När ens ena marsvin dör.. :( hjälp!
Hej!
Jag behöver råd om hur vi ska gå tillväga med nytt marsvinsköp.. vår Oscar dog för en vecka sen och nu är Elvis ensam kvar :'( Vi vill såklart köpa en ny kompis till honom, men funderar över en del saker.
Elvis blir två år i augusti, han är inte kastrerad och är rätt dominant. Vad är bäst? att köpa en liten unge som inte hunnit bli könsmogen än, eller kanske en vuxen omplacering?
Känns kansje bäst att köpa en liten unge, men då blir det ju sån stor åldersskillnad, spelar det nån roll? risken med en vuxen hsne är väl att dom inte kommer gå ihop..
När är det bäst att köpa ny kompis? Elvis har ju varit ensam en v nu, han verkar inte sörja nånting, han äter, skuttar, pratae och leker som vanligt. vi sörjer ju fortf oscar ich vill inte känna att vi ersätter honom, men de går ju såklart inte, men lite så känns det om man köper en ny så snabbt inpå, men vi vill ju inte heller att elvis ska behöva va ensam..
råd mottages tacksamt!
Jag tycker att ni skall köpa en liten han bebis. Precis som du säger är det risk att inte vuxna hanar kan gå ihop. Ett alternativ är ju att kastrera honom och köpa en hon kompis, men det för ju med sig en del risker och pengar också. Jag skulle köpt en liten hane, jag tror att det är det absolut bästa.
Beklagar sorgen för lille Oscar. :( ♥
Helt klart lättast att köpa en ung hane :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
tack för tipset! :)
kan ju passa på att fråga om nån känner till nån bra uppfödare mellan trollhättan och karlstad? vi vill absolut herlst köpa från uppfödsre men jag har kikat runt på många uppfödares hemsidor och de flesta har inga till salu just nu, eller så har de bara honor :/
Har du kollat på smf's hemsida? http://www.svenskamarsvinsforeningen.se
Annars kan du testa att lägga ut en annons här på köpes :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag har en goldenagouti kille som är 8 dagar idag som kommer bli till salu. Han är jättefin. En stadig kille på 166gr. Har även en mysig petkille, Kurtan, som jag tänkt hitta en lämpligt hem till då jag inte kan ha hur många killar som helst. Kurtan är 10 månader men det kanske är svårare att släppa ihop honom men din tvååriga kille kanske. Han har gått ihop med Gösta tills han nu träffar "damer". Kurtan är ingen tuffing iallafall så säkert ingen dominant kille. Jag har nyligen startat upp min lilla uppfödning så kika gärna på min hemsida om du är nyfiken på grisarna. Jag bor i Vargön om du vill komma och kika är du välkommen 😉
www.trollvinge.webnode.se
Ojdå, min hemsideadress; trollvinges.n.nu
www.trollvinge.webnode.se
Beklagar sorgen! :( Håller med de andra, och även fast man kanske tror att marsvinet mår bra så är det nog ändå bäst att skaffa en liten kompis även fast det är svårt. Jag tog samma beslut förra året då mitt ena marsvin dog, mitt andra marsvin fick då vänta ett tag för jag kände mig inte redo för en ny och han verkade må bra. Men nu vet jag att de tar hårt på ensamhet och det bästa är att skaffa en till liten plutt. :)
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Beklagar din förlorade gris, det bästa är som dom andra säger är att köpa en liten bebis till honom, Jag har rn liten hane på 6,5 v dom söker en egen familj med kompis :) Finns bild på Mannemon på hemsidan www.chocopops.n.nu
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon