Kallhäll 13/4
Längtar så mycket att jag tycker det är dags att starta en tråd!
Vilka ska åka, vet ni vilka grisar som får följa med?
Har själv inte riktigt bestämt mig, brukar vara ute i allra sista minuten, men det blir 4-6 st som får följa med 🙂
Wihoo, jag längtar också en hel massa
Jag kommer!
Med mig följer:
Lixim's Golden Nugget - ras & pet
Lixim's Golden Gate - ras & pet
Vibys Clincy - pet
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag ska troligtvis dit :)
Det blir: High Hats Irco Marco i ras och förmodligen pet :)
Vi ska också dit :-) hur många o vilka osv är ännu inte bestämt.. men Duettens Flimsy ställs i pet. Troligen också "Eclipse" Arctos. Sen blir det flera pet, bla. flockdjurs lizzy, flockdjurs tilly mae, duettens flimsy. Det är hur startfältet ser ut för vår del än så länge.
Jag har tänkt ta mig dit! Första utställningen på över tre år, så det är nästan som att vara nybörjare på nytt. Nervöst!
Jag vet ännu inte vilka jag ska ställa dock…
Åtminstone ska Rhea ställas i pet, kanske också klippt lh. Sedan funderar jag på om jag ska ställa Brumma(Vibys Cha Cha) i pet och Romulus i klippt lh. Jag får se när det närmar sig!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åh, det lockar lite med utställning! Jag är helt nybörjare, vi har bara haft marsvin i 1 år ca. Tror dottern skulle älska att visa upp sina juveler. Men hur går det till? Vad ska man tänka på? Vi har 3 små, 2 Lakeland (som tydligen inte riktigt blev som de "ska" bakom öronen eller hur det nu var) och 1 virvelpet - alla honor.
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se
#5 absolut ska ni ställa ut om ni är sugna 😃 första gången man ställer ut behöver man inte vara medlem i svenska marsvinsföreningen. det enda som kostar första gången är anmälan :-) här är en länk till all info man behöver om utställningen http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/utstallningar/utstann/130413_kallhall.pdf
det ni kan ställa i är alltså Pet-klass, här hittar du info om vad som gäller http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=82
kort o gott tävlar man om vem som har det renaste, gosigaste, snällaste, starkaste marsvinet :-) stark kropp är en bra grund, sen ska öron o tänder vara rena, ögon, Talgkörteln, klorna ska vara fint klippta och inte vassa, tassar gärna mjuka, osv osv :-) pet är jättespännande o kul!
#4 Vad kul! Det vore roligt att ses :) Och att få hälsa på Brumma & Rhea.
/ Emma
Åh så kul alla ni som ska dit!
Tror det kan bli det här gänget som får följa med:
- Bianca & Bliss uppfödargrupp + ras
- Doris & Dacapo uppfödargrupp + ras
- Alexander ras
Sen får vi se om vi kanske tar med en till, mest troligt pet 🙂
Åh, skulle så himla gärna ställa ut Lisen. Men känner att det får vänta ett tag så hon blir lite mer tam. Vill ju inte att hon ska skrika ihjäl sig när dom ska kika på henne ;P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#8 Ja, jag vill gärna träffa dig och dina pojkar också! :) Så vi får väl se till att finna varandra på plats på något vis.
#7 Tror inte ni behöver oroa er om era marsvin verkar lite ouppfostrade. På en av de utställningar vi besökte innan vi vågade testa att själva ställa ut vår lille pet-gris bet ett marsvin domaren och fick inget poängavdrag.
Hur uppfostrar man f ö ett marsvin? Det skulle jag bra gärna vilja veta. vi har en som inte kan skilja på matskålar och pottor. Den andra är så bekväm att han uppfostrat oss att ge godsaker till honom där han är. Inte kommer han springande ifall han ligger bekvämt.😃
Det är ju det som är charmen med marsvin. De är så olika och de har full koll på de tvåbenta i sin flock. Vi är störst och bestämmer…. eller?
Jag funderar på att åka till Kallhäll och bara titta. Kanske kan man träffa några av er MiF-medlemmar och se på era fina marsvin?
