Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 3772 ggr
Caspia
2

Vad gör du om 5 år?

En ganska vanlig anledning till att marsvin omplaceras/säljs är ägarens brist på långsiktig planering. Man befinner sig i en fas i livet där det är naturligt att man flyttar, jobbar, reser eller kanske får barn. Detta kan leda till mindre tid, plats eller pengar och grisarna får flytta.

Ett marsvinsliv varar ca 5 år och därför undrar jag:

• Vad föreställer du dig att du gör om fem år?
  • Hur bor du?
  • Hur många marsvin har du?
  • Hur bor de?

Envishet och drömmar

Abico
0

Åh, roligt! :P**

Vad föreställer du dig att du gör om fem år?**
Om fem år är jag 22 år och förmodligen pluggar jag fortfarande eller är just klar med det, det beror på vad jag pluggar vidare till och om jag fortsätter direkt efter gymnasiet eller tar en paus innan jag fortsätter.

Hur bor du?
Pluggar jag så bor jag fortfarande kvar hos mina föräldrar. Om inte det bor jag mest troligt i en mindre lägenhet i Göteborg/Alingsås eller runtikring.

Hur många marsvin har du?
De flesta av marsvinen jag har nu kommer förmodligen att vara döda vid det laget, även om dom lever ett långt liv och dör av ålder är det inte troligt att såpass många blir 7-8 år. Just nu har jag 9 egna marsvin och av dom är det väl troligt att 7 stycken har dött vid det laget (usch vad otäck jag är som sitter och räknar döda djur såhär), vilket innebär att jag kvar har två 6 åriga honor och en 5 årig hane från idag. Men eftersom jag avlar och målet är att spara minst en unge ur varje kull jag får så känns det rimligt att jag under kommande 5 år behåller 10 ungar. Vilket skulle innebära att jag har 13 marsvin vid tidpunkten, men det är ju om jag inte köper in ett enda nytt marsvin vilket jag misstänker kommer ske. Men om jag inte fått en knäpp utan fortfarande har samma tankar som idag så hoppas jag att jag fortfarande håller mig under 15-djursstrecket. Inte minst för att inte spräcka ekonomin, oavsett om jag är student eller ny på arbetsmarknaden lär pengarna inte finnas i mängder (om jag inte vinner på lotto, det vore trevligt men kanske lite knasigt att beräkna en grej som den här på).
**
Hur bor de?**
Hemmabyggen skulle jag tro. Bokhylleburar i våningar är smidigt om man har ont om plats, även andra våningskonstruktioner är platssparande om jag bor i lägenhet eller rent av kvar i det här rummet.

Hanna 

fia-mia
0

Då är jag 19 så jag tror jag studerar och jag bor troligen hemma.

• Hur bor du?

Hus på landet, möjligtvis en liten lägenhet

2 om de nuvarande lever, köper nog inte nya eftersom jag lär ha fullt upp med annat då

• Hur bor de?

Hemmabygge eller sin nuvarande gallerbur

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[WeepingWillow]
0

Vad föreställer du dig att du gör om fem år?

Då är jag 29 (ugh vad gammal) och hoppas att jag fått det där fasta jobbet med bra betalt som jag går o hoppas på! Körkort har jag också.

Hur bor du?

Kan hända att jag bor kvar i lägenheten som jag bor i nu för 5 år går fort men förhoppningsvis har jag flyttat till en stor o fin 2a istället :P

Förhoppningsvis lever alla mina 4 grisar som jag har nu, men mest troligt så lever iaf inte dom 2 äldsta. Men troligtvis har jag köpt några nya för att behålla mitt antal, kanske tom 1-2 extra, speciellt om jag har flyttat till en större lägenhet. Så 4-6 marsvin har jag säkert :)

Hur bor de?

Dom bor kvar i sin nuvarande bokhyllebur, kanske har jag även byggt ut lite. Och har jag skaffat ett par hanar så har jag en ny bokhyllebur också.

FeliciaS
0

Då är jag 23 år, lär jag ha pluggat klart och har förhoppningsvis ett arbete inom området jag läst. I nuläget är jag mest inne på Etologi & Djurskydd, så möjligtvis som djurskyddsinspektör kanske. Eller något miljörelaterat om jag läser miljövetarprogrammet som jag också funderar på. Eller kanske något helt annat *s*

**Hur bor du?
**Eventuellt hemma, men troligtvis inte i det hus som jag i nuläget bor i. Kanske på en mindre gård eller en sommarstuga omgjord till permanentbostad, men inte i lägenhet om jag själv får välja.

