OT - Den perfekta djuraffären?
Hur skulle den perfekta djuraffären se ut för er?
Om vi håller oss till gnagare och hardjur och tar bort alla katt och hund saker. Djuraffären skulle också sälja djur. Mestadels marsvin och kaniner.
Hur skulle ni vilja att den såg ut? Och vad skulle vara avgörande för att ni skulle handla där? :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Kunnig personal. Bra tillbehör. Korrekt information om djuren. Burar med godkända storlekar. Bra foder. Skötselråd ska följa med alla djur som säljs.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Väldigt kunnig personal
De ser till djurens bästa, och inte för att sälja
Bra stora burar
Inte sälja burar som är under 0,5 kvm
Bara bra foder
Bra sortiment
Inte ta in djur från grossister utan från bra uppfödare eller bara rekommendera bra uppfödare
Bra infoblad som stämmer
Kunna lagarna gällande mått ect.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad tror ni om omplacerings djur och djur från seriösa uppfödare med stamtavla och allt sådant?
Vad för mat skulle ni vilja se? Vad skulle ni inte vilja se? Tillbehör?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
kunnig personal
ger djuren kärlek
har stora burar
bra foder
bra saker till kanin
tar alltid in djur från uppfödare
info blad hur man sköter djuret
kunna lagliga mått så djuret ej bor för smått
Skulle helt klart i första hand värdera en riktigt kunnig personal med mycket erfarenhet kring djur, vad de ska ha och inte ha. Burarna ska vara enligt lag och marsvinen ska inte gå själva eller tillsammans med kanin. OM djuraffären skulle sälja djur skulle jag nog hellre se att djuren kom från uppfödare eller att djuraffären tog hand om omplaceringsdjur :)
I drömbutiken hade jag velat se ett urval ekologiska foder och pälsvårdsprodukter. Och en massa söt burinredning! Håller helt med #5 om att djuren antingen skulle vara fömedlade av uppfödare eller omplacerade. Inga "fabriksdjur".
Mer åsikter! :D Så roligt att höra vad alla tycker ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Något jag ofta saknar i svenska djuraffärer är bra aktiveringssaker. Jag tycker det verkar fattas en del i marsvinsstorlek. Det finns mycket till hamster och kanin i hopp- och lekväg som antingen är för stort eller för smått. Och så tillräckligt stora lekhagar att ha både inne och ute. Känns liksom helt tokigt med en liten fjutthage när de vanligtvis bor i en bokhylla! Och lååååånga tunnlar. Som på det här klippet! Kolla farten vid 00:34!
#8 Ohmy. Det var en riiiktigt lång tunnel! :D Fast om det skulle gå att sälja i en butik är ju en annan femma.. :/ De som inte är lika "insatta" i marsvinsgrejer som de flesta här är bryr sig nog inte om de längsta tunnlarna.. Kanske mer en beställnings vara :P
Men ja, tycker också att det finns lite lite aktiveringsgrejer, leksaker och inredning (!!) att köpa till marsvinen. Speciellt dom där husen i plywood med ett litet hål som "fönster", dom fattar ju inte direkt att dom hålen ska vara just fönster utan använder dem som ingång :P Jag har blivit tvungen att såga sönder mina då Lisen ( cuy ) alltid tog den vägen och snart fastnar i dom där hålen. Skulle vilja ha mer roliga färger och olika material och storlekar och utseende på husen..
Jag tycker inte en djuraffär som säljer djur kan vara perfekt.😉 Jag tycker inte att fåglar och smådjur ska säljas i butik över huvud taget,
#10 Varför tycker du så? :)
#11 jag tänker precis som #10. Djuraffärer som värnar så pass som de i ovan nämner som de perfekta djuraffärerna kommer förlora mer pengar än vinner på o sälja djuren. Alltså kommer inte djurens bästa i första hand utan man snålar på saker som hö mm. Jag är faktiskt mer nyfiken på varför du frågar denna fråga :)
#12 Snålar på hö? Varför? :P
Jag och en till funderar på att starta en affär inriktad på gnagare och hardjur. Vi har dock inte bestämt något än utan ska kolla mer om det finns företag som vi kan köpa istället eller om vi ska starta något helt annat.
