Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1339 ggr
Eulwen
0

Den vilda jakten på Aln....

Igår vid tvåtiden tog jag ut Aln och Qaramell för premiärtur i gröngräset. Qaramell som är cool tyckte det var "supernajs", Aln som är lite mer försiktigt tyckte det var "skeeetläbbigt"… Men en stund fick de knata runt iaf och till slut var det dags att gå in. Kaxig som man är då man har många marsvin och tycker att man är van så slarvar men genom att INTE sätta ner transportburen i hagen och mota in dem, utan tycker istället att "man" (😞) kan hiva in dem för hand. Hala Aln slinker ur grepet och kvirrar in under vinbärsbusken. "Man" (som fortfarande känner sig kaxig) kasar ner på knä för att fånga in honom och får sen en studsande rumpa som far in under trädgårdsboden. Den väldigt stora… och igenvuxna… trädgårdsboden omringad av vedtravar, galet vilda björnbärssnår och annat kvarlämnat skrot från husets förra ägare.

*fult ooooooord*

Resten av dagen igår såg jag inte röken av honom. Omöjligt att se in, omöjligt att gräva (stenhäll under) och förmodligen satt han chockad. Var tvungen att inse att det inte fanns annat jag kunde göra än att locka ut honom. Satte alla 11 honor i hagen precis utanför bon, men icke… Vädret var relativt milt i natt men stackars plutt var ju inte van vid det och jag såg framför mig hur han satt där ensam under och frös. I morse var jag så jäkla låg, tänk om han inte ens överlevt natten? Tänk om jag aldrig hittar honom? Var dessutom tvungen att åka till skola/jobb och kom hem vid femtiden. Transportburen som stått lämnad kvar sedan dagen innan fortfarande tom. Kastar ut alla 11 honor i hagen igen och spanar genom köksfönstret. Tre timmar senare, ingenting…. *fult ord igen*

Suckar, börjar misströsta och går ut för att plocka in dem. Då rasslar det till i snåret bredvid trappen till boden!!! 

🥳

Jag kände mig 20kg lättare, huvudvärken försvann och den inlånade fiskhåven från vår hjälpsamma granne hämtades. Och ett stort salladshuvud! Han har varit fram men är jätteförsiktig. Alla knep prövades men inget funkade. Var för en liten stund sedan tvungen att ge upp för idag men nu har jag krypt genom björnbären och täppt till överallt. Ställt fram en ny bur som luktar hona full med gott gott och fleece. Sitter han inte i den i morgon så vet jag iaf att han är kvar under boden. Han såg pigg och fräsch ut, vädret ska bli milt i natt och han har ätit och pratat med honorna. Jag gillar det inte ALLS, men i morgon kommer han in igen. Basta!

Håll en tumme. Tack!

emmaaslund
0

Nej men fyy! Dumma skrutt vet ju inte sitt eget bästa 😟
Hoppas att han fixar vårnatten och att du får in honom snarast.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Eulwen
0

Ja eftersom han verkar ha klarat en natt utan större problem och även denna blir mild så känner jag mig betydligt lugnare idag än vad jag gjorde igår. I morgon har jag gott om tid att ligga i bakhåll i trädgården.

emmaaslund
0

#2 Haha "ligga i bakhåll"! 😃
Ja, jag önskar dig all lycka till. Uppdatera oss!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[erikam]
0

Men lille grisen, håller alla tummar !

Eulwen
7

Med grannens fiskehåv!

"Jag har aldrig fångat nån fisk med den, men du kanske har bättre tur…"

Juliannas marsvin
0

Oj,oj, vilket äventyr! Tur att att det inte var brorsan, vi har fortfarande många minusgrader på nätterna..

Håller alla tummar & tår att du kan håva in hala Aln imorgon! 👍

Onyxia
0

Nej men usch vad jobbigt :( Det har faktiskt hänt mig med för många, många år sedan. Tyvärr såg jag aldrig den grisen igen, men förutsättningarna verkar vara bättre för dig. Håller tummar och tassar!

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

pinku
0

Nej, vad jobbigt!

Men det finns ju hopp iallafall. Imorgon blir det grisjakt! 😃

Hoppas allt går bra iallafall, håller tummarna.

juliino
0

Håller tummarna för att du får fatt i Aln!