**Hur många marsvin har du?
**Troligtvis inte mer än 4-5 stycken, men det beror på vad för djur som jag mer kommer ha och om jag pluggar eller inte. Förhoppningsvis har jag alla de jag har nu, då skulle de som jag vet åldern på vara 7, 6 resp. 5 år. Så det känns inte helt omöjligt :)

**Hur bor de?
**I de burarna som de har nu antar jag, dvs. en bokhyllebur sammanlänkad till en egenbyggd bur. Det är stort och rymligt för marsvinen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

freddiie
0

Då är jag 19 år gammal, och då pluggar jag nog fortfarande

**Hur bor du?
**EJag bor nog fortfarande kvar här hemma, eller i en mindre lägenhet inne i stan.

**TMina marsvin lever nog i fem år till, iallafall den yngsta. Så jag tror att jag kommer att ha tre-fyra st.

**Hur bor de?
**Ibokhylleburen, den kommer nog att vara ombyggd då, men dem kommer fortfarande bo i bokhylleburar, jag tänker aldrig byta tillbaka till galler tror jag :p

Chieko
0

**Vad föreställer du dig att du gör om fem år?
26 år gammal, pluggat klart till förskolelärare och har förhoppningsvis jobb som det!
**

Hur bor du? Lägenhet i utkanten av någon stad eller förhoppningsvis ett litet hus någonstans!

**
Om Mysan och Tindra är kvar har jag dem, men tror inte att jag skaffar fler. Är sugen på en flock med honor men vet inte om jag har tiden att sköta dem på rätt sätt.**

Hur bor de? Beror helt på hur läget ser ut. Kanske med sin gallerbur + hage som nu eller en ny bokhyllebur, det märker man ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

emelie92
0

Som 23-åring befinner jag mig förhoppningsvis utomlands, gärna i USA där jag pluggar och är engagerad i klimatutvecklingen både i Sverige & USA. Kanske har jag fått in en fot i miljöpolitiken som jag brinner för!

• **Hur bor du?
    **Utomlands, i lägenhet själv eller med flera.

• **Hur många marsvin har du?
    **Inga alls.

[jejjas]
1

Om 5 år är jag 32-åring som fortfarande håller på med marsvin, och har fått mitt uppfödarnamn =) åker på utstälningar med barn i släptåg ;)

Hur bor du?

Bor i ett stort hus någonstans, med ett jätte rum för marsvinen

om ekonomin till låter det har jag nog som nu runt 21 st =) fast många av dom jag har i dag lär inte finnas då, älska grisen är ju 5 nu..

Hur bor de

Dom bor i stora rymliga burar som är hemma byggda ( av gubben) ;)

Creation
0

Rolig tråd!
**
Vad föreställer du dig att du gör om fem år?**
21 år gammal, hm… antagligen studerar jag fortfarande. Jag vet inte vilken utbildning jag kommer att välja ännu, men något universitet/högskola vill jag ansöka till. Allra helst ett yrke med djur. Har jag tur kanske jag har ett helgjobb/deltidsjobb + sommarjobb också.

Hur bor du?
Då lär jag antingen fortfarande bo hemma eller i studentlägenhet. Om jag bor i lägenhet bor jag troligen ensam där, eftersom ingen annan kommer att stå ut med marsvinen. :-P

Jadu, det beror lite på hur framtiden artar sig. Det finns ju alltid saker som kan sätta hinder för planerna eller få mig att ändra mig, men jag hoppas på att ha hunnit starta upp en uppfödning på runt 15 marsvin till dess(vet ej om jag hunnit uppnå den siffran då dock ;)). Har jag tur är Dinno fortfarande vid livet då, men jag har tyvärr svårt att föreställa mig det. Jag vet ju inte om han ens kommer att leva veckan ut… Domino lär åtminstone leva då, 5 år gammal. :-)
Om jag inte börjat föda upp lär jag ändå ha ca 6-8 st kelgrisar, varav Domino är en.

Hur bor de?
Ett stort burskåp på minst 1 kvm per våning och (om uppfödning) också ett mindre burskåp på ca 0,75 kvm per våning.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Atensia
0

Om 5 år är jag 21 år gammal och förhoppningsvis läser jag på universitet/högskola, drömmen är att läsa på SLU.

