Två hannar tillsammans med honor?
Vilka erfarenheter har ni av att sätta två (eller ännu fler?) marsvinshanar med marsvinshonor?
Vi har haft tre marsvinshonor (två systrar på ca 1 år och ett fem år gammalt underbart marsvin). Den ena systern blev dräktig (enligt planerna) och nu har vi fått tre superfina ungar (en hona och två hanar)! Vi skulle av olika praktiska anledningar väldigt gärna vilja ha alla tillsammans och inte hanarna för sig. Är det nån som har erfarenhet av detta? Kan det funka om man kastrerar hanarna? (Kanske är det en fördel att de är syskon men om någon har anlag för dominans kanske inte det räcker?)
Jag hade två marsvinshannar (en okastrerad och en kastrerad) för flera år sedan, och ibland passader jag olika par honor och lät dem vara tillsammans med båda hanrna under uppsikt (så att det inte blev ungar!) och det gick bra.
Väldigt tacksam för råd och tips!
Det är inget jag skulle rekomendera. Även om hanarna är kastrerade kommer de att slåss om honorna.
Det är ingen fördel att det är syskon, snarare en nackdel eftersom de då kommer in i bråkiga tonåren samtidigt. En äldre hane ihop med en yngre brukar kunna hålla den yngre i nackskinnet så att säga.
Men ihop med honor skulle jag aldrig sätta fler än en hane, oavsett om de är kastrerade.
Jag har två flockar med honor och förra sommaren lyckades inte mindre än tre hanar rymma. Två av dem hoppade in i samma honbur och den ena blev ordentligt… rejält… biten av den andra… 😕
En kastration sägs det ändrar inte humör eller temperament på ett marsvin så som på hundar och katter.
Tack för svaren!
Det ser tydligen inte så ljust ut alltså. 😕Skulle verkligen vara perfekt att ha dem tillsammans eftersom vi har en jättelik utebur på gräset under vår altan. Blir komplicerat att dela upp området eftersom altanen är så låg just där alla marsvin vill hålla till. Men kanske kan de bo i olika burar inomhus men ändå umgås tillsammans utomhus med så stort revir?

Jag har sett marsvin som permanent bott så tre gånger. I alla konstellationer har en hane blivit dominant och den andre undergiven. De har inte verkat må bra alls. När de delades eller honan togs bort verkade de må mycket bättre. Så jag tycker absolut inte att du ska göra så.
Envishet och drömmar
Ja, sanningen börjar nog så sakteliga gå upp för mig…
Ingen som har några godare erfarenheter? 🤔
Tanken var att ha alla tillsammans (två hanar plus fyra honor), särskilt när de är ute, men förhoppningsvis också när de är inne. Och ja, de skulle båda vara kastrerade då…
#3 Nej att sära på dem och låta dem gå ihop "ibland" innebär att de dessutom behöver göra upp om rangen på nytt varje gång de träffas, så det är ett ännu sämre alternativ.
Du får ställa in dig på antingen två burar eller att sälja den ena (eller båda) hanarna. 🙂
Okej. 🤔