Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 819 ggr
TeresaMattsson
0

Massa olika marsvinsfrågor

Hej!
Nu har vi haft våra marsvin två små virvelmarsvin 11 dagar och dom har verkligen gjort sig hemmastadda i sin bur på 120x60.

Men som förstagångsägare av marsvin så har jag massa frågor även om jag har läst på massor så känns de inte som jag har hittat svar på alla mina frågor..

1. Kan man ersätta pellets med havregryn och kligröt av olika slag? Och i vilken mängd skall man ge de isåfall? Självklart grönsaker dagligen också!
  2. Hur ofta skall man byta i toalådan? Har bytt varannan/var tredje dag.
  3. Hur gör man ett marsvin tamt?
  4. Vart köper ni era marsvins tillbehör så som hö, foder, spån, toa-lätt mm? Vi har enbart använt de som följde med i startpaketet hittills.
  5. Vad kostar två marsvin för er i månaden?

Tack på förhand!

emmaaslund
0

**1. Kan man ersätta pellets med havregryn och kligröt av olika slag? Och i vilken mängd ska man ge de i så fall?
**De flesta marsvin behöver inte äta varken pellets eller havregryn, om man inte vill ge för att de växer eller om de är digivande. Mina skinnymarsvin har fri tillgång till havregryn och jag serverar allihop gröt någon gång i veckan sådär. Om marsvinen överlag har lite svårare för att hålla hullet kan man också behöva lägga till kraftfoder, men annars klarar de sig galant på hö och grönsaker som ändå är deras huvudsakliga och viktigaste föda :) 

**2. Hur ofta ska man byta i toalådan? 
**Jag har själv ingen toalåda till mina marsvin, då de tenderar att göra ifrån sig var helst det passar :) Toalåda eller inte - gör rent när det behövs. Småmocka eller byt ut underlaget helt. Om marsvinen använder toalådan flitigt, skulle jag hålla efter dagligen.

Eftersom marsvin till naturen är flyktdjur, kan det ta lite tid att få dem riktigt tama. Det är även individuellt hur lång tid det tar och hur pass tama de faktiskt blir i slutändan. En huvudtanke tycker jag är att man befinner sig runt buren ofta och alltid är lugn och trygg i sitt sätt. Hastiga rörelser och stress förs bara över på marsvinen. Locka med godsaker, ha tålamod, tålamod, tålamod. Ha dem uppe i famnen men visa även att det är ok att du också är med händerna i buren. 

4. Vart köper ni era marsvins tillbehör så som hö, foder, spån, toa-lätt m.m? 
Jag köper mitt hö i säckar från djuraffär, då jag tyvärr inte har möjlighet att köpa från bonde. Vet att flera även köper från ridskolor. Foder köper jag i mataffären, då det foder som serveras här hemma är havregryn. Spån köper jag i balar från en hästbutik.

Oj, vilken svår fråga. Jag har faktiskt ingen koll. Utgifterna varierar ganska mycket, beroende på vad man gör just den månaden. Det kan vara utställning, veterinärkostnader, allmänt fix eller om man köper något extra till marsvinen just den månaden i form av burinredning eller annat. Men.. om man håller det till vad man "behöver" för att hålla två marsvin i månaden (utan att något oväntat händer), skulle jag kanske tippa på.. max. 500 kr (kostnaden beror ju såklart på hur billigt underlag och foder man får tag i).

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Fridaaaa
0
  1. Kan man ersätta pellets med havregryn och kligröt av olika slag? Och i vilken mängd skall man ge de isåfall?
    Ja det går bra. Mina får havregryn, ibland havregrynsgröt och även kruskakli får mina ibland i.
    Jag ger ingen speciell mängd, reglerar lite efter mina marsvin, mäter inte upp det. Mina får även JR Farm (finns på zooplus.dk)

2. **Hur ofta skall man byta i toalådan? Har bytt varannan/var tredje dag.
    **Mina marsvin har ingen toalåda, aldrig haft marsvin som ens velat gå på låda så att säga.

Mycket kel och gos. Hantera marsvinet mycket.

4. Vart köper ni era marsvins tillbehör så som hö, foder, spån, toa-lätt mm? Vi har enbart använt de som följde med i startpaketet hittills.
    Jag köper spån på Börjes eller får jag av min morfar. Är vida stallströ, är bra tycker jag, dammar i princip ingenting.
    Foder köper jag i affären eftersom de får bland annat havregryn. Och även på zooplus.dk där det finns jr farm.
    Toalätt har jag som sagt ingen. Hus har jag från Lyan här på iFokus och även "tunnlar" som jag köpt på zooplus.dk.

Jag har ju 6 st marsvin. Hö köper jag av bonde = 20kr/bale = Ca 1bale per månad- 1½ månad kanske.
    Men det kostar inte mig så mycket per månad för 6 marsvin. Kanske 200-300 kr max :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.