• Hur bor du?

Jag bor nästan garanterat inte hemma då SLU inte finns i närheten där jag bor nu ;) Så i en mindre lägenhet.

Jag hoppas på att jag är i startgroparna till att börja med en mindre uppfödning på runt 10 marsvin. Av mina grisar som jag har nu är det nog bara Irmelin som lever om 5 år. Då Busan troligen inte blir 10 år, och Skinnysar tyvärr inte brukar bli mer än runt 3 år gamla.

• Hur bor de?

Hemmabyggen (blir billigast så ;) Troligen något slags burskåp med  stora ytor.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Moa-16
0

Hatar sånt här, vill leva i nuet(A), men men..

Vad föreställer du dig att du gör om fem år? Då är jag 22 år! Hm..måste säga att jag inte vill tänka på det. Vet inte alls vad jag gör då, Pluggar,jobbar,vilar?

Hur bor du? Då får vi väl hoppas att jag har flyttat hemifrån! Bor väl i en billig lägenhet. Skulle faktiskt vilja bo i stockholm! Sen när jag har lite pengar vore det inte helt fel att flytta utomlands!

Hur många marsvin har du? Nä, vad hemskt att tänka på.. Men Giny är med all säkerhet död då.. Och när hon dör, måste jag nästan köpa en kompis till Cofy.. Så jag lär väl ha marsvin. Jag vill ha marsvin, jag älskar marsvin ;) Frågan är väl om jag har tid. Och inte vill jag sälja något marsvin. Svårt…

Hur bor de? I en bur förhoppningvis, om jag inte blivit helt tokig & låter dom gå runt i lägenheten. Eller så kanske jag ev, har gjort mig ett marsvinsrum :P

godisgrisen
0

Om fem år?

Ja tråkigt färdigvuxen som jag är håller jag nog på med det jag gör nu. Rollen är funnen. Jag hoppas bara att jag har mer glöd i mitt konstnärliga arbete och det går bra.

Hur bor?

Om jag känner mig själv rätt bor jag kvar, jag trivs här.

Hur många marsvin?

Jag tycker jag har hittat min ras och variant i nonself harlequin/magpie så jag antar att jag fortsätter med dem, det finns mycket kvar att uppnå i mina avelsmål det är nog inte "klart" om fem år. Jag är envis jag! För att jobba med en så pass krånglig och ovanlig variant behövs ett gäng avelsdjur så jag antar att jag fortfarande har runt 20 marsvin om fem år.

Hur bor de?

Jag önskar att jag kunde skriva att de skulle ha jättestora golvburar… ja hela rum att sringa runt i men… Platsbristen gör nog att de fortfarande bor i de burar jag har nu ev. att någon byts ut eller rustas upp om de går sönder.

Tina
0

**Vad föreställer du dig att du gör om fem år?
**Om fem år är jag 23 år. Kanske pluggar jag, kanske jobbar jag. I dagsläget har jag precis gått ut gymnasiet och har ingen aning om vad jag vill med livet, därför kan det likväl bli en sen utbildning som ett tidigt fast jobb.

**Hur bor du?
**Jag vill bo i ett vrålsnyggt hus, helst timmervilla (!) med sjötomt! (Man får väl drömma? ;-) )

Men nu måste jag vara realistisk och säga att det är nog troligast att jag bor i lägenhet när jag är 23, speciellt om jag studerar. Dock hoppas jag kunna flytta till hus så fort som möjligt, jag trivs inte i lägenhet.

**4 egna flickor. 4 tjejer har jag i dagsläget också och det tycker jag är ett perfekt antal. Om 5 år är Engel, Pytte och Vanilla 6½ år gammla och Mirra är 7½. Jag hoppas såklart att alla finns kvar (helst för alltid) men chansen att några gått bort är nog tyvärr stor.

Om jag bor tillsammans med med min pojkvän har han säkert skaffat sitt ridgeback marsvin som ska heta Turbo, som han brukar tjata om. 3 av hans nuvarande marsvin kan också finnas vid liv om 5 år, de är då 6-7 år gamla.

Jag drömmer också om att ha ett omplaceringshem för marsvin i framtiden. Om det startat om 5 år är osäkert, förmodligen väntar jag tills jag flyttat till hus.