Det var kul att ställa ut ett marsvin. Alla var snälla, men vi kände oss verkligen som nybörjare. Kanske är man för rädd att störa er som är vana utställare också? Jag tassade runt på Järna-utställningen i höstas och försökte hitta några MiFare. Till slut hörde jag ett förnamn jag kände igen. Då vågade jag gå fram och fråga.
På förra utställningen (vårt enda försök) i Kallhäll hade jag fullt upp med att hålla reda på två marsvin, en son och en sambo som längtade hem.
Det blev inte riktigt tid att vara social.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#12 Haha ja dåså! Det skulle onekligen vara kul :)
Jag kommer också!
Det blir:
Abicos Grådvärg, Chokladfabrikens Eowyn och Otto! Alla i pet. Det blir min första utställning och jag är nervös redan nu. Och rejält osäker, tänk om GD är för tjock, Otto är för gänglig osv osv. Men man kan inte låta ens rädslor styra en…😓
#14 Vad kul! Det ska vara lite nervöst, eller iaf jag tycker att det hör till när man gör nåt sånt här första gången :) Jag ska ställa i pet för första gången och förstår dina tankar. Men det är jättekul och att ställa är egentligen bara hälften av det roliga, det andra är att träffa alla marsvinsmänniskor :)
/ Emma
Nu har jag bestämt mig för att ställa 2 av våra 3. Vad ska man ha med sig? :) Fy så pirrigt!
Det som behöver tas med enligt mig;
Utställningsplatta (eller en mindre handduk som man viker ihop och visar marsvinet på)
Kloklipp, fil & pincett
Kam eller karda (eller inget, beroende på marsvinets päls)
Tops & våtservetter
Hö i tussar & gurka/vitkål
Matsäck till mattar & hussar :)
/ Emma
#17 Tack :D Vad gör man med pincett? Utställningsplatta, gör man det själv? Hur? Måste grisarna ha en varsin eller kan de visas på samma?
#19 Buffagouiti/buff/white skulle jag tippa på. Hon är väldigt fin tycker jag. 🙂
Jag kommer men har ännu inte bestämt vilka som får den äran att fötlja med. Ett gäng med nonselfar ska ställas i pet och kanske någon i ras. Det ska bli jättekul! Det är så roligt att så många nya kommer!😃 Välkomna hoppas ni kommer att tycka det är kul, lärorikt och trevligt. Ni får gärna fråga mig om saker ni undrar. Det är nog lätt att känna igen mig, jag ser lätt förvirrad ut och går ofta omkring och bär på nån magpie.🤪
#18 Ja, pincetten beror lite på vad för typ av marsvin man har - om de trimmas eller ej. Du behöver inte pyssla med sånt nu med dina töser, men jag tycker ändå att det är en "bra-att-ha-sak" 🙂
Jag skulle säga att din Emma i kommentar #7 är Black/white/golden.
/ Emma
#20 Tack :) Det tycker vi med!! Det ska verkligen bli roligt att få ett ansikte på flera av er mif-polare :) #22 Oki doki, I trust you :) Hur gamla är ni alla som ska komma? Lite nyfiken bara. Själv är jag 31 och dottern 7. Sedan får vi se om sambo och 4-årige sonen kommer också eller om Em och jag tar den dagen till våran :)
#23 Jag är 21 år, blond och relativt lång har jag fått höra. Kommer fara mellan våning 2 & 3 med nakengrisar och en sheltie med halvschyst frisyr 😃
/ Emma
#23 Jag är 37 år, hjälp kan jag verkligen vara så gammal?! 🤪 Känner mig mer som typ 28 😉Haha, nä skämt & sido jag, mamma, min syster & mina barn Alex 8 år & Julia 5 år kommer ner hela vägen från Norrland.
Finns en bild på hemsidan om ni vill kika hur vi ser ut 🙂
Jag kommer anmäla några, har inte bestämt ännu. Men troligtvis är de flesta åt magpiehållet, i både ras o Pet. Ni andra som kommer, även jag bär runt på spräckliga bestar. Så spana efter sådana så är chansen stor att det är någon från MiF, jag eller Godisgrisen eller Twili eller Eulwen eller ja det finns ju flera:-) Jag svarar gärna på frågor när ni hittar mig 😃
Jag vill också!
