"Höhäck" från IKEA
Jag var på IKEA i Söndags och köpte en "Rationell Variera" hållare efter tips härifrån. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60128661/. Mina grisar äter hö som aldrig förr. De äter nog nästan dubbelt så mycket hö som tidigare. Dessutom känns det skönt att man vet att det är rent. Tack för tipset :-)
Ja jag köpte sådana där "Kusiner" till tunnlar också. Mycket populära. De tillsammans med _Charlies tunnel används flitigt.
En sån har vi plastpåsar i! Kanske ska sno den! >;D
Men vad fuskigt! Mitt Ikea hade bara vita ju :-(
Jag är så nöjd med att ha köpt dem (även om jag kommer muttra ramsor om fula färger och elakt Ikea när jag ser mina ickerosa :-P). Även här har marsvinen börjat äta mycket mer hö samtidigt som det blir mycket mindre spill. De funkar även utmärkt som sovkojor när man har ätit sig en gång in i höet ^^
Hur har ni den, stående eller liggande? Har en som ligger här hemma och skräpar…
#1 Gör det. En klar succe hos grisarna!
#2 Haha, ja du får klaga hos kundtjänst. Men jag köpte en av varje :)
#3 Liggande på golvet. Proppa den full av hö. Du skall se att det blir uppskattat.
#4 Absolut, ska pröva :)
är det ingen risk att dom fastanr i hålen med huvudet ?
tänkte just fråga det samma fastnar inte marsvinen i hålen?men marsvinen vill gärna krypa in i höet det älskar dom
Jag har en sån men vågar inte ha den hos marsvinen, är rädd att dem ska fastna med huvudet i hålen. Har även provat att ha den som tunnel men nej, stor risk att de fastnar. Iallafall hos mina marsvin, dem kanske har för små/stora huvuden, vad vet jag :P
Sen vill jag inte förstöra nöjet för dem när dem springer lyckorus runt i höet =) Gör inget att det blir lite spill
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Åh då ska jag också köpa en sådan =)
Jag köpte dom trots att jag blev varnad för hålen. De älskade att springa igenom dom och jag var jättenöjd med dom.
Tills en unghona blev jagad av en äldre och försökte rymma genom hålet och fastnade. Jag har aldrig hört ett marsvin skrika så högt som hon gjorde.
Mitt råd: Chansa inte.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Finns det andra prylar man kan använda som hö-hållare?
Vårt ena marsvin tuggar alldeles för gärna på hårdplast för att vi ska kunna använda denna pryl. Jag såg hur man löst det på Djurgymnasiet här i trakten. De marsvinen hade en del av en hästbox till sitt förfogande. Höet låg i en vanlig ståltråds-papperskorg; en sån där man hänger på insidan av diskbänksskåpet.
Har någon sett "dockversionen" av ovanstående korg? Det vi ska stoppa höet i måste ju få plats i buren.
Kanske finns det någon annan fiffig lösning.?Det svåra har varit att hitta något i rätt material och med rätt storlek på öppningarna. Den fyrbenta grabben som glatt käkar plast har inte riktigt insett att rumpan är betydligt större än huvudet
, så han skulle säkert fastna i fel pryl.
Jag kan bara inte komma på en lösning hur jag än försöker. Det svider i plånboken när man måste kasta så mycket dyrt hö. Grisarna tror att man ska sova och kissa i höet. Vår amoröse storkille längtar ibland efter en hona och verkar mer eller mindre bygga bo. Tyvärr är han för "lat" för att gå på toa nån annan stans än i sitt mysiga höbo.
Vill gärna få tips från er andra.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
N#10
Om jag märker den minsta tendens till att grisarna sticker in huvudet i hålen plockar jag bort den, men hittills har jag fyllt på rejält varje dag, så huvudet inte kan komma in :) Dessutom är mina pojkar riktigt stora. Men jag får hålla koll ett tag.
Jag tänkte att om jag låser fast dem så är det inga marsvin som kommer in, men DÅ fastnade Vida! När höet höll på att ta slut har hon stuckit in huvudet genom hålet för att nå maten och eftersom häcken satt fastlåst kunde hon få in huvudet, något hon inte hade kunnat när de låg lösa.
