Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2089 ggr
emmaaslund
1

Rackarns agouti?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Agouti gör mig galen! Jag gjorde en tråd igår kväll där jag ville ha hjälp med två av mina rexhonors färg. Det blev väl egentligen liiite klart att de inte båda var lemonag. utan att den ena var buffag. och den andra lemonag. Nu jämförde jag och Erika (erikam) våra tre mörka agoutisar idag, och de är ingen lik den andre. Hjälp oss, för vi vet snart inte vad vi själva heter längre, haha!

Gris 1: registrerad lemonagouti. (Efter konsultation med Lyan lutar det att hon eventuellt är buffagouti)

Gris 2: registrerad lemonagoui/white/cream. 

Gris 3: registrerad buffagouti.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

emmaaslund
0

/ Emma

idipidi
0

Problemet är ju att det inte går att skilja på dessa färger med 100% säkerhet. Oavsett erfarenhet o.s.v. Visst, i en jämn, färgavlad linje så går det, men absolut inte på en pälsras. Dessa två färger överlappar varandra i nyans. En genetisk lemonagouti kan vara mörkare än en annan genetisk buffagouti. Det enda man kan komma med är kvalificerade gissningar. Av dessa tre så skulle jag tro att 1 är buffag, 2 är lemonag och 3 kan precis lika gärna vara det ena som det andra.

Lemonagouti kan för övrigt ha två olika genuppsättningar. Antingen cdcr (i genomsnitt mörkare) eller cdch (i genomsnitt ljusare, nästan alltid tydlig cream).

Om du jämför med self cream så är de bra creamarna nästan alltid cdch. cdcr är däremot vanligare på rex och ger i genomsnitt en mer "mittemellanfärg".

idipidi
0

Ingen av dem har en förälder som är de/pe white, himalaya,  silver-, zobel- eller cinnamonagouti? I dessa fall kan det nämligen inte vara buffag rent genetiskt.

emmaaslund
1

#2 Åååh, du kommer här som en sol och bara räddar mig ur agoutihavet 😃 Kan du inte börja ha färgföreläsningar över Skype? 😎 

1an kan i så fall genetiskt sett vara buffag.
2an känns på något sätt "klar" egentligen. Men man blir förvirrad när man kan jämföra haha! 
3an har vi ännu inte fått stam på. Så då kan vi dra en slutsats/gissning när vi sett den.

STORT tack!

/ Emma

Lyan
1

Precis som Ida säger så kan både buff och cream variera extremt mycket i nyans. Jag ger mig inte på att säga vilket som är vilket om jag inte har stam eller ungar som skvallrar om vilket. Enfärgade agoutis tycker jag dessutom är ännu svårare.

Just nu har jag två marsvin som är cream. Den ena vet jag att hon är cdch eftersom hon har gett himmi, den andra vet jag inte men med tanke på hur ljus hon är så är hon troligen också cdch (mamman är zobel så hon kan även vara cdcr)

Jag tror att jag nämnde dem i den andra tråden.

Här är iallafall Rufsi, andra från vänster, hon är cdch (de andra är golden!)

idipidi
1

#5 Haha, bästa illustrationen av cream/buff/golden-förvirringen!

Grejen är verkligen att om någon påstår sig kunna färgbestämma dessa tvärsäkert så kanske man snarare ska fundera på om den personen verkligen vet vad den pratar om. Men folk har en tendens att lyssna på de som svarar att "så här är det"…

Lyan
1

Och så Nellie. Framför ögat är hon cream

Lyan
0

#6 Visst är det XD Hade jag inte haft stam på de två till vänster så hade jag satt dem bägge som buff. Honan längst till vänster har zobelmorfar och golden mamma så det fanns bara cream och golden att välja mellan. De är dessutom släkt :-P

Bilden är lite dum för de längst ut blev mörkare än i verkligheten. Den tredje från vänster har också gett mig huvudbry men eftersom hon har en syster som är var cream och pappan var saffron och mamman golden så även här fanns det bara cream och golden att välja mellan.

emmaaslund
0

#5 Ja, supertack för hjälpen igår också. Ville slänga upp en ny tråd eftersom vi idag jämförde med en tredje. 
Har sett den bilden förut i någon tråd, haha! Snurrigt värre!

#6Har förstått det, och det är ju verkligen sant som du säger. Även om det är svårt att säga till 100% och även om det är svårt eftersom de inte är färgavlade så känns det ändå, i alla fall för mig, som att jag vill veta på ett ungefär. Förutom att det är intressant att veta vilken färg djuret har, så känns det viktigt att veta vilka gener som det bär runt på. Tycker jag. 

Tack för att ni rett ut det lite ändå, även om det går att spika 🙂

/ Emma

emmaaslund
0

Fått föräldrarna på Gris 3, som är reggad buffag. 

E. silveragouti
U. buffagouti/buff

Kan han vara buffag då? Trots att han har en silverpappa? (Med tanke på det Ida skrev i #3)

/ Emma

Lyan
1

Med silverpappa så är han lemonagouti :-)

idipidi
0

#10 Litar du inte på mig? ;) Haha…

3:an är alltså säker lemonag (yay ;)). 2:an bör vara lemonag också. 1:an troligen buffag.

emmaaslund
0

#12 Haha jo självklart! ;) Blev bara ett frågetecken eftersom mamman var buffag. Men vet inte varför då det redan var konstaterat och frågan var ju till dig och Lyan :) Härligt! Tack snälla båda två för hjälp! :)

/ Emma

[erikam]
0

Jag tackar också för all er hjälp då ett av de svårbestämda marsvinen är mitt, ni är guld värda med er erfarenhet :)

Creation
0

Oj, vad kass jag är på att kolla mail. ;p Men det ser ut som att du fått bra hjälp! Buff, cream och blek golden gör sannerligen saker knepiga…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

emmaaslund
0

#15 Haha ja, jag tänkte att nu väntar jag inte längre 😉

/ Emma