Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1442 ggr
Minerad
3

Varför är marsvin bäst?

Ja, det är kanske en lite ledande fråga på ett marsvinsforum.😉Men jag har försökt förstå min egen förtjusning och kommit fram till att jag gillar att de:

- pratar mycket och varierat

- är gosvänliga och fredliga

- är hur söta och som helst (särskilt i närheten av mat)

- lever "lagom" länge.

- är inte alldeles korkade (fast kanske inte jättesmarta heller)

- luktar gott!

- fungerar bra i lägenhet

- man kan ha en hel flock av dem!

- verkar finnas god atmosfär bland marsvinsägare, som jag märkt här och på utställning

Marsvin är de enda gnagare jag har haft, men det finns ju en mängd andra; kaniner, gerbiler, råttor, möss, chinchillor och hamstrar. Dessa har jag bara väldigt begränsad erfarenhet av och ganska mycket fördomar om. Tex tror jag att möss och hamstrar är rätt poänglösa. Kaniner verkar gnaga på allt, helst sladdar och fingrar, och kräver lika mycket tid som en hund. Råttor är smarta men luktar lite knepigt och svansen är läskig. Chinchillor verkar mest vara någon slags skrytgnagare som ska sitta på en pinne och se dyr ut.

Ja alltså, jag fattar ju  att alla djur har sin egen charm och sitt eget värde. Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker om alla andra gnagare! Vilka föredrar ni och varför? Vilka har ni/har ni haft? Hur är de i förhållande till marsvin? Eller är det så enkelt att marsvin är bäst?

godisgrisen
2

Jag håller med dig om allt!👍Alla punkterna du räknar upp är mitt i prick, precis därför tycker jag också att marsvin är bäst… möjligen har du glömt att de ger en chansen att leva ut sin bondedröm i lägenheten med hö, spån, matningar och allt.😉

Jag kan inte tänka mig att leva utan marsvin inte utan katter heller och helst har jag några akvarium också men kaninerna, mössen och undulaterna saknar jag sällan även om jag gillade dem också.

Möss är oerhört söta och charmiga de är roliga att titta på och de kan bli tama men de luktar en del och inte är de så härliga som marsvin inite.

Kaninier är starka personligheter med ljuvligt mjuk päls, gosighet och fulla av galet tokroligt bus. Men de är också rent ut sagt skitjobbiga med sitt gnagande på allt och att de inte lyssnar när man säger till dem att sluta göra dumheter som katter, hundar och marsvin gör. Tro mig jag gillar kaniner men marsvin är så mycket charmigare och medgörligare.

Minerad
1

Hehe, ja bondedrömmen får man inte glömma. Jag är stadsbonde med potatis i hink på balkongen och funderingar på att skaffa maskkompost till marsvinslortarna. 😃

Jag måste säga att det är bra ränta på marsvin. Man får väldigt mycket i förhållande till insatsen och besväret med dem! Annars lät ju möss och kaniner ungefär så som jag trodde. Tror inte de är något för mig. 😉

ElmerKrudd
2

Marsvin är verkligen underbara ^^ Men jag har en liten kaninkille här också och han är verkligen speciell ^^ 

Han gnagar inte på sladdar, lyssnar när man säger nej ( dock är det ju väldigt roligt att vara lite olydig ibland då han får små fnatt och skuttar som en galning ibland när man säger åt honom :P ) och han har en väääldigt stor personlighet :P

Sitter alltid och väntar vid burdörren på morgonen för att bli kliad lite i pannan ;)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[Snuttegris]
1

Här hemma har jag både chinchillor, marsvin, möss och en råtta.

Alla djuren har sin speciella charm.

Chinchillor är verkligen mysiga djur, om jag öppnar buren så är dom snabbt framme och ska gärna klänga och undersöka om jag har något gott. När dom är ute och rastar av sig så stannar dom ofta upp, sätter sig i knät och vill ha kel sen kan dom springa vidare.

Möss är hur söta som helst och kan bli oerhört tama. Du kan till och med träna tricks med möss och träna agility med dom. Möss är smarta och fascinerande djur.

Marsvin håller jag med på varenda punkt.

Råttor är också oerhört mysiga djur, nyfikna och smarta. Mina råttor (hanarna) älskade att ligga på axlen och mysa. Nu har jag bara en hane kvar och han älskar mys och kel.

Jag har ingen direkt favvo när det gäller gnagare. Jag älskar just gnagare över lag.

linneakaangas
0

Marsvin är verkligen bäst! Håller också med dig om allt! Fast jag skulle vilja att marsvin levde längre, men men😉… På en del sidor på internet jag läst står det att marsvin inte är gnagare, jag fattar inte… haha!🙂

Frosstis
0

#5 Marsvin inte gnagare? Det var ju konstigt.. Det är ju kaniner som inte är gnagare.

