Hur ser fräscht hö ut?
Ska köpa hö hos bonde om några dagar, så nu undrar jag hur fräscht och gott hö ser ut och luktar?
Är det bäst med grönare hö eller gulaktigt? Ska det vara tjocka eller tunna strån eller blandat?
Hur många kg brukar balarna vara? Är det lika bra att köpa en STOR bal när man ändå köper? Eller ska man köpa en liten bal åt gången?
Har märkt att åtgången av hö är enorm! Mina grisar har ätit tre, ganska stora, påsar hö på 10 dagar. Men då är det mycket spill eftersom dom kissar och leker i det. Fick tag i väldigt dålig kvalité tror jag också. Många tjocka strån och nästan allt hö är gult eller brunt. Det var av märket Doggman, så det rekommenderar jag inte! Man lär sig av sina misstag… ;)
Grönt hö, blandad tjocklek skulle jag säga.. Det ska inte vara mögligt eller damma. :))
Juste, en vanlig småbal ligger på runt 19-20 kilo, har jag för mig??
Så grönt som möjligt, så mycket grässtrån som möjligt och inte för grova strån. Det bör lukta ungefär som grönt te, eller ibland till och med som sallad (!). Det ska inte damma.
Just nu är det svårt att få tag på bra hö, så hittar du hö av bra kvalitet - köp på dig! Förutsatt att du kan lagra det torrt och luftigt.
Balarnas storlek kan variera, de kan ligga på mellan 10-22kg.
Om min bonde inte har hö tillgängligt (han gör småbalar efterhand) så brukar jag köpa på djuraffär. Djuraffärerna här i stan ha lokalproducerat. Det är ofta mkt bättre än Dogman och liknande. Ett tips bara
Det skall lukta fräsht och gräsigt. Känn gärna med en hand ner i balen så att det inte känns blött, lukta på handen efteråt.
Jag har köpt doggman, det är grönt och fint. Dammar inte osv. Annars så köper jag helst ifrån bonde då det är mycket mycket billigare och minst lika fint. På ica, för en 400g påse doggman hö betalar jag 32:- ! Det är väääldigt dyrt… Hos bonde, för en 10kg bale betalar jag ca 50-100:-.
#1 Ska det vara mörkgrönt eller ljusgrönt? Vad menas egentligen med att det dammar? Är det när det flyger "damm" i luften när man drar i höet eller är det dom där små små grässtråna som blir kvar i botten på påsen t.ex?
Mögel ser man som svarta eller vita prickar på stråna va?
#3 Köpte dom tre påsarna från Doggman för 99:- på djuraffären, dom verkade inte ha nåt annat… :/
Hur långt kan en ganska stor bal räcka, om man räknar med allt spill o.s.v, tror ni?

Tycker ju också om det som är grönt men hörde av en bonde en gång att det är bättre om det är gult och inte grönt, vet inte varför.
Grovt hö är ju mer tuggmotstånd men ibland är det ju så vasst och hårt, så man knappt vill ta i det. Det får ju inte vara för fint heller, dom små påsarna som säljs i mataffärer är ju alldeles för mjukt och bara som ett skräp.
brunt hö behöver inte nödvändigtvis vara sämre än grönt hö, det är vad jag fått höra här. det beror på hur mycket det dammar. om du borrar in näsan i höet så ska du kunna dra ett djupt andetag utan att få en kvävande känsla/hostattack.

En del hö luktar ju verkligen jättegott.
#4 Hmm… Vad konstigt att det höet från Doggman jag köpte på djuraffären var såpass dåligt när du köper samma märke från ICA och det är grönt och fint m.m… 🤔
Om jag inte lyckas få tag på fint hö ifrån bonden hur är höet från Vitakraft som man kan köpa på ICA? Såg att det såg väldigt grönt och fint ut i alla fall. Såg inte ut att vara några tjocka strå direkt heller.
#7 Okej… Då dammar inte det jag har här hemma nu i alla fall, för det luktar ganska gott när man borrar in näsan i det och man får ingen hostattack heller. 😉 Det enda jag inte gillar med det är att majoriteten består av tjocka strån vilket mina grisar inte gillar, så det blir alldeles för mycket jag får slänga.
Det höet man köper i mataffären kan vara av väldigt varierande kvalitet, precis som ni har sagt. Jag tycker man vet aldrig riktigt vad man får, så jag har i möjligaste mån köpt från djuraffären.
Mitt bästa tipps är att alltid lita på näsan! 🙂 Jag tycker mögel ofta känns på lukten innan man kan se det ordentligt. Har lämnat tillbaka till ICA någon gång när det luktade riktigt surt.

#12 Jo det känns på en gång om det ät mögligt, dels dammar det och luktar mögel eller svampaktigt.

Det är ju inte alls bra att förpacka hö i plast, minsta lilla fukt som finns kvar så möglar det ju.
Det där med hö, tycker jag är som ett lotteri :-( Har köpt säckar i djuraffären som varit jättefina, nästa omgång jag köpt, från samma affär o samma leverantör, så har det varit mögligt. Jag fick byta det, men det är trist. Har köpt av olika bönder, ibland blir det mkt spill, men för det mesta har det varit bra. Som ngn skrev, om du hittar ngt bra, grisarna gillar det och du dessutom kan förvara det, köp massor!!
Okej! Tack för bra svar allihop. Om det visar sig att bonden har hö av bra kvalité så blir det minst två stora balar! 🙂
Var och fick mig en bal idag av okänd storlek, glömde att fråga. ;) Höet såg jättefint och grönt ut och luktade gott och grisarna verkar mumsa på rätt bra! Många tunna strån var det, men det går väl an?
45:- för en stor bal som fyllde 2 hela sopsäckar och en 16 liters tunna, det tycker jag var som hittat verkligen! :)
Det blir till att handla hö där nästa gång med. Men den gången kanske jag köper på mig två balar, idag köpte jag den sista han hade.