i magen idag är vad jag tror det är så behöver hon få i sig mer energi än hon får idag. Vi kämpar vidare och ser hur det artar sig.
Håller tummarna för dig och Ella! Tror faktiskt ni rider ut det här. 🙂
Lycka till med lillan! Om du vill att hon ska få i sig mer än de andra, kan du inte bara ge de tre andra golvtid en stund per dag och under den tiden låta Ella vara själv och mumsa gröt och så under tiden? Så gör jag med våra :)
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se