Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1469 ggr
Svarttusch
0

Försöker förstå genetik :P

Bara för skojs skull kollar jag lite på genetiken, då främst färggenetiken. Och jag fattar nog lite i alla fall. Men det jag funderar över är ju "rasen". Jag vet de olika raserna, men hur fungerar anlagen där? Jag vet ju t. ex att det krävs två skinny-anlag för att få skinnys, så antingen skinny+skinny eller skinny+lakeland. Jag har för mig att det är samma med rex? Hur är det med self/nonself och alla andra raser? Vad händer t. ex om man parar ett virvelmarsvin med en nonself? 

Sen funderar jag på en annan sak. Om man parar t. ex en rex med en self, blir alla ungarna renrasiga Rex:ar eller räknas de som pet?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Eulwen
1

Parar du en rex med en self blir alla ungarna släthåriga (self elr nonself beroende på färg och teckning). Marsvin rassätts beroende på fenotyp, alltså hur de ser ut, snarare än genotyp (vad de är genetiskt). Du kan få skinny från lakeland-lakeland också, 25% statistisk sannolikhet. Virvlsr är lurigare har jag förstått, de hänger gärna med och kan dyka upp oväntat i vissa generationer. Self och nonself är ju egentligen samma, fast enfärgade elr flerfärgade med olika teckningar. Så en self kan få nonselfungar, och vice versa. Långhåren har jag noll koll på! :-)

Svarttusch
0

Tack för ditt svar :) det var det jag misstänkte :-)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Creation
1

Kul att du är intresserad av genetik! :-)

Jag kan försöka besvara det du undrar över. Jag vill börja med att säga att jag inte är helhaj på rasgenetiken. Men det här är i alla fall vad jag fått förklarat för mig…

Det finns 5 kända anlag i Sverige som påverkar pälsstruktur, som ger pälsar som:
Rex - recessivt
CH-teddy - recessivt
Teddy - recessivt
Skinny - recessivt
Lunkarya - dominant
Slät päls syns när inga av dessa ovanstående anlag är "i funktion".

Alla dessa anlag sitter på olika ställen och "konkurrerar" alltså inte med varandra. Ett marsvin kan tekniskt sett ha alla dessa anlag samtidigt.

Långhåren texel, alpaca och merino får sin lockighet pga rexanlaget.

Utöver dessa anlag som påverkar pälsstruktur finns det anlag som ger:
Crest - dominant
Rumpvirvlar - dominant
Satin - recessivt
Långhår - recessivt
Dessa anlag sitter också på olika ställen.

När det kommer till långhårsgenen talar jag om genen som ger full långhårighet, alltså den päls som växer konstant 2-2,5 cm per månad. 

Övriga former av långhårig päls(t.ex. halvlång päls, släp, kjol, tofsar) verkar bero på flera andra olika anlag som jag inte tror man utforskat exakt hur de nedärvs. Semilånghår beror alltså inte på långhårsgenen, men ett långhår kan ha anlag för andra typer av längre päls utan att det syns och därmed ge semilånghåriga ungar ihop med ett korthår.

CH-teddyns pälslängd vet jag inte riktigt vad den beror på, men kanske ett av dessa anlag som brukar ge upphov till det vi kallar semilånghår hos andra raser? Antingen det eller att det på något vis är sammankopplat med CH-teddy anlaget.

Slutligen kommer vi till virvlar som sitter på andra ställen än i pannan och på rumpan. Jag har inte mycket koll där tyvärr, med det verkar finnas ganska många olika anlag som modifierar antal virvlar och deras placeringar? 

Någon annan som är duktig på rasgenetik kan kanske komma in och fylla i luckorna…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Svarttusch
0

Tack för utförligt svar :) Då förstår jag lite mer :) Är mest intresserad av self/nonself och crested och då förstår jag :-)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Eulwen
0

#3 Intressant! Det är ju lite fascinerande att de sitter på olika ställen anlagen, det borde innebära att det finns någon slags inbördes dominans mellan pälsarna? Ponera att samma djur bär dubbla anlag för t.ex rex och skinny, blir den naken eller rex? Eller naken med rexpäls på nos?

idipidi
2

#5 Det blir lite fel att använda ordet dominans i det här fallet. Någon inbördes dominans finns inte. Däremot kan man möjligen prata om epistasi, alltså att ett anlag i ett locus hindrar ett anlag i ett annat locus att uttryckas. Även om det inte är helt klarlagt så verkar det som att rosettanlaget och crestanalget är två sådana anlag. Ett marsvin med rosetter (säg en peruan) verkar kunna ha crestanlag också utan att det syns, trots att crest är ett dominant anlag. Marsvin med rosettanlag har alltid ett litet hål i pannan, oavsett crestanlag eller inte, men verkar inte kunna få en riktig crest om de har det vanliga rosettanlaget (rosetter kan komma av några andra anlag också).

En skinny blir alltid naken. Övriga anlag som den har kommer förmodligen att synas ganska minimalt. Krulligare päls kan de knappast ha t.ex. Den päls de har är ju väldigt "rexad". Jag känner till en långhårsskinny. Den hade lite längre päls på nosen, men inte mycket längre. Inte så jättespännande. ;)

De försök som gjordes att avla fram långhårsteddys blev av någon anledning inte alls lika framgånsrika som långhårsrexarna (våra lockiga långhår). Kanske beroende på hur anlaget fungerar? I vissa länder baseras de lockiga långhåren på ett annat anlag, okänt vilket, förmodligen ett "okänt" rexoid-anlag. Hursomhelst så blev det problem vid import då de tillsammans med våra lockiga rex-baserade långhår lämnade rakpälsade avkommor…

Caspia
0

#6. Aha-upplevelse! Det där "hålet i pannan" har jag undrat så mycket över. Flera av mina virvlar har haft så. Det ser faktiskt lite konstigt ut.

Envishet och drömmar

Eulwen
0

Epistasi, nu har jag lärt mig nåt nytt, tack! Färggenetik finns ju lite skrivet om men pälsgenetik har jag sett väldigt lite om. Kul att lära sig mer.

Lyan
0

Jag har funderat på en sak just med rumprvirvlar och crest. Min alpaca har typ noll lugg, kan det bero på att han har en crest (han har coronetpappa) eller är han bara en "dålig" alpaca?

idipidi
1

#8 Kul! När man pratar om färger finns det också ett bra exempel. På e-locus är ee epistatiskt mot A-locus. D.v.s. om ett marsvin har ee så kan man inte se vad de har för anlag på A-locus.

#9 Nej, det tror jag inte. Eller okej, på sätt och vis kan det ju ha och göra med det i och med att coronetföräldern inte är avlad för att ha mycket lugg. :)

Lyan
0

#10 Det är det jag har funderat på, att coroneterna ska ha kortare päls på huvudet. Det spelar visserligen inte så stor roll i Inaris fall då han ändå inte ska avlas på men har tänkt på det rätt länge nu. Känns jättetråkigt att jag inte kan avla på honom, hade varit spännande att se vad han skulle ha lämnat för färger för han har riktigt cool färg men vill inte ha vidare hans temperament.

idipidi
0

#11 Jo, alltså att få en bra lugg på peruan/alpaca kräver ju att man avlar för det. Det kommer inte av sig självt. Det är absolut något som kan bli sämre om man blandar in de andra långhårsraserna. Däremot tror jag inte att det har något med coronetanlaget att göra.

Lyan
0

#12 Oki. Jag har ingen koll på alpaca och peruan så :-) Hans föräldrar är nog dessutom färgavlade en del och då tappar man ju tyvärr gärna en del i päls och typ