Nästan ett år sen sist vi var på utställning. Och nu när det är så många mifare som ska dit, och många magpajsare. Men 13/4 har vi öppet hus på skolan. Jag sitter i styrelsen, så jag bör väl vara där, sonen har skoldag, så han bör vara där. Bara att acceptera. Men jag vill åka på utställning. 😕
Kul att det är så många nya som vill ställa ut. Hoppas att ni får blodad tand så vi ses på utställningar framöver.
Men suck, kom precis på att jag lovat bort mina tjänster till en prylbytardag den 13/4! Fasen också! Jag som berättade för Em idag och hon blev och lågor!! Åh, vad gör jag nu då!?!?
#30 Nä, men vad tokigt med dubbelbokning. Säg till prylbytar-gänget att något annat dök upp 😇 Om de klarar sig utan någon större skada så tycker jag du borde göra det som du själv helst känner för. Men that's me.
/ Emma
#26 Fin sida med söta grisar! Måste också ordna det :) Kollade kalendariumet nu och såg att det ska bli Jubileumsutställning i juni, men det stod bara Svealand. Ngn som vet vart?
#30 håller med emmaaslund, gör det du helst vill :) #32 Tack! Lite bökigt då jag inte kommer så överrens med datorer, men rätt skoj ändå då den till slut blev klar :)
#32 Som jag förstått det kommer det hållas i Eskilstuna (😎10 min från min dörr) men jag tror inte att datum är satt ännu.
/ Emma
#34 Det står 29-30 i kalendariumet, har bokat in det så hoppas det stämmer 😉
#35 HAHA jaha hoppsan. Ja, det stämmer nog alldeles exakt då 😉
/ Emma
#35 Fast jag vet ju inte om det stämmer eller om det kan ändras.. Fast jag hoppas att det är då 🙂
#34 #37 Aha, Eskilstuna :) Det är 10 mil för oss så det är ju helt ok! Då kandke det får bli då ist.. Men får fundera lite till!
Ni pratar om ålder…. Det blir ett tufft jobb att bräcka mig. Jag är sen länge en äkta tant. Om jag får för mig att jag också ska jubilera i Eskilstuna kan ni hurra för mig på min halvsekelsdag. 🥳
Men i Kallhäll kommer jag att vara 49 år ung. Ni känner igen mig på den naturrufsiga rödbruna frisyren och brillorna. Väldigt tankspridd (glömde handväskan i lokalen sist) och pratar rätt glatt med folk som har tid att göra annat en stund än att trimma marsvin.
Om någon vill ta en fika med mig eller låter mig gulla lite med ett av de där underbara teddy- och/eller rexmarsvinen så kan jag vara lika snäll som ett marsvin.
Är det någon som ska ställa ut tort´n white-grisar?
#39 Hahaha! Jag fick en skymt av dig senast i Kallhäll, men det var mitt under pet-finalen då din son (?) visade upp en av era grisar :) Jag tänkte hälsa men sen såg jag dig inte mer. jag var ju halvt borta själv som skulle upp på BIS-bordet och fattade ingenting haha!
Jag har inga rexar med mig denna gång men om du vill mysa på en skinny så får du gärna göra det 😃
/ Emma
#40 hm… Visserligen är vår pet-gris fin, men han gick inte till final. Vi (jag och sonen) satt på var sin stol framför finaldeltagarna och lät Gozo smaska basilika. Det doftade så gott att en eller två av finalgrisarna vädrade i luften. Gozo var mycket mer road av att vara publik och käka smaskens än av att stå och posera. Han är lite blyg av sig.
Men Dumle tävlade i gurkätar-tävlingen. Han är vår buskorv. Min största oro innan utställningen var att Dumle skulle rymma och att ni skulle få se "Löjliga familjen" jaga marsvin kors och tvärs i lokalen.😃
#41 Ja, verkligen "hmm". Jag var helt bombis på att det var er jag såg. Tydligen snurrigare än vad jag kände mig! ;)
/ Emma
Igår blev det lite halvt klubbat att jag åker med till Kallhäll med härliga sydvästgänget :D Det ska bli superkul och jag ser det nog som lite semester även om det blir en intensiv sådan ;) Ska bli spännande att träffa er alla!
