Vilken försäkring?
Jag har beslutat att jag kommer att försäkra Dovv. Jag hade tur med hennes öga sist men eftersom risken finns att det kommer tillbaka så känns det lika bra att ta en försäkring på henne. Hon har även börjat kurra mer än tidigare. Mycket möjligt att det beror på att de inte har någon kastrat längre men om det skulle vara cystor så känns det lika bra att ha en försäkring.
Vilka försäkringar finns det och vilken är bäst?
hade agria när jag hade mina gammla marsvin men cola är inte försäkrad. han bor själv för att han har sår som måste läka
Är nog bara Sveland och Agria som har för smådjur va?
Inte sett fler som haft det i alla fall. Jag föredrar Sveland i så fall, är sådär för Agria.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det står att det gäller inte för skador och sjukdomar som påbörjats före försäkringen tecknats (naturligtvis, det vet jag redan :-)) men OM det nu skulle vara början till cystor på Dovv och jag tecknar en försäkring nu men att hon inte får problem förrän om ett år, gäller ändå inte föräkringen då? Eller som med hennes öga. Det ser helt normalt ut nu, man kan inte alls tro att hon skulle haft något problem innan, men då gäller ändå inte försäkringen? Trots att ögat är helt friskt nu?
vet ej kan fråga miin mamma i morgon vet ej så mycket men mamma vet mycket om det
#3 Du får ju ange om marsvinet är helt friskt sedan tidigare. Skriver man att de haft en skada så brukar det bli ett undantag där försäkringen inte gäller. Det handlar väl om hur ärlig man är….. Men troligen kan försäkringsbolaget få ut journalkopior vid behov å då kan de ju se om de haft en skada innan du tecknade försäkringen.
Agria har nyligen lanserat en utökad försäkring för bla marsvin. Där kan man få ersättning för receptbelagd medicin upp till 1500 kr per år samt upp till 20.000 kr i ersättning per år till skillnad från tidigare 10.000. Det blir ju givetvis en skillnad i pris. Runt 350 kr utan medicinersättning och upp till 10.000 kr i ersättning och ca 800 per år om man tar det högre ersättningsbelopper och medicinersättning. http://www.agria.se/smadjur/artikel/nu-blir-agrias-smadjurs--och-fagelforsakring-annu-battre
För mig är det en självklarhet att ha försäkring, jag har fyra marsvin. Jag förstår om man har väldigt många marsvin, då kanske det är mer ekonomiskt att istället spara undan en summa att ha till veterinärkostnader. Men jag har två honor som kastrerats pga äggstockscystor och då är det stor skillnad i vad man får betala med och utan försäkring. Dessutom har jag ett marsvin med urinsten som är på regelbundna besök och där är jag också glad för försäkringen.
Jag har både Sveland och Agria och tycker att de är lika bra. Lite olika skillnader i självrisk och hur stor procent av beloppet du betalar själv.
Alltså, hon är helt frisk NU men risken finns ju att det med ögat kommer tillbaka men om den risken är större än om hon inte haft det vet jag inte. Eftersom det läkte av sig själv innan operationen borde väl nästan betyda att hon har bättre förutsättningar att slippa en operation även i framtiden? Anledningen till att jag funderar på att försäkra Dovv och inte någon av de andra är för att Dovv betyder så extremt mycket för mig. Naturligtvis är alla oerhört viktiga för mig men Dovv är speciell. Därför känns det som att risken att något ska hända henne är mycket större än för någon av de andra. Det låter säkert skitlöjligt men ja…