Marsvinen älskar verkligen sina häckar och äter mycket mer hö än de gör utan. Som att välja mellan pest eller kolera känns det som för de har verkligen varit dåliga på att äta hö innan :-/
Emmy…vill du väldigt gärna ha rosa hållare?
#14 Det hade jag gärna velat ha! Om jag vågar fortsätta använda dem, måste fundera lite på det
# 15
Säg till så fixar jag från mitt Ikea till dig ; )
den höhäcken är fantastiskt bra! de äter massor av hö och det hålls fräscht bättre 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Jag har inte höhäckar till mina marsvin, men till mina kaniner. Även kaniner har jag hört talas om som fastnat med huvudet i hålen på dessa.
Skulle aldrig i livet sätta in något till mina marsvin som det finns minsta tendens till att dom skulle kunna fastna i. :(
Min lillpojke gick igenom ett hål. Som tur är han så liten att han rymdes ännu igenom. Jag använder en så att den är stående, och när höet börjar ta slut faller det nytt hö neråt. Har den alltid så full att ingen marsvin kan rymmas in i den. Liggande vågar jag inte mera ha den just för att marsvinen lättare slipper och sätta huvudet in i hålen. Har också hö på marken, men vill vara säker att marsvinen har fräscht hö någonstans.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#20 Det hade ju kunnat vara ett alternativ här hemma. Ska se om det går att fästa dem så bara
Sätter aldrig in den igen!! Köpte en sån och samma "kusiner" som TS i lördags och idag var min lilla Tuva sekunder från döden då hon fastnade med huvudet o höll på att strypas. Jag fick panik av hennes skrik och fick inte loss henne. Jag tror att hon tuppade av i en sekund innan jag fick ut henne. ALLLDRIG MER!! inte till mindre iaf men jag vågar nog inte alls….
#20 Stående var ju en bra ide! Ska jag prova!
#22 Det låter ju hemskt…. Jag skulle inte heller använda sådana om jag hade ungar eller små honor.
#23 en av de västa händelserna under min tid med marsvin…
Jag skulle heller aldrig använda en sådan. Dom är inte gjorda för djur utan för påsar!!!!!
#25 kusinerna är inte heller för djur utan för förvaring, men våra djur älskar dem. så riktigt så kan du inte säga det.
#26 Men jag förstår inte att folk ens sätter in saker i burarna när folk berättar att det hänt olyckor med dom oavsett om djuren äter mer hö. Skulle aldrig vilja ha något i mina burar som det skulle kunna finnas minsta lilla riska för att dom skulle kunna skada sig på. Jag skulle gå och vara galen av oro hela tiden. Men det är erat val.
Jag har hört om några marsvin som farit illa p.g.a dessa pås hållare. Vi köpte hem några stycken innan vi visste detta men så fort jag såg dom förstod jag ju vilken fara dom kan utgöra. Är det så att man alltid vill ha friskt hö så lägg in många stora högar så behöver ni inte oroa er. Priset för färsk hö ska inte vara strypning/brutna ben m.m det är ju absolut inte värt det.
Jag kan inte förstå att man ens utsätter marsvin för den risken. Ursäkta om jag låter hård men de är ju fruktansvärt elakt!!
Om de ens finns minsta lilla risk att ett marsvin kan fastna där… aldrig att jag sätter in det. Å som jag sa innan, de är gjort för plastpåsar och ingenting annat.
ha höet i en ''klump' så kan dem krypa runt i det istället :)
#27 vad jag menar är att i allt negativa så finns det också positiva saker. men som sagt här på mif är man djurplågare om man råkar ha något som de KAN fastna/göra sig illa på.
#29 jag förstår inte hur du kan utrycka dig så. hur du skriver så låter du faktiskt som en utav de personerna här som får en att känna sig kränkt eller som en dålig djurägare. du kallar mig elak, tack så mycket!
nu tackar jag för mig i denna tråd, och för flera trådar framöver. råkade säga emot mängden och blir istället påhoppad som en dålig människa.
Jag håller med carsbo.
För mig överväger fördelarna med att ha rent hö till dem för jag har JÄTTEproblem att få dem att äta tillräckligt mycket hö innan trots att jag har provat massa olika alternativ. Mina har fem häckar så de behöver inte konkurrera och det ligger alltid minst en gris i häcken och sover/äter. Det är aldrig bråk eller att någon försöker tvinga ut den andra hur häcken eftersom de har så mycket alternativ till att tjafsa.