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Jag vill gärna träffa er andra. Tänkte lämna grisar, gubbe och grabb hemma. 😎
Det ska bli kul. Bara nu man får vara frisk och slipper allt vad sportturneringar heter. Alltid spännande att få möta nät-kompisar IRL. För att nu inte prata om era tjusiga marsvin.🙂
#44 Håller med dig, ska bli så jättekul att få träffa alla! 🙂
Imorgon går anmälningstiden ut, har ni alla anmält era djur? 🙂
Blev lite ändring vilka som får följa men så här ser det ut:
Doris - ras / uppfödargrupp
Dacapo - ras / uppfödargrupp
Alexander - ras
Lee - ras / pet
Sesam - pet
sista anmälning imorgon. å här velar vi o kan inte bestämma vilka som ska med… fast, 2 i ras blir det endå. två egenuppfödda, det kommer inte bli utställning igen för vår del förrens kanske i september, så det är lika bra o ställa nu :-) hmmm. just nu ser startfältet ut såhär för vår del:
Eclipse: Arctos + Buteo - ras
Flockdjur: Tilly Mae (1/3 silverkort) + Ratatuille (2/3 s.k) + Lexa (1/3 s.k) - pet
Duettens Flimsy (1/3 s.k)- pet
bifogar en bild på söta ratatuille med sin fina rosett ifrån förra gången i kallhäll. förhoppningsvis blir hon vår första guldpet, det blir spännande!! 🙂
Jag kommer en snabbis, inga grisar följer med men förhoppningsvis följer en med hem istället ;) Har planerat att en kastrat ska få flytta in till flickorna ett bra tag nu och han följer med upp från Skåne till Kallhäll.
Ja, nu skickade jag iväg anmälan, och måste komma ihåg att betala ikväll.
Startfält med 5 marsvin:
PoY-12 GP Flockdjurs Silversurfarn PET
SCH GP Flockdjurs Tiger Lily PET
Chokladfabrikens Golem PET o Ras
Chokladfabrikens Hemulen PET
Nybackens Star Queen PET
Sen fick det räcka, väl mött allihop:-)
Jag tänkte anmäla oss ikväll, men har lite beslutsångest… Det blir en lång resa, så det känns extra viktigt att jag väljer grisar som jag tror klarar av en liten tripp. Hmm *tänk, tänk, tänk*
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Anmält sex stycken till pet! Har just nu ingen att ställa i ras som inte har en skadad tå, är dräktig, är nyfödd eller helt enkelt redan blivit champion och inte kan komma så mycket längre.
Chokladfabrikens Bill Gates, nonself black harlequin
Flockdjurs Isidor, nonself black magpie
SCh Chokladfabrikens Pansy Parkinson, nonself black magpie
GP Botti, nonself orageagouti/golden
GP Chokladfabrikens Alastor Moody, nonself black magpie
Chokladfabrikens Indis, nonself black fox
#51; Aww, Indis måste jag ju komma och titta på😍Pappa Eliot hälsar och hejar!
SMF 470 Saphira's
- Teddy
#52 Ja det vore kul om du kom! Det skulle vara trevligt.🙂Pussa Eliot!
#53; Det gör jag absolut! 😃
Nu har jag äntligen kommit till skott jag med! Efter lite fnulande bestämde jag mig till slut för att hålla mig till två grisar; Pandaria (Crested black fox) och Klippe (Nonself black otter). Det blir ras och pet för båda.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Stuga bokad till SM:et, här är vi ute i god tid 😉
Jag kommer inte dit, men mamma och vår superfyra kommer dit.