Ni förstår inte hur avundsjuk jag är på er med grisar ;(

Minerad
1

#3 Jag har ett par vänner som också är väldigt fästa vid sina kaniner. Jag tycker det låter så trevligt att de har så mycket personlighet. Så länge de är snälla och inte övergnagiga är jag helt med på att de är superfina.🙂

#4 Härligt med en riktig gnagarfantast! 😃

Jag var tvungen att kolla upp lite mer på chinchillor nu. De såg ju faktiskt rätt kul ut! Trodde nog de var "tråkigare" men de såg ju riktigt skuttiga ut. Tycker du möss är mer lättränade än marsvin förresten?

#5 Det har fastslagits att de faktiskt tillhör gnagarfamiljen numera. Det var tydligen en period när det ifrågasattes. 🙂

Frosstis
1

#7 Jaså? Jaha :D 

Sök på mouse agility på youtube, möss är faktiskt riktigt smarta djur :)

Minerad
0

#8 Awww, men kan du inte skaffa några marsvin då? Vi har ju konstaterat här med enorm enighet att de är bäst. (helt otippat) 😃

Men på din Avatar så verkar du ju gilla hamstrar! Förklara gärna hamstrar för mig! Vad gör man med dem? Hurdana är de? Jag har inte fattat hamsterkärleken. Fast jag tycker ju deras burar är rätt fräsiga, de ser ut som ett disneyland i miniatyr ibland!

Frosstis
2

Joo jag vill så gärna! Men det är inte speciellt lätt när man är 15, djurgalen, vill ha alla djur och en mamma som tycker att hamster och hund räcker xD har inte vågat fråga om marsvin än, men det kommer.. Joo hamstrar är faktiskt inte så tråkiga som alla tror! Dom är nyfikna pigga sötnosar som älskar att utforska, bits aldrig (som de flesta verkar tro hehe), lär sig tricks relativt enkelt, mysiga och älskar att kela! Dom r underbara. Dom där burarna.. Kan hålla med dig om att duon är jättesöta och att man nästan själv skulle vilja bo där i, men dom är inte bra xD vi hamstermänniskor håller oss till backar och dunaburar:D Vad man gör med hamstrar.. Hmm, man kan göra agility med dom! Dom första gör allt för godis, och dom är jätteduktiga hoppare! Springer genom tunnlar och går på gungbrädor. Sen är det väl gosa, låta de utforska nya saker m.m. Det mesta kan man göra med dom, precis som med marsvin :) dom är faktiskt rätt lika marsvin, kanske inte lika gosiga och pratar inte så mycket men man kan göra i princip samma saker :) fast man kan inte ha öppna burar till hamstrar, då rymmer dom ;) oj blev rätt långt hehe men hamstrar är så underbara ;D

linneakaangas
0

Jag har haft 2 hamstrar, men jag har inte fastnat för någon av dom lika mycket som mina underbara marsvin!❤️

Minerad
1

#10 Tack för bra svar! Jag har haft en misstanke om att de inte var så tokiga ändå. Och jag kan förstå känslan av vilja ha ALLA djur så du får väl se om du kan blidka din mor. Nu är jag morsa själv, så jag förstår ändå henne som sätter gränser. Det hör ju till jobbet liksom. 😉

Mirinda
0

#12 Har inte heller haft andra gnagare. Men charmfaktorn på marsvin slår den hos andra gnagarhusdjur jag bekantat mig med hos kompisar.

Man kanske blir spadrig på allt spån och hö man får städa. Men ingenting kan få mig att säga att marsvinen är annat än toppendjur.

Det bästa är att varje individ har sin egen personlighet. Visst är de korkade, men det är deras enkla syn på livet och hur man använder sig av sina människor som gör att jag blivit en marsvinsnörd.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Frosstis
1

Fast självklart så passar inte ett djur alla människor:) fast jag är mer en smådjursmänniska, fastnar för typ alla djur. Men marsvin och kaniner ligger mig varmast om hjärtat, även om jag älskar hamstern jättemycket:*

Virvlan
0

marsvin har sådan rolig personlighet.

älskar när de blir galna och gör popcornskutt =)

dom lever dock för kort tid

Minerad
0

Jag förstår er som invänder och säger att de lever för kort tid. Det är ju klart att de gör! Särskilt de som dör i förtid av sjukdom och de som man tycker extra mycket om. Fast jag är ändå glad att de lever betydligt längre än råttornas 1-2 år. och samtidigt känns det skönt att inte ha bokat upp mina närmsta 25 år. Det är därför "lagom" står inom situationstecken! =)

vevve89
0

Jag kan tyvärr inte hålla med. Visst, älskar vårat marsvin, hur personlig som helst och i mina ögon vacker.. men tänker inte skaffa fler efter henne, har haft flera marsvin men nu räcker det. (har bara ett marsvin nu av flera anledningar! så dra inga förhastade slutsatser =))

Just nu har jag 2 kaniner och 2 möss utöver marsvinet. Jag älskar smådjur, mkt mer än hundar och katter. Visst kan jag tänka mig att ha båda dom också men katten får isf pojkvännen ta på sig ansvar för (om det skulle bli någon), hund kommer komma in i familjen kanske i höst men inte heller där kommer jag ha ansvaret. Vilket jag tycker är skönt då jag inte vill ha det som det är nu. (jobb 5 dagar i veckan, dotter och de andra djuren att ta hand om.)

