Hö: Kalcium/fosfor kvot?
Jag fick just veta att höet jag ger till marsvinen har en kalcium/fosfor kvot på 2,7(4,0g kalcium, 1,5g fosfor per kilo hö). Eftersom man brukar säga att fodret bör hålla en kvot på 1,5-2 känns det här inte så bra.
Men jag tänker ändå dubbelkolla lite. Vad har ert hö för kalcium/fosforförhållande(om ni vet)? Är det någon som håller bra koll på hö som kan säga mig om 4g kalcium är en okej mängd per kilo hö också?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
4 g C per kg hö är ett relativt högt kalciuminnehåll. Svenskt hö ligger ofta kring 2-3 g C per kg. Skördetid, jordmån, gödsling och vallsammansättning styr näringsinnehållet så det kan finnas stora variationer även mellan svenska höskördar, såklart.
Är du säker på att det värde du fått är per kg hö och inte per kilo torrsubstans?
Det står 4g per kg foder och 4,7g per kg torrsubstans. Trist att det här höet ligger över medel i kalciummängd!
Hm, jag ska nog hålla utkik efter hö med 2-3 g per kg foder i fortsättningen istället. Jag är inne på sista höbalen nu, så det blir ett byte snart oavsett.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.