Superfyran består av
2POY-12 PCSM-12 GP Polly
Myosotis Katowice (2 silverkort, 1 cert)
GP Luna Lovegood
GP Caspian
Dessa går under namnet Superfyran här hemma sedan utställningen senast i Bränntorp då alla fyra vann sina grupper (med goda resultat i finalen). 😉
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#55 Härligt! 😃
/ Emma
jaha, då var det betalt o anmält, såhär i sista stunden! det blev en liten ändring i slutet. myskoxen får stanna hemma tillsammans med lexa.
Chklf Frodo i pet, kanske sitt sista silverkort för GP😃
Flockdjur Ratatuille, pet, också sitt sista kort för GP, jag är nervös redan nu 🤪
Flockdjur Tilly Diva(Mae), pet
Duettens Flimsy, pet
Egenuppfödda Arctos och Buteo i ras :-)
längtar ihjäl mig redan!🎈
Jag anmälde för ett par dagar sen. Det fick bli:
Vibys Cha Cha (Brumma) 32,5 mån - PET
Rhea 21 mån - PET
Mina klenisar lär antagligen inte ha någon chans mot konkurrensen härifrån känner jag, haha! :p Men det är kul att gå på utställning ändå.
Kul att så många mifare ska dit! Tveka inte att hälsa om ni ser mig. :) Ni känner igen mig som en mörkhårig artonåring som kommer kila runt med dessa två pärlor…
Mamma mia! Hur ska jag hitta er alla? Godisgrisen och jag är väldigt lätta att upptäcka. Åldersmässigt sticker vi av lite. Själv kallar jag mig för tant. Jag har inga marsvin med och är så vimsig ibland att ingen missar att jag känner mig lite borta.
Skämstarmen krymper när man når min mogna ålder. Om någon ser mig vara helt fel ute; kan ni hjälpa mig att hitta rätt då? Annars törs jag ju inte visa mig där. Skäms gör jag som sagt sällan, men kommer jag ensam söker jag så klart sällskap. Vill bara inte vara i vägen för er seriösa utställare som har mycket att fixa med.
Om någon har det för svettigt kan jag kanske hjälpa till med lite vad som; hålla ett marsvin, hämta kaffe, sortera papper eller torka pink vid "olyckor". ☝️
Annars är jag ju mest där för att avnjuta showen och kanske, kanske få klappa en sån där skinny. Vill bli av med mina fördomar. Teddymarsvinen och eventuella tort´n white-grisar har redan en favvostjärna i mitt protokoll. Jag smälter som vax i solsken för dem.
#60 Haha vad gullig du är, bara ler när jag läser vad du skrivit! 😃 Vill absolut sällskapa med dig! Mina skinnygrabbar hoppas att de kan hjälpa dig på vägen mot en naken kärlek. De är riktiga charmgrisar som gärna pussar domaren och smakar på pennan 🙂
/ Emma
#60 Kan bara hålla med #61 jag ler oxå när jag läser vad du skrivit 😃
Det kommer nog inte gå att missa oss heller, norrlänningarna, ska försöka hålla reda på barnen, mamma & så marsvinen, ställer både i pet & ras så det ska bli jättespännande, längtar i massor! 🙂
#60; Hihi, jag tänker samma. Jag kommer ju som en vilsen skåning och är säkert ohälsosamt pigg på energidricka när utställningen väl drar igång ;) Jag har iaf beställt hem en SMF-tröja med mitt uppfödarnamn Saphira's på ryggen som jag tänkte ha på mig om den kommer fram i tid. Men jag ska göra mitt bästa för att hitta dig Mirinda :)
SMF 470 Saphira's
- Teddy
#60 Om vi kan hitta varandra är du så välkommen att hjälpa till att pyssla med mina fior och så kan vi kanske prata om vår delade förkärlek för tort'n'white. ;)
Jag känner mig lika vilsen själv! Som nybörjare om igen. På tre år glömmer man mycket och tappar man en del kontakter…
Är det förresten någon som åker från Blekinge och skulle kunna ge lift åt en liten gris?

#46 Ja! Lee kommer med också! Jag ska hålla tummarna för er! Jag ska på 50-årskalas och kan tyvärr inte vara med.
#66 Tack! Vad synd att du inte kan komma! Fast kul med kalas!
