Fästingar på marsvin
Min fråga, här i mitt första inlägg är:
Vad ska man göra så marsvin slipper få fästingar? (När dem vart ute i 2 min av sitt liv…)
Kan dem bli jätte sjuka av det eller klarar dem det om man håller koll o tar bort dem?
Har kollat runt lite på internet innan om lite allt möjligt men alla sidor säger olika o veterinären säger en sak och djuraffären en sak..
SÅ JAG ÄR SUPER TACKSAM FÖR GOA SVAR HÄR! :)
Rubriken redigerad av moderator för att främja sajtens sökfunktion 🙂
Under alla mina år med marsvin & somrarna de varit ute och betat har ingen av marsvinen fått fästingar (vad jag märkt iaf), så jag tycker inte du behöver oroa dig. Skulle de mot förmodan få någon fästing är det bara att plocka bort den, har aldrig hört om fall av borrelia eller liknande på marsvin så du behöver nog inte oroa dig för det heller :)
Låt marsvinen njuta av sitt grönbete, tänk dock på att vänja deras magar sakta vid nya grönfodret :)
jag har aldrig haft fästingar på marsvin '*pepparpeppartaiträ*.
trots att vi har en hel del fästingar här sommartid.
#1 gav bra tips :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har heller aldrig haft fästing på marsvin
Jag hade ett marsvin som fick en fästing på läppen, han klarade det utmärkt.
Det är inte speciellt vanligt att fästingar håller till i kort gräs. Dom trivs nästan bara i högt gräs där dom lättare kan bita sig fast på närmsta människa eller djur. :)
I kort gräs brukar det finnas super super små som har en storlek som en bröd smula när de är "fullvuxna" . Sätter sig ofta runt ögon och mun. Men de är inte farlig så länge man får bort hela fästingen inkl huvudet. Men det är ytterst sällan som marsvin får fästingar. :)
#6 va e de för fästingar? Visste inte att det fanns fler sorter?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
finns många olika sorters fästingar och vissa kan finnas i kort gräs.
har heller aldrig haft nån fästning på marsvin.
men man får vara uppmärksam
Amen super supersmå? De går ju intenstt upptäcka om de är så små som en brödsmula och de måste ju kunna bära på alla sjukdomar som de "vanliga" vär på?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#9 Ungefär som en brödsmula. 1,5 mm i diameter kanske. Dessutom så sätter de sig mest runt mun och ögon. Så de är relativt lätta att se.
Ja de kan ju bäa på sjukdomar, men det är inte så vanligt att marsvin får fästingar. Och det är ganska sällan djur blir smittade av t.ex borelia. Vi har haft kennel och många hundar som fått fästingar, inte en enda har fått någon sjukdom. Men det finns ju fall där det har hänt. Men det är inte alls vanligt på marsvin. Så tycker inte att du ska oroa dig.
Djuren ''tål'' fästingarna mer än människorna har jag hört, kanske inte alla.
#11 Nej det stämmer att det ej gäller alla djur, men gäller även inte alla människor. Vi är ocksåolika känsliga 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#11 mammas hund var nära att dö av ett fästingbett i Frankrike för lite mer än 9 år sedan, som tur var sökte de hjälp i tid.