**Hur bor de?
**I hemmabyggda burar. Förmodligen har jag kvar åtminstone en av bokhylleburarna, men ett burskåp skulle vara mycket mer behändigt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Strawberi]
0

Vad föreställer du dig att du gör om 5 år?

Då är jag alltså 20 år. Troligen har jag registerat uppfödar namn. Och bor själv och har mysig utbildning bor troligen nere i Göteborg eller Stockholm med en nära vän till mig och mina mysiga marsvin. Det är väl så jag tänkt.

Hur bor du?

Jag bor i en 4a med min närmsta vän där av varistt rum och ett till marsvinen. Även bosatt nere i Göteborg eller Stockholm.

Jadu, kanske 20? Nej men jag vet väl inte. Jag lär ju ha så det räcker i alla fall.

Hur bor de?

De kommer bo i typ sänglådor och då för enklare att sanera om så sjukdomar vill intränga sig hos mig. Alltså sänglådor eller andra plast lådor så jag lätt kan slänga och köpa nya.

[Liinda]
0

Då är jag 26 år har förhoppningsvis barn och jobbar med djur. Har schäfer och bor med pojkvännen.

• Hur bor du?

Lägenhet precis som nu men förhoppningsvis börjat planera för husköp

Antagligen inte så många utan det blir dom som fortfarande lever då av dom jag har just nu. Men jag kommer nog alltid vilja ha minst 3-4 marsvin.

• Hur bor de?

I en golvbur precis som nu men om jag bor i hus då så kommer dom bo i en ombyggd lekstuga typ med rastgård till. Typ som ett isolerat hönshus =)

Fiona
0

Har pluggat klart och jobbar eller så pluggar jag fortfarande

• Hur bor du?

På en mysig liten gård hyfsat nära stan med pojkvän + hästar

3-10, beror på om jag håller på med avel eller bara kelisar

• Hur bor de?

Dom har ett eget litet rum i vårt hus som är ljust inrett med stora fina burar, på sommaren är dom ute hela dagrna och smaskar gräs

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Royalz
0

Då är jag 23år och förhoppningsvis har jag väll ett jobb och körkort. Jag föder upp peruaner och alpaca och har ett registrerat uppfödarnamn :)

Hur bor du?

Jag bor ute på landet i ett hus tillsamans med djuren.

Kommer ha en maxgräns på 30 marsvin om jag har uppfödning. Förhoppningsvis lever Fanny, Donna och Victor dom är då 5år ca.

Hur bor de?

Dom kommer bo i burskåp och stora bokhylleburar i ett eget rum. Hanarna kommer bo själv så det bara är att sätta in honor vid parning.

Mari
0

Då är jag 28 år (!). Jag jobbar med media, antingen som fotograf eller på det grafiska planet eller kanske en blandning av båda. Jag jobbar fortfarande med hemlösa djur antingen på samma djurhem som nu eller med flera andra. Jag tror att jag bor kvar i samma stad eller antingen har flyttat till någon av de lite större städerna som ligger nära. Antingen att jag pendlar till och från jobbet. 

Hur bor du?
Jag bor antagligen i en lägenhet, troligtvis en 3a eller ett mindre hus. Bor med min pojkvän och några djur. Bor jag i lägenhet så tror jag att jag bor på nedre plan med en liten trädgård/gräsplätt. Jag tror även att jag har häst igen och därmed även "bor" i stallet en del Flört

5st tror jag att jag kommer ha, har det nu och tycker det är ett lämpligt antal. 1 kastrerad hane och 4st flickor. Förhoppningsvis finns där en skinny och en teddy i flocken. Kanske att jag har en ytterst liten uppfödning av något slag eller att jag har ett litet omplaceringshem för just marsvin.

Hur bor de?
De kommer bo stort! I något fint hemmabygge i två våningar så det finns mycket springyta och gömslen. Jag tror även att de kommer få ett eget rum med tillgång till golvet så de får extra mycket yta. De kommer även få ha möjlighet att få vara ute under fina sommardagar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
0

Halvtidssummering - hur går det?