Jag lovar att uppdatera & ta bilder 🙂
Hur går det för er? Inte länge kvar nu! ⏰
Trimmar på här hemma & byggt ihop några utställningsplattor idag, bästa mamma syr överdrag, måste säga att jag är ytterst tacksam, för att sy är inte riktigt min grej! 😉
det rullar på här :D pettarna har jag inte rört än, väntar tills tisdag med dem. arctos och buteo har jag trimmat för fullt. buteo var inte krånglig alls, han sa inte ett ord och kunde i princip trimma honom jämt o fint i ett svep. här kommer en bild på två av de 3 tanterna som ska med till pet, de laddar för lödag!
Ska börja med talgkörtlar imorrn, ingen trim för oss, blir bara pet. En fråga jag kom på, hur brukar ni göra med vatten och mat på utställningen? Några tips när man har vita grisar?
#70 våra brukar vi bjuda vattenflaskan, vissa sätter också fast en flaska med stripes etc. matväg - skulle inte rekomendera slabbiga saker som färgar etc paprika, själva kör vi på vitkål (och paprika men vi har inga vita marsvin, tihii 😉
#70 Man kan fästa mindre vattenflaskor (till mus är passande) på transportburen. Annars kan man ha mycket gurka med sig, det är smidigt tycker jag (speciellt eftersom vissa grisar inte vill dricka ur flaska när man är ute på galej). Grönsaker jag tycker är bra att ha med är gurka och lite vitkål. Sen är persilja något jag gärna bjuder mina grisar på under dagen 🙂 Då blir de glada.
Tips för vita grisar: servera inte röd paprika 😉
/ Emma
#72 Haha nej det blir ingen paprika och ingen morot på typ hela veckan! Men gurka och vitkål låter ju bra, får satsa på det ;)
Gurka är jättebra. De får i sig vätska och har något att tugga på. Många marsvin dricker ändå inte ur flaska när de är ute och reser.
Vad roligt med utställning! Synd att det var så långt bort, annars hade jag nog tagit mig nöjet att se hur det går till med utställningar. Men får hoppas att det kommer någon närmare snart. :)
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Gurka är jättebra och gissa om grisarna blir på gott humör av den "vätskeersättningen". Men om de ska vara borta hela dagen är vitkål, broccolistjälkar, och andra sorters mat som det inte är slabbrisk med bra.
Tänk på att det ska finnas tillräckligt med hö åt dem och skäm sen bort dem riktigt ordentligt!
LYCKA TILL MED FÖRBEREDELSERNA ALLA NI! 👍
Jag längtar till nästa lördag.
Jag längtar också, men börjar bli riktigt nervös nu… Och mina marsvin blir bara fulare och fulare ju närmre utställningen vi kommer XD
#77 Neejdå, hur menar du?
/ Emma
#77 Det är normalt! 😃
Det är bara nerver, du vet man börjar hitta små fel och sånt. Nu är ju mina marsvin vackrast i världen oavsett, såklart, men jag har börjat syna dem kritiskt… Men jag har sagt till dem att det spelar ingen roll vad domarna säger, de är alla bildsköna iaf :D
#80 Haha ja, man ser rätt mycket när man väl lägger det ögat till 😉 Bra tänk!
/ Emma
Någon som kommer åka från söder om sthlm och förbi tumba/i närheten(från södertäljehållet-botkyrka)? Bor i tumba och kommer ha med mig en gris, skulle inte tacka nej till att få skjuts dit och slippa åka kommunalt :) PMa mig gärna!
Jag kommer inte men hejar lite extra på "mina" gammelgrisar GD och Kråkan som kommer vara på plats :) Lycka till alla andra också!
Hanna
Här hemma försöker jag förbereda Frans, för klippas ska han. Nu ska jag ju ställa han i pet så det spelar ju egentligen ingen roll hur frisyren är, men jag tycker ändå att det är kul att kunna visa upp en snygg helhet.
Att klippa sheltie med härligt självfall som halvkrullar sig är inte kul. Och inte lätt. Speciellt inte eftersom Frans är väldigt kittlig och håröm. De är jättesvårt att klippa rakt och jämnt eftersom 1) Frans sitter inte still, 2) pälsen lockar sig uppåt.
