Viktiga saker man bör veta?
Jag har haft mina två marsvins hanar ett bra tag nu men jag vet inte så mycket om marsvin som jag vill veta. Det verkar som att de inte behöver lika mycket uppmärksamhet eller energi som en kanin t.ex. Att de nöjer sig med det de har. Jag har ingen aning hur jag ska tänka riktigt.
Vet ni några viktiga saker man SKA veta om marsvin eller något man ska tänka på eller så, vill att alla mina djur ska få det så bra som möjligt!
Marsvin är riktigt aktiva och roliga djur, beroende på vilken slags djurhållning man bedriver och vilken syn man har på dem som husdjur. De kräver inte mindre uppmärksamhet än vilket annat smådjur som helst, men hur mycket man som ägare vill ge är en annan sak. De nöjer sig om de får det dem behöver för att överleva men det blir så mycket mer givande för både marsvinen och dig som ägare att skapa en relation till dem, studera deras beteenden och mysa tillsammans 🙂
Saker man SKA veta om marsvin. Marsvin..
- ska bo minst två och två, en lag som funnits sedan 2003
- ska ha fri tillgång till näringsrikt hö
- behöver dagligen C-vitaminrika grönsaker, då de ej kan producera detta själva
- ska ej ha tillgång till salt-, vitamin- eller mineralsten
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack för svaret, så långt vet jag :)
Jag ska börja lägga ner mer tid på de genom att antingen göra om buren till en helt annan eller göra en till som ska vara "kul-buren".
#2 Har du funderat på att bygga en bokhyllebur? Det rekommenderar jag verkligen, om du nu ändå ska ändra om med burar och så. :) En billy-bokhylla finns på blocket för en billig penning men är ju inte speciellt dyr på IKEA heller. Bor man trångt så finns ju den mindre storleken på billyn. Då får dom automatiskt mer stimulans med, eftersom man kan ändra om med inredningen varje gång man städat t.ex.
Jag har både kanin och marsvin.
Mina marsvin kräver inte riktigt mycket som kaninerna men de kräver ändå en del 🙂 Städning, matning, ompyssling, motion osv 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ska kika på billy-hyllan!
Ja, jag har också en kanin som kräver en hel del 🙂
#4 & #5 (Lite OT) Hur menar ni att kaniner kräver mer tid? 🙂
/ Emma
#6 Skrev att de inte kräver så mycket mer tid än marsvinen 🙂
Beror på kaninen med såklart, vissa av mina kräver mer än andra.
De kräver större ytor att skutta på (iallafall alla kaniner jag haft och har), behöver i regel mer motionstid än marsvinen (egna erfarenheter). Bland annat. Men som sagt, sa att de kräver inte så mycket mer 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Jo, jag såg det. "Marsvinen kräver inte riktigt mycket som kaninerna, men de kräver ändå en del". Ok, undrade bara hur tankegången gick 🙂
/ Emma