Att Vida fastnade berodde på att jag satte fast häcken och då tryckte hon in huvudet för att få tag i höet när det började ta slut. När det ligger någon i så trycks höet ut mot hålen och det är bara för dem att dra ut strån och käka utan att vara i närheten av hålen.
Ingen som har varit inne i häcken har ens försökt att ta sig ut genom hålen trots att jag har pressat dem genom att tex killa dem i rumpan och spärra utgången. Antingen vänder de eller så sitter de och väntar på att jag ska sluta.
#31 Va? nej jag är inte en av dem. Du gör som du vill. förlåt menade inte att göra någon illa. jag vill bara inte att marsvinen ska dö om de finns risk.
men ni vet säkert bäst.. om era marsvin.
bara min åsikt.
ja nog dags att sluta tråden nu. Djurplågare????
Hmmmm
Jag har även tunnlar - för katter
Pallar - för små barn
Rör - för avlopp
Kompostgaller
Bokhylla med vaxduk
Hästströ som bottenmaterial
Jaja barnsligt skrivet, men blev lite "kokt"…
Jag funderade också på olika lösningar för höet och kom snubblade över en jätte smidig näver hållare!
I våras var jag hos mina föräldrar och hjälpte dom fälla träd och kapa upp, då bland annat en stor björk. Jag märkte att det vart stora och fina näver bitar utav den som jag tänkte spara och ha till diverse pyssel men dom hann dra ihop sig innan jag fick tid att göra något med dom.
Fick på på tvi vale en ide att det kunde ju vara kul för grisarna att leka med och det var det minsan!
När jag försäkrat mig om att ingen utav dom kunde på något vis fastna tog jag en av dom mindre näver rullarna och "klämde" fast en hö näve och det vart en helt perfekt hö hållare. :)
Skulle en gris mot alla odds klämma sig in så är det ju inte en sluten rundel utan dom bänder jätte lätt upp den och knatar vidare utan problem. :)
När dom inte äter från hö hållaren har dom den som leksak och puttar runt den som en boll. Inte gnager dom så värst på den heller så den håller bra för oss! :D
Ska planera in en tripp till ikea snart och kolla på dom där kusiner förvaringarna också, verkar ju jätte smidigt :D
Ni som är oroliga att de fastnar, kan ni inte sätta fast något slags nät för hålen då? Då kommer det ut hö fortfarande men de kan inte komma in..,
Denna stående höhäck är väl en bra lösning? Marsvinen kan äta från marken utan att de trampar runt på höet 
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#37 jo det enda då är ju att marsvinen mister myset att just kunna krypa in i höet, de kan de fortfarande med ikeas. jag hade inte använt deras om det inte vore för att de kan krypa in i det också, då kan jag vara utan :)
Detta bara måste jag pröva :)
#38 - Det är väldigt sant! Men denna stående höhäck skulle kunna användas för det ätbara höet? Sedan kan ytterligare hö + halm strös ut för mys 
/ Emma
#40 smart 
Mina marsvin älskar att krypa in i höet (precis som alla marsvin gör) Samtidigt som höet håller sig rent och fräsht! :D
Köpte en sån där korg från IKEA för att till mina, satte dock aldrig in det för att jag inte vågade ha det till mina små.
Detta är det bästa köpet jag någonsin gjort, därför jag ville tipsa om det :D
#42 - Hur gör du med dessa? Har du de ståendes? :) Når de upp?