Såhär ser det ut nu, eller jag har pillat lite till efter det. Är inte riktigt nöjd ändå 🤓 (Övre bilden före, undre efter)
/ Emma
#64 Hur går det med förberedelserna?
Jag hjälper dig som sagt gärna med sånt som kan behövas. Har ju inte med mina t&w-raringar. Tror du att Stina (Isoldes) kommer att ställa ut några?
I höstas, på Järna-utställningen var det inte en enda t&w-gris med vad jag kunde upptäcka. Det är en så ovanlig färg-kombination och så är det ju det där med att hur rutorna landar i pälsen inte går att förutse när man avlar. Det är kanske därför uppfödarna drar sig för att satsa på t&w?
Vackra kan de bli i alla fall. Min senaste favvo-sötnos var Birger nattöga, som föddes hos Abico. Har hans halvbror Gozo här.
#85 Haha ja det är sant! 😉 Tack snälla du!
/ Emma
Oj det känns så konstigt den här gången jag ska bara ställa i pet så jag har inte trimmat det känns inte som utställningsdax. I kväll ska jag ta tassvården och fettkörteltvätten på 6(!) petar. Kollat igenom dem har jag gjort de ser ju bra ut men nu måste jag piffa till det sista. Ska bli så kul på lördag!😃
Överdrag till utställningsplattorna kan användas till mycket, barnen tycker att vi ska ha på oss dom på tåget!
Stockholm here we come!
😃😃😃
Stort tack än en gång till mamma som har suttit bakom symaskinen 🌺
#89 HAHA snyggingar!
/ Emma
#90 Tack från tokiga familjen! 😉
#89 Men så tuffa smulor ni har där! Det där kommer att slå alla moderedaktörer på marsvinsmagasinen med häpnad. Ni kan starta en trend. Stockholm är mycket trendkänsligt och ingen kan motstå denna fantastiska design.😉
En hälsning till de söta fotomodellerna.🌺
Er kommer jag garanterat hitta i Kallhäll.😃
Ska dit med mina marvsin :)
Winnepigs Ebba
Tindra
Här hemma förbereds det inte alls… Har velat fram och tillbaka om jag ska ställa Algot (High Hat's Irco Marco) eller ej och nu har jag bestämt mig, det blir så att jag inte ställer honom. Det var ett lite svårt beslut och jag låg vaken inatt och funderade, haha. Algot får stanna hemma med lille Ansor istället. Däremot så kommer jag ändå följa med imorgon tillsammans med Emma (emmaaslund) när hon ställer sina grisar, ska bli så kul att träffa er ! :)
Nu ska det strax badas och tvättas öron och se över tassarna som borde vara fixade… men ni vet hur det är med förhårdnader de kan "växa ut" på ett par timmar om det vill sig illa.😉
Sex petar som ska ställas och en liten sötkille som ska flytta ska piffas till. Det är bara att kavla upp ärmarna nu då.
Nu är jag laddad för morgondagen!
Jag ska bara ställa ut ett marsvin, Boris, som har chans på att få sitt tredje cert och därmed bli champion. Dock har han tappat lite i kondition när han gått med honorna. Jag som hade hoppats att det skulle bli tvärt om, men han har väl rört sig mer.
Så ska jag vara med på stämman förstås och sen sitta domarsekreterare på strävhår. Sist men absolut inte minst så ska jag få hem fyra (!) nya marsvin…
# Åh fyra nya!😃Var kommer de ifrån?
Nu är transpoterna fixade och tre är badade bara fyra kvar då.
Alla badade som får följa med, killslagsmål igår så Dacapo måste stanna hemma 😕
Transporterna står redo, barnens väskor packade, nu ska jag bara packa åt mig själv, äta middag hos mamma & pappa & sen bär det av till tåget!!
Tjohoooo som vi längtat!! 😃
#97 Lillebos, men en är född i Finland och en i England. Det är med väldigt blandade känslor jag tar hem dem. Hoppas, hoppas att någon annan vill börja med am crested och starta ett samarbete.