I framtiden kan det bli så att jag köper mig ngn ny kanin, det är dock troligtvis ett bra tag kvar innan det sker. Så för stunden räcker det med min 9½ åring och 2½-åring. 

Möss kommer jag troligtvis fortsätta ha i framtiden, då jag tycker dom är otroligt mysiga.

Kanske även köper råttor i framtiden då det är helt underbara djur. Haft tidigare men får inte ha hemma just nu,

Så de djur jag kan tänka mig att ha i framtiden är kanin, möss och råttor…

Minerad
0

Haha, men det är helt okej att inte hålla med! Vilka djur man dras till är ju väldigt personligt och inget är mer rätt eller fel att föredra. =)

Är du trött på marsvin? Eller är det något särskilt med kaniner, råttor och möss som du gillar bättre? Jag är alltså nyfiken på vad som gör de andra smådjuren bättre än marsvin för dig?

Twili
0

#17 skulle gärna höra de anledningarna till att en marsvinshona sitter ensam :)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

vevve89
2

#18 Jag har förkärlek för de långa öronen och stora baktassarna på kaninerna. Speciellt på Dvärgvädurar. Min hane jag har nu är ingen kelkanin som man lyfter upp och pussar på ostraffat (han är en gammal surgubbe men gör ingen ont) men han ahr stulit mitt hjärta. Likaså rasen. OM det blir en ny kanin i framtiden kommer det troligtvis vara en DVV.
Tycker dessutom att kaniner är en vacker art, personliga (haft allt från kelgrisar till argsinta), och dom luktar otroligt gott! Att borra ner näsan i en mjuk kaninpäls är oslagbart.

Möss och råttor älskar jag svansen på, det var det första jag föll för. ;D Köpte 2 råttjejer för massa år sedan och de var helt underbara. Dom var med överallt när jag va hemma, satt på axeln, sov på min mage eller röjde runt på soffan när jag var hemma. Följde även med till glassbilen. När ena honan dog köpte jag en ny bebis till den gamla, tyvärr funkade ingen av dom med andra råttor och fick bo åtskilda men var hur underbara som helst med mig. Och otroligt fina. De luktar tyvärr inte speciellt gott men deras personligheter, uttseende och vakenhet slår lukten alla gånger.

Mössen jag har nu tog det lång tid innan jag köpte. Först skulle jag övertala dom hemma, sen kollade jag uppfödare och till sist ställde jag mig på kö. Har följt dom sedan de låg i magen och tingade dom vid ca 1-2 veckors ålder. Ena kommer fram direkt när buren öppnas, ska hälsa och kommer gärna upp i handen för att få en liten godisbit. Systern är däremot lite mer reserverad och vill inte lämna buren förutom när hon ser en chans att rymma å utforska hyllan. Men det jobbas det på. =)
De har väldigt fina personligheter, vackra att se på och roliga att se på när de jonglerar runt i buren eller på oss.

FlutterShy
2

Marsvin slår alla gnagare och hardjur jag haft. Alla har ju som sagt sin charm och man måste hitta ett djur som passar en själv. Jag har haft möss, gerbiler, kaniner och nu massa marsvin.
Nu håller jag på mycket med marsvin men inan dess har jag nästan bara hållt på med kaniner. Jag tycker marsvin är så himla mysiga speciella husdjur, de är pratglada och hel goa att mysa med. Jag har faktiskt i skivandets stund en av mina mys grisar på axeln, som kröp upp dit alldeles själv. Han sitter och myser in sig i mitt hår, haha.

Man kan inte hitta ett bättre husdjur än så här!

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

[Springerpoo]
1

Marsvin är absolut den bästa gnagaren ^^ Har både gerbiler och marsvin och jag måste säga att gerbiler inte är så speciellt roliga djur 😐Jag har haft gerbiler i tre år nu och jag kan säga att jag har tappat intresset helt det senaste året. Men marsvin, de är så underbara! De är så sociala, mysiga och pratglada. De har även en sån stor personlighet. Har faktiskt en liten tjej som halvsover i mitt knä just nu ^^

Mirinda
3

Jag gillar både katter och hundar. Ofta föredrar de man frågar den ena sorten. Men det kräver så mycket mer av närvaro, konsekvent uppfostran (ja, man kan uppfostra katter - men de lyder en bara om de ser sin egen vinst med det). Mitt liv har inte plats för hund eller katt just nu. Men jag umgås med grannarnas djur tills vidare.

Marsvinen i huset är min sons. Han är husse och mycket bestämd om hur han vill ha det. Det är OK med oss andra, bara han sköter dem bra.

Det är uvecklande för barn att ta hand om husdjur och marsvin är precis lagom svårt för min mellanstadie-kille. Han är en mycket stor djurvän och får utlopp för sina mjuka, omhändertagande sidor.

Marsvin är så snälla att det smittar av sig på människorna de bor hos. Det är jag säker på. Därför trivs jag här på MiF, bland er mattar och hussar.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Minerad
2

Marsvin är så snälla att det smittar av sig på människorna de bor hos. Det är jag säker på.

Du, det tror jag med! 🌺