Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2255 ggr
Gabriella.L
0

Att skaffa ett Marsvin?

Hej!
Jag har funderat på att skaffa ett marsvin, men vet dock inte sådär jätte mycket om marsvin. Jag har läst en del, så klart, men jag vill vara 100% säker innan jag tar hem ett nytt liv.

Hur länge lever ett marsvin ( i genom snitt)

Hur ska en typisk bur se ut för ett marsvin? ( visa gärna bilder )

Vilka olika päls slag finns det? 

Vart skulle jag kunna skaffa ett bra marsin?

Om ni har saker att lägga till så skulle jag bara bli glad! :)

agnesw
1

Är inget proffs på marsvin men kan svara på några frågor.

-Man brukar säga att ett marsvin lever i ca 6-7 år, iaf över 5 upp emot 10.

-De finns i ganska många raser men bara i tre hårlag; strävhår, släthår och långhår. Kolla på marsvinsföreningens hemsida, där finns bra bilder så att man kan se skillnad på raserna (svenskamarsvinsföreningen.se under fliken standard). Där finns ochså en uppfödarlista på godkända uppfödare i Sverige. Köp ett marsvin från en seriös uppfödare eller ett ta en omplacering från t.ex. marsvinshjälpen, det finns många marsvin utan hem. Men köp inte från djuraffär, det finns bra djuraffärer som bryr sig om och vet hur de ska ta hand om sina djur men så är inte majoriteten tyvärr!

-Köp två eller flera marsvin, de trivs inte alls ensamma. Honor kan man oftast hålla i grupp men hanar brukar bråka och bör då helst hållas i par. Annars går det att ha en kastrerad hane med en flera honor.

Hoppas att det var något nytt du lärde dig iaf!

linneakaangas
2

Absolut ska marsvin vara minst 2 stycken, det är ju flock djur!

Fridaaaa
1

Hur länge lever ett marsvin ( i genom snitt)
5-7 år ungefär, kan bli äldre med

Hur ska en typisk bur se ut för ett marsvin? ( visa gärna bilder )
Stor, bra bur, med minst varsitt gömställe till dem osv (har tyvärr inte någon bra bild här). Jag har gallerbur.

Vilka olika päls slag finns det? 
Korthårig, långhårig, nakenmarsvin, virvlar

Vart skulle jag kunna skaffa ett bra marsin?
Marsvin måste bo  minst 2 st, så du måste skaffa minst 2 st.
Från uppfödare är bäst.

Om ni har saker att lägga till så skulle jag bara bli glad! :)
Läs på mycket t.ex här inne om marsvin först. Inte lita på djuraffärer så mycket eller böcker i bokhandeln.
En bra marsvinsbok att rekommendera är denna: http://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/bocker/medium/mitt-husdjur-marsvinet-777.jpg Enda bra svenska marsvinsboken i mina ögon 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gabriella.L
0

Tack för alla svar! :D
Men jag undrar, varför måste de säljas två och två?
Jag känner en kompis som köpte ett marsvin och den mår väldigt bra.

Jag undrar också vilken ras som är lugnast? Eller har mjukast päls?

linneakaangas
0

#4 Det är lag på att de ska vara minst två.

Fridaaaa
0

#4 Det är lag på att marsvin ska bo med ett annat marsvin.
Så din kompis, om hon har marsvinet kvar, har olagligt.
Marsvin mår bäst med kompis (fåtal som gillar bäst att vara utan burkompis), kanin mm räknas ej som kompis, måste vara ett annat marsvin.

Finns ingen "lugnaste" ras tycker jag.
Av mina är selfen och lunkaryan lugnast 🙂

linneakaangas
1

Det räknas även som djurplågeri, så din kompis bör skaffa ett till!🙂

Fridaaaa
1

#7 Nej det räknas inte till djurplågeri att ha ett ensamt marsvin. Däremot bryter man mot lagen på jordbruksverket.

linneakaangas
0

#8 Jag tycker det om man har ett ensamt marsvin utan anledning. Det hade varit annat om tillexempel marsvinet INTE kan bo med andra marsvin. Men det är iallafall inte snällt, men alla har sin åsikt!🙂

Fridaaaa
1

#9 Nej man får och ska inte ha marsvin själva, om det inte är undantagsfall. Men det betyder inte att det räknas till djurplågeri att ha ett marsvin själv heller 🙂Och det har inte med åsikt att göra 😉

linneakaangas
0

#10 Nej kanske inte… Jag tycker att det är viktigt att djur har någon kompis oavsett flockdjur eller inte. Men när det kommer till de flesta flockdjur så är det ju lagen som gäller.😉

Fridaaaa
1

#11 Fast icke flockdjur kan man ju inte begära att de ska ha kompis 🙂

linneakaangas
0

#12 Nä inte det jag menade. Det är upp till sig själv.

Gabriella.L
0

#9 #10

Jag ska ta och berätta det för henne!

Men om marsvinet bråkar med andra marsvin så borde man ju inte tvinga på den med att skaffa en ny "kompis"?

Fridaaaa
0

#14 Bråka kan de göra i perioder, så länge de inte slåss är det ingen fara. Och då kan det vara att just de 2 marsvinen inte passar ihop, Jag fick göra så här, med 2 av mina hanar, den ena gav sig på den andra, Så omplacerade den ena och skaffade ny kompis till den andra. Nu fungerar det toppen och det gör det i nya hemmet för den andra med :)
Och man inte veta om marsvinet ogillar andra marsvin om man inte har testat med flera olika eller om det är en hane, kastrerat och testat med t.ex hona.

Burstorlek ect kan också spela roll 🙂

[Ella2010]
0

Läs på mycket om marsvin så kommer du förstå varför de ska vara minst 2 och varför det är lag på det. De trivs helt enkelt bäst så och blir gladare och tryggare :)

[JollyJustin]
0

Du har fått svar på det du söker så jag behöver inte svara 🤪

Men kommihåg att de ska vara minst 2 marsvin..