Envishet och drömmar

[körsbärsblomma]
0
  • Vad föreställer du dig att du gör  om fem år?
  • jag har då gott ur jymnasiet och söker jobb
  • Hur bor du? hemma hos min mamma
  • Hur många marsvin har du? jag har lillen och en vän till han obs bor själv för han har sår just nu ska få en vän
  • Hur bor de? i sin bur som dom bor i nu eller i en egen bygd bur
thildatessie
0

Roligt att läsa. Undrar samma som #19 😃

[Liinda]
0

Jag skrev att jag förhoppningsvis har barn och schäfer, jobbar med djur och bor med sambon.

Av dom så stämmer inga förutom att jag bor med sambon. Men jag sträver fortfarande efter samma sak förutom att jag inte vill ha barn vid 26.

Skrev att jag skulle bo i lägenhet men planera hussköp, stämmer delvis eftersom jag bor i lägenhet men planering för hussköp har inte skett än. 

Hur många marsvin jag skulle ha och hur dom skulle bo stämmer delvis. Inga nya marsvin har tillkommit, utan jag har samma gäng kvar minus dom som åldern har tagit. Så det stämmer. Dom bor dock inte i golvbur, för vi har dåligt med plats så dom bor i bokhyllebur.

godisgrisen
1

Tack Caspia för att du kör en mellantidsuppgradering på denna viktiga tråd. 🙂

Det jag skrev i #12 stämmer fast… hoppsan jag har ca.30 marsvin och inte 20… lite jobbig insikt. Annars lunkar allt på här och marsvinen har lika betydelsfull roll nu i mitt liv som de hade 2010-06-22 och planerna är de samma. Ja jag tror det är lika samma om två år också. Marsvinen har kommit för att stanna i mitt liv.😃❤️

Mari
1

Detta var kul att läsa igen, inte så mycket som stämmer men kanske hinner ändras?

Jag jobbar ej inom media utan på ett bageri, bor kvar i samma stad och har gångavstånd till jobbet. Bor i en lägenhet (2a) och på andra våningen med balkong. Jobbar fortfarande med djurskydd och har snart byggt upp ett katthem tillsammans med föreningen. Jag har inget eget omplaceringshem för marsvin, eller alla de marsvin jag har nu är omplaceringar men de får ju stanna kvar hos mig.

6 marsvin har jag, alla honor, 1 rex (nästan teddy), 2 skinny (!), 1 sheltie, ett långhårigt virveltroll och en nonself. De har en stor bokhyllebur som planeras att byggas ut ännu mer. Det har dessutom flyttat in en kanin som nästintill har fri tillgång till lägenheten och snart kommer få tillgång till balkongen bara det blir lite varmare ute.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
0

Jag svarade aldrig själv på frågorna 2010. Jag kommer fortfarande ihåg att jag skrev försök på försök, men när jag insåg att min älskade Julgrisen 2015 skulle vara elva år gammal kunde ju till och med jag räkna ut att han och två av de andra inte skulle kunna finnas kvar).

2010 bodde jag i ett litet rum i en studentkorridor med en bokhyllebur med fyra marsvin.

2013 har jag fortfarande fyra marsvin, men bara en av de gamla. De andra tre dog alla under 2011 (inget samband dock). Marsvinen fick vintras en ny bur som ser ut som en frysdisk (bord med glaskanter). Vi bor i en egen etta i en annan stad än tidigare.

2015 hoppas jag att vi har hus, åtminstone kolonistuga… Det är nog bara tre av marsvinen som lever och så många fler är de nog inte. Har två marsvin med "öppen dörr" hit om deras mattar inte kan/vill ha dem kvar.

Envishet och drömmar

gotteko
0

Ser att tråden är riktigt gammal, men svarar ändå! :)

Då är jag 33 år och sjuksköterskestudent. Mina barn är då 12 och 9 år.

Hur bor du?

I ett fint hus i samma område som vi bor nu, så barnen har nära till skolan.

Förhoppningsvis lever våra två marsvin Våfflan o Vilma fortfarande då. Annars är det inte helt omöjligt att vi har skaffat ett par nya.

Hur bor de?

Helt klart i en bokhyllebur! Antagligen samma som dom bor i nu. Har den blivit sliten så har jag snickrat ihop en ny till dom.

juliino
0

Om fem år är jag 22 år och förhoppningsvis pluggar jag vidare till något typ av djurvårdare eller veterinär med extra inriktning på smådjur om det nu vore möjligt.

Hur bor du?
Beror helt på vart jag pluggar.