Hade med en gris som var på rymmen för ett par år sedan. Hon rymde när jag var borta och personerna som vakta som städa buren. Dom fick tag på henne efter ett bra tags letande och grannen hjälpte till.
Hon var glesare i pälsen över rumpan när jag kom hem.. Det var väldigt länge sedan nu.

farvendal
0

Håller tummarna! Vilken envis kille! Jag hade ett marsvin som rymde också en gång (småungar som pillade med deras utebur trots att jag sagt NEJ…). Vi fick simma runt i brännässlor och taggbuskar ett tag innan vi fick tag i henne 😕

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Eulwen
0

Tack alla! Igår var jag väldigt nere men idag är hoppet starkare. Jag brukar ha tur med sånt här och är rätt säker på att det slutar lyckligt. Temperaturen håller sig över nollan nattetid nu som tur är och inget regn än på några dagar. Nu när jag vet att han klarar natten, även om han nog har det rätt eländigt, så känns det bättre. Envishet och tålamod.

[jadestone]
0

Det kommer nog gå bra. Dom är härdigare än man tror. Jag hade en bebis som smet för ett par somrar sen, jag var helt övertygad om att den hade blivit kattmat, men efter 3 dar fick jag syn på henne. Och efter ca 5 timmar va riggande av fällor o massa mutor lyckades jag få in henne igen.

Lycka till imon, tålamod är en dygd :)

godisgrisen
3

Lycka till! Jobbigt men dt verkar som du har läget under hyfsad kontroll., Det bara måste gå bra.

Själv har jag jagat ett ungdjur som sprang rakt genom staketet. Kors och tvärs över en gräsmatta rusade hon full paniksken, Det gick rysligt snabbt och hon bytte riktning titt som tätt. En väldigt effektiv flykt. Jag fick tillslut tag på henne och Safari sitter här i en bur rund och go två år senare hon har aldrig rymt mer. Kan säga att jag fick en ny syn på marsvinens kapacitet när det gäller att komma undan rovdjur och riktigt snabbt kan de springa!

Eulwen
19

Nu är Aln infångad igen, lite lättare, mycket vildare men nöjd med att vara hemma igen. Pratade glatt med de andra när vi kom in och håller som bäst på att återbekanta sig med sin burkamrat Qaramell. Han satt i transportburen när jag kom ut så det vara bara att dra i snöret för att få igen luckan och bära in honom. LÄTTNAD!

Aristarcos
0

Åh vad skönt att rymmaren är infångad, inget roligt att de inte är där de ska vara ! Men skönt att det gick bra i det vilda, för det finns ju trots allt en hel del faror därute…

Onyxia
3

Vad otroligt skönt att han kom till rätta! Jag kan minsann precis föreställa mig hur han nöjt sitter i sin trygga bur och skryter om sina vilda äventyr ;)

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

[erikam]
2

Åh vad skönt ! Nu har han mycket att berätta för polarna 😃

Creation
0

Vilket äventyr han varit ute på! Så härligt att det fanns ett fint slut på den här historien. Nu får rymmaren se till att hålla sig på plats i fortsättningen. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

Vilken fasa :-O Vad skönt att du fick tag i den rackaren!

Juliannas marsvin
0

Oj så härligt! 🙂

kodex
0

Gud vad skönt! Håller med #16, kan också se det framför mig XD

Eulwen
8

Vi har tagit över en vildvuxen tomt från en växtsamlare, det är rena djungeln. Värsta våta drömmen för alla marsvin med Tarzanwannabefasoner…. En rymmare förut (2år sen) snärjde in sig i humlen och satt fast (köttätande lianer typ), tur för honom att jag är envis… När jag väl visste att han fanns under boden täppte jag för, sen var det i princip bara att vänta ut honom. Och skänka en tacksamhetsbön till vädergudarna för de milda nätterna. Jag skriver skämtsamt om det men det var en pärs. Fy. Slarva aldrig med hanteringen av era marsvin utomhus. Jag har definitivt lärt mig en läxa.

godisgrisen
0

Åh så skönt att han ommit hem.🙂

Caspia
0

Skönt att du fick tag på rymlingen! Bra aťt du berättar för att varna/lära andra.

Envishet och drömmar

Mirinda
0

#14 Det var skönt att höra.🙂 Ska tänka på Alns äventyr när vi fixar utrustning till utevistelserna. Att få hagen stadig och rymningssäker orsakar mest grubbel.

Men att de smiter när man hanterar dem är ju ett ögonblicks verk. Det är inte helt lätt att få tag på vår mästerrymmare inomhus ens. Skulle han försvinna utomhus…… Jag säger bara rävar, katter och lösspringande hundar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare