Gott till grisarna?
Hej hopp!
Imorgon skall jag ut och handla lite smått och gott till grisarna, men nu är frågan vad som skall köpas?
Hittills på listan står:
Kruskakli
Havregryn
Paprika
Broccoli
Vitkål
Blomkål
Äpple
Banan
Gurka
Sallad
Morötter
Finns det något mer gott som mina små skulle uppskatta?
Jag tycker det ser ut som att du redan har en shoppinglista för ett rejält kalas! :D
Annars är bladpersilja något som är mycket uppskattat. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Tack för ditt svar! (:
Funderar på om det finns något mer man kan köpa för att liksom lyxa till de lite för dom?
Håller med #1, riktigt lördagsgodis 😃 Det mesta ska ju ges med måtta, men framförallt banan har jag hört att man ska vara extra försiktig med (har ingen säker källa på varför, men bättre att ta det säkra före det osäkra).
Jag har nog inget mer tips, isbergssallad och vindruvor är favoriter här hemma 🙂 Melon har de även fått smaka, det uppskattades!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Basilika, kiwi & selleri brukar mina få nån gång då & då till lördagsgodis. Uppskattat av vissa, inte av andra, smaken är som baken även för dom små grisarna 😉
Glöm inte att ge marsvinen lite i taget av det som de aldrig fått smakat, då de har känsliga magar😉
Ser gott ut!
Tänk bara på att vissa saker på din lista är fullständigt onaturliga för marsvin. Frukt bör ges med försiktighet (den extremt förädlade frukt vi köper i affärerna innehåller för mycket fruktsocker). Själv är jag väldigt skeptisk till att överhuvudtaget ge marsvin spannmål som kruskakli och havregryn (eller pellets). När köttätare som katter, eller allätare som hundar, får för mycket torrfoder (som innehåller mycket spannmål=kolhydrater=socker), utvecklar de diabetes och fetma av allt insulin som kolhydraterna producerar. Insulinet triggar även tillväxten av cancertumörer. Detsamma händer ju även i människans värld när t.ex. naturfolk går över till västerländsk mat.
När kor, som liksom marsvin är strikta vegetarianer, föds upp på s.k. kraftfoder (dvs. spannmål) så blir de inte bara extremt överviktiga (jfr med gräsbetande och mycket magrare kor i t.ex. Sydamerika!) utan får förstörda och försurade magar med kronisk värk och ständiga gaser (gräsbetande kor bidrar därför inte alls till koldioxidutsläppen på samma sätt!). Man får tänka på att växtätare i naturen (även inbegripet kor, hästar, får, marsvinssläktingar som klippmarsvin och capybaror) lever på väldigt energifattiga blad och örter. I frukter som banan och vindruvor, men faktiskt ännu mer i våra spannmål (majs, vete, havre, korn etc.), så har människan förädlat fram extremt energitäta kolhydratbomber. Man kan inte hitta någonting som växer naturligt som innehåller så mycket kolhydrater (utom möjligen honung, men som historiskt varit sällanmat för människor och vissa andra djur).
Vad den kolhydratrika maten gör med människor, gör den också med djur: Forskare pratar idag om "addictive foods", dvs. mat som är beroendeskapande, t.ex. vitt bröd, chips och godis. Det dumma i fallet med marsvin och andra gräsätare som börjar vänjas med spannmål är att den kolhydratrika maten ger upphov till belöningshormoner i hjärnan, som gör att de blir inriktade på att välja mer och mer spannmål på bekostnad av sin naturliga mat. (På ett ställe i Danmark låter de barnen mata getter med spagetti, och tragiskt nog har getterna mer eller mindre blivit ointresserade av gräs.) Gräsätare behöver en ständig tillförsel av gräs och hö eftersom de är helt beroende av de bakterier som lever på stråna (gräsätarnas magar och tarmar är fulla av livsviktiga bakterier). Med kraftfoder så rubbas bakteriefloran och kroppen stressas av att alla tillväxtssystem går för fullt, vilket kan ge tumörer och förkortad livslängd.
Jag har haft 17 marsvin under en mycket lång period. 2003 slutade jag helt med kraftfoder och sedan dess har inget av mina nio marsvin dött i förtid, fått någon tumör eller haft förstoppning eller varit lös i magen. Jag kan ju inte vara absolut säker, men jag tror nog att det har med kosten att göra.
Mina marsvin får gräs (i mycket stora mängder på sommaren och även i små mängder på vintern när det går att hitta), obegränsad tillgång till hö, rikligt med grönsaker, frukt (och rotfrukter) endast i måttliga mängder. Ibland ger jag dem lite solroskärnor eller pumpafrön som komplement (naturligare än spannmål och innehåller väldigt lite kolhydrater jämfört med spannmål). Om man är orolig för att gräs och hö ger dem för lite fett och protein (som de nog tillgodogör sig ändå) så är t.ex. kärnhuset i paprikor uppskattade näringskällor.
Ledsen att det jag skrev blev så långt och det var inte meningen att "kritisera" din fina inköpslista. Men kanske att fler borde tänka på att pellets, kruskakli och annat faktiskt är helt onaturligt för marsvin (allt fler veterinärer är medvetna om detta). På samma sätt som det ger övervikt och diabetes för andra djur kanske det är en förklaring till varför marsvin så ofta utvecklar tumörer? (Tumörer lever på glukos, som bildas av kolhydrater, och det är kanske inte världens bästa idé att göda marsvin med cancer-"bensin" om de har anlag för tumörer?)
Hoppas ändå marsvinen blir glada av all den fina maten på listan!