/ Emma
#42 Det där tycker jag var ett bra tips! Det måste jag prova! Inga läskiga hål och dom kan krypa in i höet och samtidigt blir det som ett gömställe! Tummen upp 
#43 Liggandes ;) Min äldre hane drar gärna ut lite hö och lägger sig i korgen och tuggar på höet som är däri ;) Rent hö, och supernöjda grisar ;)
#44 Som jag skrev, bästa köpet jag någonsin gjort ;) super nöjda grisar och en ännu nöjdare matte som inte behöver vara orolig för sina grisar när hon är borta och dessutom får rent hö :D
#45 vart har du hittat dom? :)
#46 finns en affär här i umeå som heter Lagerhouse. finns i flera olika storlekar, och inte särskilt dyr var de heller, betalade 25 kronor för mina och det var näst minsta storleken^^ Vet inte om det finns fler leverantörer som köper in dem. Men lagerhouse är en liten billig prylbutik som har allt! Hallo kitty grejer, ljus Artiklar, skämt Artiklar och sådana där saker ^^ Typ en presentbutik nästan ^^
sandraedlund - Låter ju jättebra :)
/ Emma
skall tillägga att stavningen är lagerhaus kanske ^^ tyskt företag tror jag^^
#48 Oh ja! Och eftersom de är gjorda av pressat papper(som är flätat) så behöver man inte vara rädd för gifitig material eller tänder som blir förstörda heller, om de skulle råka ta sig en tugga av det ;)
#47 Tack! Jo lagerhouse känner jag till, Finns i Norrköping så jag får ta mig en tur dit ;)
#47 Tack! Jo lagerhouse känner jag till, Finns i Norrköping så jag får ta mig en tur dit ;)
#51 Härligt :D tycker jag absolut att du skall göra, hoppas att ni har dem även där! Var ett tag sedan jag köpte dem nu, tror att jag måste själv ta mig en tur och köpa några fler (utifall att lagret skulle ta slut :p haha)
Kan vara värt att prova. Dessutom har vi ett Lagerhause i närheten.
#51 Var det länge sen du köpte korgarna? Butiken byter ut saker i sortimentet relativt ofta. Lagerhaus är för övrigt väldigt roligt att gå omkring i och titta på alla speciella saker. Har hittat många roliga presenter där.
#54 Ursäkta mig för det sena svaret, är inte så ofta jag kikar in här tyvärr :p Köpte dem för kanske 1 år sedan eller lite mer. Kikade in på deras hemsida och de finns kvar, fast fyrkantiga, kan ju hända att de runda finns kvar i butikssortimentet men inte på online sidan, man kan ju hoppas på det iallafall:)
Kan man inte ha en sånn som tunnel?! ;) eller är den förliten?! :)
#56 Nej det kan man inte, de fastnar i hålen och är du inte hemma och kan rädda dom lär det gå riktigt illa.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#11 Du skulle alltid kunna klä in "rationell variera" i tyg eller annat material så han inte tuggar på den ev kappa eller klippa av den om den är för lång (måste dock fix kanten då eller klä in den ifall den är skarp)
Annars kan man nog bygga en trälåda i liknande form, el. långt hus (då kan man bestämma måtten så det passar för större marsvin också. + att den blir svårare för marsvinen att flytta runt samt att de kan gnagga lite på den.
Här var det en massa ris och ros! Först lät det så bra och effektivt men NEJ. Jag skulle aldrig sätta in en sådan till mina bebisar, aldrig. Jag tycker dessutom att hönät/högaller är helt onödigt då marsvinen är gjorda för att beta - dvs äta gräs ifrån marken. Jag förstår att ni menar på att dessa är bra för att marsvinen ska ha något att pyssla med och att det inte bryter det naturliga då hålen är över hela produkten.
Om ni absolut känner ett behov av att ha något sådant så skulle jag isåfall säga högaller. Det verkar alldeles för riskabelt att sätta in den där till marsvinen. Jag vet att ni inte skulle tycka att det var alltför kul om ni kom hem och upptäckte att er älskling fastnat och kvävts eller skadat sig allvarligt. Jag avråder starkt ifrån detta.
Sjävklart är det ett väldigt stort ämne att diskutera, men om ni verkligen inte vill utsätta era grisar för denna risken - låt bli!
(Det var inte heller meningen att klanka ner på någon som nu tycker att det funkat bra osv)
MVH PuffBuck
#57 tack så mycket, hade inte äns tänkt på de, phu, tur att du sa det!!!
Vad kul att tråden fortfarande är aktuell! Jag hoppas att ni haft en skön jul med era grisar och att både ni och de har mumsat mycket godsaker.
Marsvinshusse (min son) i huset tog månadspengen i december och köpte en miniatyr-höskrinda i trä. När far i huset till slut hade lyckats montera ihop den (behövs annars tre händer) med ett attans tålamod, så väntade vi med spänning på att kolla om den funkade.
Det gör den. Jag var lite orolig för att den mest äventyrlige marsvinspojken skulle ta sig i skrindan och fastna mellan pinnarna när han ville ut igen. Naturligtvis ville Dumle genast hoppa från ett hustak och ner i skrindan. Men pinnarna sitter så glest att han lätt tog sig ut igen.