#97 Ja det hoppas jag också att någon vill. Hoppas det blir bra med de nya.😃Har du något i magarna där hemma?
Kanske är de dräktiga, jag har inte pillat så mycket och det är ännu tidigt i så fall. Även de tre honorna jag får hem kan vara dräktiga. Men om någon hör någon med minsta intresse av att börja med am crested så vet ni vart ni ska skicka dem. jag hade först inte tänkt ta alla fyra, men nu blir det så ändå. Delvis med tanken att någon annan kanske vill ta över en grupp framåt hösten eller så.
Nu börjar nedräkningen.
Hur dags kan det vara lämpligt att komma om man bara ska vara publik och träffa er andra?
Dum fråga: betyder incheck 10-11 att man checka in typ halv elva? Ursäkta att jag är trög är bara så rädd att jag missuppfattat något…
När du visar dina snyggingar borde någon bli inspirerad kan man tycka! Är alla svarta?
#103 Det innebär att incheck pågår mellan kl10-11. Alltså börjar kl10, sista djuret kl11.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#102 I morgon är det lite speciellt eftersom att vi sitter i möte hela förmiddagen. Jag skulle satsa på 13.30. Då ska alla bedömningar vara igång.
#103 Incheck är öppet mellan dessa tider. Så det går bra att komma när som helst däremellan. Sen är det kanske schyst om inte alla kommer en minut i elva för då kommer inte bedömningen kunna dra igång i tid. ;)
#104 En är bl. tan…
Nu är vi klara här hemma, endast transporterna som ska göras i ordning 🙂
Bifogar en bild på tand- och rumpskrubb. Om någon hade hand om mitt bak och fram så hade inte jag velat att de mixades ihop 😉
Ses imorgon!
/ Emma
Vad bra att du inte är färgblind då.😉
LYCKA TILL!
Bara för att jag beslutade att ite fixa en utställningspall så låter det som att alla aska ha det :,(
Här blir det fleece filtar X3
Eftersom jag har en superduperrolig tenta i kvantitativ analys inbokad i morgon bitti lördag kl 9-13 så kommer jag inte på utställningen.
För jag sitter mycket hellre i en öde skola i en stor sal och räknar formler, så det så!!!
Eller inte….
Blä!
Lycka till allihopa, hoppas ni får en trevlig dag! 😉
Du är inte ensam, jag har heller ingen. Vi har handdukar istället :)
#110 Lycka till med tentan! Jag har själv läst kvantitativ metod och vet vad du pratar om, jag är inte avundsjuk! 🤓
/ Emma
#84 Jag förstår inte alls vad du klagar på! Du skulle se hur mina ser ut efter klippning, haha(eller det får du ju imorgon). Frans är jättefint klippt. :)
#89 Haha!
#86 Hehe, jag började med förberedelserna ganska nyligen, uhum… jag är sista-minuten-typen. ;) Lär nog behöva lite hjälp med finputsning imorgon.
Jag hoppas att Stina har med sig några t&w på utställningen! Det är ju en svår ras som du säger och det kan inte vara så lätt när Stina är den enda reggade uppfödaren i Sverige. Kan också tänka mig att det är den slumpmässiga färgfördelningen som får folk att dra sig för att avla på teckningen. För de är ju galet fina. 
#110 Vad synd! Lycka till på provet!
Hej hopp alla! Finns det någon som är på plats på utställningen 07.21 & har några minuter över att hjälpa mig bära lite grejor från tåget? Kan alltid gå två gånger men skulle vara skönt att få med sig allt på en gång.. Håller tummarna :)
Lycka till alla som ska dit!!!
Tack för en trevlig dag, allihopa! Jag var tvungen att sticka lite rappt där i slutet för att min skjuts tjatade, men jag fick ju många trevliga timmar av marsvinsprat. :)
För mig gick det bättre än väntat(kanske för att jag inte väntade mig någonting när jag kände mig så ringrostig) - Brumma fick silverkort! Rhea saknade tyvärr lite massa för att få silverkort. Nästa gång kanske.
En efterlängtad gris fick man med sig på vägen hem också. ❤️ Jag är så nöjd med dagen!