Vi vet inte heller om vi skulle ha djur eller inte. Men om vi nu skulle ha det så skulle det vara omplaceringar/djur från seriösa uppfödare. Vet inte ens om vi skulle ha djuren i "affären" eller ha dem hemma så kan man boka ett djur i affären eller hur det nu skulle bli. Vi bara spekulerar för tillfället.
#11 Därför att så länge det fortfarande säljs smådjur från stora grossistuppfödare ofta uppfödda under dåliga förhållanden anser jag att traditionen att sälja djur i butik inte ska underhållas. Jag är heller inte förtjust i lätttillgängligheten, det är för lätt att impulsköpa djur det slutar inte alltid på ett bra sätt. Detta var kortfattat jag kan skriva spaltmeter i detta ämne.😉
TS jag puttade just upp en tråd i ämnet. Där finns tydligt beskrivet varför jag inte vill att smådjur ska säljas i butik. Även många andras tankar i ämnet finns där.🙂
#14 Håller absolut med om att det är för lätt att impulsköpa djur. Jag lutar mer åt (OM vi nu ska göra det här.. och isåfall är detta kanske om två år.) att ha mestadels omplaceringar och ha dem hemma. Folk kan då boka djuren på plats. Ingen under 18 skulle få köpa djuren utan målsman och det skulle finnas vissa krav när folk skulle köpa djuren.
Som sagt har vi inte ens bestämt om vi skulle göra detta :P Isåfall skulle det bli om två år eller mer, det är endast spekulationer och funderingar än så länge ^^
Vi kanske lika gärna startar en städ-firma ;D
Jag vill att en djuraffär ska vara:
Kunniga om djuren och deras hälsa.
Bra foder och hö.
Mycket tillbehör till marsvin.
Ta bra hand om djuren.
Minst 2 stycken marsvin i en laglig bur, för att marsvin och allt ska må bra och trivas.
Ta in djur från uppfödare.
Se till så att djuren får ett bra hem!
En grejj jag tänkt på… ger djuraffärerna grönsaker och sånt till marsvinen?🙂
#17 Har funderat på det med grönsaker också.. Tror nästan inte det.. Har aldrig sett att djuren har haft grönsaker när man har varit in i en djuraffär iallafall..
Eller så ger dom det innan dom öppnar?.. Ingen aning faktiskt.
#13 därför att hö kostar affären pengar, precis som grönsakerna. jag har ju varit med ett tag här o sett en eller rentav två trådar komma upp där det varit en praktikant som uppmärksammat hur snåla de är med bl.a hö. impulsköp är också en annan sak som godisgrisen nämnde som jag inte tänkte på o ta med.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#19 Hm det låter ju dumt. Hö är ju inte direkt dyrt.
#18 Jag har praktiserat i en djuraffär. Där gav vi grönsaker på morgonen innan vi öppnade.
Tror många gör det :)
Städade burarna 1 gång/vecka, eller småplockade om det behövdes t.ex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har hittat en jättebra djuraffär, de har bra urval på foder och tillbehör. De är mycket kunniga och utbildade och köper bara djur från uppfödare på beställning. Alla uppfödare är kontrollerade (visst det kan ju finnas undantag) men alla djur registreras i nån form av databank och det sker sticktester, meningen är att det inte ska grossistavlas. Alla djur har härstammningsbevis. Om du tröttnar eller av annan anledning får du lämna tillbaka djuret, de bedriver alltså omplacering. Du får ett köpekontrakt på djuret och ett bra infohäfte som iaf om marsvin stämmer helt. Har varit in många gånger och haft långa diskussioner och pratstunder med ägaren, och enligt min uppfattning är hon 100% seriös och väldigt mån om de djur hon säljer. Hon har sagt att hon nekat köp när det känts helt galet. Plus att hon har inackorderingar, hunddagis och bra priser.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Arken Zoo (jag kan inte dra alla över en kam men jag antar att deras affärer följer samma praxis) ger inte grönsaker till marsvinen. När vi köpte vår 12 veckors fick vi specifikt veta att vi skulle vara mycket försiktiga med grönsaker eftersom lille parveln aldrig smakat detta förr. Men "pelletsen har extra c-vitamin så den täcker hans behov". Samma marsvin låg några veckor senare förlamad i buren.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Har aldrig stött på en bra Arken Zoobutik iaf Dåligt utbildad och kunnig personal
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/