Jag var också fundersam på om marsvinen skulle kunna välta skrindan och få den över sig. Så jag grävde ner hjulen i spånet, så den stod stadigare. Sonen har då och då flyttat på den och inte grävt ner hjulen. Men än så länge har de inte vält den. Den är rätt så låg; blir ännu lägre om man gräver ner hjulen, så marsvinen behöver inte anstränga sina nackar för att dra ut höstråna mellan skrindans pinnar.
Och det bästa av allt; det blir inte alls lika mycket hö på själva burgolvet som marsvinen kan kissa ner. Vill de, så kan de fortfarande fixa ut hö att ligga på. Men de får jobba mer på det nu. De står oftast på var sin sida av skrindan och mumsar ivrigt. En annan fördel är att marsvinen gillar att kunna gömma sig bakom skrindan om den snett står framför ett av burens hörn eller delvis döljer ett hus. Vi har inga framsidor på husen.
En viktig sak om ni vill testa höskrindan; våra marsvin är vuxna, så vi vet att de inte kommer att växa sig för breda för att ta sig i och ur skrindan mellan pinnarna. Har man unga marsvin kan det finnas en risk att man missar när de blivit för breda om rumpan. Vi ska hålla lite koll på vikten här med, så att våra gottegrisar inte lägger ut allt för mycket.
Riktigt snyggt gjort, det löser verkligen problemet med denna! Jag uppmanar alla som har/tänker köpa denna att fixa den som du gjort! Tack! :)
#63 Tack :-) Nackdelen är dock att de inte kan ligga och käka lika mysigt som när den låg ner men det har jag löst genom att de också har en höhög som är ihopbunden med balsnören där de kan ligga och äta och när den högen är skitig så har de alltid rent hö i höhållaren :-)
Åhh, nu blir man ju avundsjuk! Ska nog försöka fixa med det när mina bebisar fått ny fin bur :)
#37 & #38 Jag har den från zoomarknad, fast har lagt den ner, var lite orolig att nån av de små skulle hoppa i den & bli fast när den stod upp ;) Fungerar utmärkt att ha den liggandes, när de börjar ta slut hö kryper de in & lägger sig därinne & mumsar. Sen har jag även lite löst hö i hörnet oxå :)
Vilka sötisar! :D Snygg inredning också, ser mysigt ut ^^
Puh, tog ett tag att hitta tillbaka till den här tråden. Ville bara tipsa om en typ av höhäck de börjat ta in på zoo't inne i stan här. Jag har skaffat den till mina lortgrisar som mer än gärna kissar ner allt hö som ligger löst, den fungerar jättebra!
Man får med krokar också så att man kan hänga upp den i gallret men jag valde att ha den på burgolvet. Inte så jättebra bild men den duger till att visa vad det är iallafall 🙂
Fiffigt. Det ser ut att kunna aktivera marsvinen också. För visst rör den på sig och rullar iväg lite när de drar ut höet?
Lite samma idé som vår skrinda. Den rymmer mer hö och har hjul. Och ibland tycker ett av marsvinen att den inte står riktigt som han vill ha den. Då buffar han på skrindan tills han är nöjd med placeringen. Det går trögt att rulla tjocka trähjul i kutterspån och halm, så det blir inte några större förflyttningar. Önskar att jag kunde visa en bild.
#69. Jepp, de står vid den där nästan hela tiden och drar ut hö och puttar runt den, gärna så att den hamnar vid en mysigloo eller så, så att man kan ligga bekvämt OCH äta samtidigt 😉
Åh, skrindan låter ju jättebra, vet du möjligtvis vad det är för märke och vart man kan hitta den? 🙂 Verkligen synd att du inte kan visa bild men om det skulle ändras lägg gärna upp oavsett om du får fram en redan idag eller om några månader!
#70 Jag köpte min på Bromma Zoo här i Stockholmstrakten. Men jag har inte kvar kartongen. Tror att den var tillverkad i Tyskland. Den är trävit och kommer i en rätt platt kartong. Man får montera den själv. De finns i en större storlek också. Sök på Bromma Zoos hemsida så kan du kanske hitta en bild där. (är så dålig på att göra länkar).