Snea, tjocka, svårklippta klor
Min gris har väldigt tjocka klor. De växer snett också, vilket gör dom väldigt svåra att klippa, får liksom vrida tassen för att få en bra vinkel och det uppskattas INTE… sen är det väldigt svårt att inte klippa för mycket också, då klorna är tjocka och svåra att komma igenom, till skillnad från min nya gris på några månader som har supermjuka och raka klor..
Så några tips på hur jag ska bära mig åt när det kommer till kloklippningen? Kan försöka ta en bild imorgon, de är inte något extremt men tillräckligt för att det ställer till det vid klippningen, är så rädd att klippa i pulpan men samtidigt skulle jag behöva klippa av någon/några millimeter..
Testa fila dem istället kanske? Det gör jag på mina råttor och katter ibland
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag har en hona med klor så som du beskriver, svarta också förstås… :-$ Det är bara att ta ett djupt andetag och klippa. Jag använder till henne en liten klotång för hundar, en vanlig dogman tror jag det är, och alltså inte en sån där pytteliten rund sak för smådjur (funkar till de andra dock). Fördelen är att den är vassare och mer stabil, ger mig bättre precision när jag klipper. Jag kan verkligen hyvla av tunna tunna skivor av klon tills jag är nöjd. Så det är mitt bästa tips! :-)
#1 jo jag testade det, men tyckte man var tvungen att fila så mycket för att det skulle bli någon skillnad…? men jag kanske hade en dålig fil
#2 ja, min gris har också svarta klor… har en sax som ser ut ungefär såhär
http://beatrizgustafsson.blogg.se/images/2011/klotng_145180990.jpg
jag tycker den är ganska stor och besvärlig, i alla fall till de snea klorna 🤔
#3 Ja den ser likadan ut som den jag har. Ja det är knöligt att komma åt men är den ordentligt vass så att man liksom skär igenom klon på ett bra sätt så är det ändå mycket bättre än en vanligt sån där liten en som klämmer och klipper klon.
Hur håller du marsvinet när du klipper och hur nära pulpan törs du gå? Jag sätter min i knät, låter henne ta stöd på min vänsterhand och håller framtassarna med vänsterhand när jag klipper med höger. Bakklorna är inte alls lika krokiga så de är det inget problem med. Sen är det ju det där med att våga klippa ordentligt kort… Det är det bästa man kan göra men nog så nervpirrande när man inte ser pulpan ordentligt.
#4 det är alltid jag + mamma eller pojkvän då jag tycker det är smidigast, så ena håller marsvinet i "sittande" ställning liksom, en hand under magen och sen så håller jag i tassen där jag klipper klorna.
Och jag vågar inte klippa nära alls :( Är så rädd att det ska göra ont, så har han ju så knasiga klor så det är svårt att ta bara någon millimeter. Så skriker han ju till och rycker åt sig tassen då och då och då tror jag alltid att jag råkat klippt för mycket när det bara är en väldigt otålig gris. 😛
sen tycker jag hans klor växer otroligt långsamt, den lilla får jag klippa varannan vecka medan den stora kan gå säkert en månad utan att klorna växt speciellt mycket.
Jag har också svårklippta klor och det är inte bara 1 gris, utan 2 stycken grisar😮… Mörka klor är det också.
#5 Om någon annan håller i marsvinet och du sitter framför och klipper så förstår jag att vinklarna blir luriga, det låter knepigt. 🙂 Jag tror det är enklare om den som håller i tången liksom befinner sig "bakom" marsvinet, inte framför, då får man till vinkeln man ska klippa i lättare och kommer åt bättre. Tror jag!
hund klosax kanske? de andvänder jag till mina kaniner och det är s mycket enklare att klippa än med en smådjurs klosax
#7 aah, du kanske har rätt… får testa. tycker bara det är så svårt att hålla marsvinet med en hand och klippa med den andra. :<
#9 Jag brukar låta marsvinet vila på min vänsterarm och hålla upp armen emot bröstet. Då kan jag lätt ta tag i baktassen med vänsterhanden som ligger under magen på marsvinet och ha hela högerhanden fri till att klippa med. När andra tassen ska tas, vänder jag på marsvinet. Svårt att förklara i skrift 😇
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#9 Den som håller marsvinet kanske kan hålla det med rumpan vänd mot dig? Marsvinets rumpa alltså… :-P
#11 HAHA! 😃
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#11 hahahaha! jo men det är ju en lösning. jag får testa mig fram lite 😃
bra idé med fil för min svea biter mig när jag försöker klippa så de funkar inte alls
Har haft många marsvin med de klor du beskriver, köpta som vuxna och antagligen inte rätt skötta från början, tyvärr. Jag klipper så mycket jag vågar och sen filar jag dem så gott det går. Kom ihåg att fila dem snett så att de får en jämnare yta mot marken, hoppas du förstår vad jag menar? Är man ihärdig och gör det ofta så kan de räta ut sig, det tar ett bra tag men har lyckats på flera. De blir ju aldrig "perfekta" men inte så vridna som från början.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#15 det knasiga med min gris är att jag alltid varit noga med klorna… fick ta bort min förra gris och han hade superfina klor, klippte dom alltid samtidigt, men han har haft lite knasiga klor så länge jag kan minnas. 🤔
Ja, jag förstår. Men använder ni vanliga nagelfilar? Tyckte knappt att våran tog något alls, vilket resulterade i att det tog väldigt lång tid och ja.. Tålamodet på marsvinet tog slut ganska fort haha.
Jag köper såna där billiga i 10pack? Från ica, de ör lite grövre på ena sidan och funkar kanon på marsvinsklor. Sen gör man det sista finliret med den fina sidan.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/