Om fem år kommer mina marsvin vara ca 6-7 och 8 och några kommer ha somnat in. Så hm det är ganska omöjligt att säga hur många jag kommer ha. Det beror helt på hur gamla marsvinen blir osv.

Hur bor de?
Hemmabyggen som förhoppningsvis bytts ut och pojkarna fått större yta.

Frosstis
0

Även om jag inte har marsvin, men VÄLDIGT gärna skulle vilja skaffa, så har jag såklart planerat lite. Så jag vill gärna svara om det är okej :) Vad föreställer du dig att du gör om fem år? Jag är då 20 år, har förhoppningsvist flyttat hemifrån. Hoppas även att jag gjort iordning lägenheten så mina marsvin kan flytta in :) under flytt så kommer jag ge mina marsvin till min bror, som då är 13/14 år som gärna vill ta hand om dem. Och om jag har möjlighet så vill jag ta hem marsvinen :) Hur bor du? I en lägenhet, helst lite större. Hur många marsvin har du? Minst 2 Hur bor de? I en stor bokhyllebur eller en stor gallerbur, 160*80 tror jag den är.

Caspia
0

Det är kul att nya hakar på!

Envishet och drömmar

ElmerKrudd
0

Om fem år så är jag 28 år och har jag ett eget företag och förmodligen omplacering utav marsvin och kanin, kanske att företaget och omplaceringen har med varandra att göra.

• Hur bor du?

Jag bor i ett litet hus utanför stan. Förmodligen fortfarande med min sambo :)

Helt omöjligt att veta. Kanske att två utav mina nuvarande lever, Lisen är förmodligen borta då eftersom Cuy inte lever lika länge som vanliga marsvin.. Men kanske tio? Har en massa raser som jag vill ha en utav varje av ^^,

• Hur bor de?

De har självfallet ett eget rum i huset som är avdelat så de har halva rummet att springa runt på.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Abico
0

Tre år sedan sist och ja, jag är helt marsvinslös sedan knappt tre veckor tillbaka. Jag kom efter en himla massa funderande fram till att jag inte kunde stå ut med mig själv om jag prioriterade bort drömmar jag har, bara för att undvika att förändra mina marsvins levnadssituation. Jag tyckte att jag hade en plan men det händer hemskt mycket i livet hela tiden och jag börjar inse att det där med planer visserligen är bra, det är jätteviktigt att tänka framåt, men att man måste våga låta dem förändras också om det inte faller ut som man tänkt sig. För mindre än ett år sedan hade jag en heeeelt annan plan för vart jag skulle bo och vad jag skulle göra nu, än vad verkligheten är idag. Den planen var betydligt mer detaljerad och säker än den härifrån och ändå rasade den ;) 

Nu vet jag att alla mina marsvin har det jättebra i sina nya hem och omplacering har känts och känns helt klart som det allra bästa för mig och dem i dagsläget och i den närmaste framtiden. Jag är 20 år nu och känner att de där studierna det skrevs om i #1 är ganska långt borta, mina planer idag är helt annorlunda. Men precis som jag nu känner att "Vad visste Hanna ~17år?" kommer jag nog känna om mitt tjugoåriga jag om några år, haha.

För att följa upp mitt tidigare inlägg ordentligt: Sju stycken marsvin hade jag innan omplacering. De bodde i bokhyllebur på mitt rum, som jag fortfarande bor i hos mina föräldrar.

Hanna 

Creation
0

Kul att den här gamla tråden rotats upp igen!

Jag går sista året i gymnasiet nu, så först i höst vet jag hur det blir med boende och studier.

Idag har jag 7 kelgrisar, varav Domino är en, så det passar ju bra in på den prognosen jag gjorde(6-8st). Jag har två hemmabyggen om lite över 1 kvm vardera. Den ena buren är placerad ovanför den andra, så det är väl nästan ett burskåp. ;)

Någon ca 15 marsvin stor uppfödning är dock ännu inte i sikte och bra det! Jag vill inte öka för fort(för mig). När jag skrev 2010 menade jag också snarare att jag skulle ha påbörjat en uppfödning som gör att mitt marsvinsantal når upp i 15 st på längre sikt. Det är nog troligare att jag om 5 år från och med nu kan ha nått upp i 15 st, förutsatt att jag föder upp. Och då räknar jag förstås lite optimistiskt med att samtliga av de jag har nu blir 7 år gamla.

Det ska bli intressant att se hur det ser ut om ett par år…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.