För och nackdelar med bokhyllebur
Hej!
Nu är det så att jag vill slänga ut min gallerbur och bygga en egen av en bokhylla (Billy 204x80). Men min mamma är ju så himla skeptisk mot alla bur förslag jag kommer med😐 Så jag vill ha en lista med era för och nackdelar med bokhyllebur så jag kan visa henne 😃 Vill också att ni berättar hur ni städar era bokhylleburar (eller liknande bur). Städning är det största problemet, men annars är det lite allt möjligt som hon inte tycker är bra med bokhyllebur.
Tack i förhand 😎
Nackdelar
- De tar lite mer plats (också en fördel!)
Fördelar
Marsvinen får mer utrymme = lyckligare marsvin
Du kommer närmare marsvinen, lättare med kontakt
Du slipper hälsa genom ett skramlande galler som öppnas
Bokhyllebur är snyggare, nästan som en möbel
Slipper ev. gallergnagande av uttråkade marsvin
Billiga hyllor kan hittas på Blocket
Jag är uppenbart för bokhyllebur, har två stycken stora själv 🙂
De går att göra så personliga och det blir öppet och stort för marsvinen. Mycket trevligt att komma närmare dem, än att ha ett galler emellan. När jag städar mina burar använder jag en skopa. Jag mockar ur när jag tycker att det behövs (ca. varannan till var tredje dag) och städar ur hela buren (byter allt spån och skrubbar ev. burgolvet) 1-2 gånger i månaden. Inte konstigare än så 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag använder en kattlådeskopa för små mängder och en sopskyffel med kort skaft när jag byter allt. Inga problem alls!
- En större bur är fräschare längre!
finns inga nackdelar 😃 utom möjligen det som #1 nämnde om plats.
men i samband med att buren tar mer plats så får även marsvinen större plats. de blir då lyckligare och du får ett roligare husdjur! du kan också experimentera mycket mer med inredningen. en bokhyllebur ser djurvänligare ut, ser inte ut som ett fängelse. skramlar mindre, ser snyggare ut för gäster. det är väl mer imponerande för gäster att se vad mycket yta och vilka aktiva grisar man har, än att, jaha, har ni också marsvin, där i den lilla gallerburen.
Fördelar
- Marsvinen får en större yta att springa och popcornskutta på.
- Man får plats med mer inredning, vilket betyder mer variation för marsvinen vilket kan förhindra uttråkning.
- En stor bur behöver inte städas lika ofta som en liten.
- När man vill interagera med marsvinen är det bara att sticka ned handen utan att behöva pilla med galler o.s.v.
- En bokhyllebur är mycket snyggare att titta på och blir en inredningsdetalj som man kan anpassa efter hur det ser ut hemma.
- Lika lätt att städa som en gallerbur.
Nackdelar
Använder man bara spån blir det mycket sopor att slänga när man har städat.
Det blir större kostnader för spån om man inte köper hos bonde eller liknande.
Om man har en rymningsbenägen gris som hoppar över kanten (vilket inte är speciellt vanligt).
När jag städar så tar jag sopskyffeln med kort skaft och skopar upp allt spån (har en sopkorg ståendes i buren för att minska spill) och slänger det i sopkorgen. Sedan tar jag vanligt hushållspapper och sprejar hela botten med en blandning av grönsåpa och vatten och torkar ur. Sedan är det bara i med nytt spån! :) Lätt som en plätt!
Fördelar
Mycket mysigare att se på, kan sitta lääänge och bara titta på grisarna när dom äter.
Blir mycket per personligt, du kommer närmare grisarna och kan bara sätta ner en hand och klappa.
Känns mer som ett boende för dom - inte en bur.
Roligt att bygga! Tyckte det var superkul att planera fönster och skiljeväggar i bokhyllan!
Nackdelar
Jag personligen tycker den är svår att få helt ren i botten, speciellt i deras "kisshörn". Gallerburen brukade jag ställa i badkaret och skrubba rent hela botten ordentligt, det är lite svårt med en bokhylla. ;)
Tar mer plats. Men så är det även om du vill ha en stor gallerbur, så.
Jag skriver också så har du många argument till varför bokhyllebur är super ! Jag börjar med nackdelarna, för det finns det bara en enligt mig.
Nackdelar:
- Om grisarna är glada och kör race i buren kan det skvätta spån upp på golvet, det är lite störigt enligt mig men det är ju bara att skyffla upp ;)
Fördelar:
Precis som andra redan nämt, man kommer närmare marsvinen och det finns inget som skiljer mellan.
Den är enkel att städa med sopskyffel och soppåsar.
Bokhyllebur är ofta ganska stor och det gör att grisarna får mer plats att gå på.
Den är roligare att inreda och man får plats med massor mys och rejält med hö.
Man får ofta tag i en billig bokhylla på exempelvis blocket och kan bygga och såga lite som man vill, jag har exempelvis gjort två "boxar" i min bokhyllbur åt mina grisar.
Den är finare än en gallerbur. Bokhylleburen går att göra som en möbel med hjälp av exempelvis ben som man ställer den på, då blir den en del av inredningen.
Man kan matcha vaxduken eller vad man väljer att ha med övriga färger i rummet där buren står.
😃

Man behöver ju inte bygga av en bokhylla, men principen är densamma.
Fördelar
- Man kan bygga buren med valfria mått som passar precis in i rummet.
- Det skvätter inte lika mycket spån på golvet som om man har gallerbur eftersom dess plastkanter är lägre. Det är inte "djur i bur" mentalt på samma sätt.* Man slipper alla ljud från gallret.
Nackdelar
- Om den har för låga kanter kan marsvinen hoppa över. Marsvinen är mer skyddslösa om det te x är ett annat djur (typ när du ska passa grannens rottweiler) som kan attackera.
Envishet och drömmar
Angående att få bokhylleburen ren från kissfläckar, måste jag dela med mig av mitt tips: Hälften vatten, hälften vinäger i sprayflaska, låt stå några minuter sedan bara att torka bort! Funkar även för svårbortagna kissfläckar i gallerburar 🙂

I våran hembyggda bur använder vi oss av flec filtar, jag anser detta mycket bättre (marsvinen slipper dammet som uppstår vid spån, det kommer inte spån på golvet och lättare att städa än spån). Unders har vi ett lagar tidningar, över detta handukar och sist flec filten. handukarna och flecen är bara att ta ut och rista av, de jobbiga är att hö fastnar lätt. sen är det bara att slänga in i tvättmaskin, där av måsta man ha två omgångar medans den andra torkar. Se till att torka ur tvättmaskinen efteråt, eller kan man använda sig av ett påslakan att lägga allt i. Även om man har ristat det kommer det alltid sitta hår och annat kvar och detta hamna i tvättmaskin och på alla kläder som ska tvättas efteråt. Vi måsta alltid torka ut ordentligt och köra en tom maskin med program sköljning efter att vi tvättat marsvinens tvätt. Tidningarna och rester av höt är det som blir sopor. Jag tycker det är jätte smidigt, vi städar en gång i veckan. Tvättar en maskin i vecka och det blir 1-2 påsar skräp i vecka. Sen kan man i mellan städningarna ta en liten sopbordet och sopa bort bajs och annat som inte ska va i buren.
#10 Bra att ni funnit en lösning som passar hos er 🙂
Dock så säger Jordbruksverket att man måste ha minst halva buren med ett s.k. naturligt material. Man får alltså inte ha enbart fleece i sina marsvins bur.
/ Emma
#7 det kan även hända med vanlig gallerbur. alltså nackdelen😉

Det viste jag inte att jordbruksverket sa: Har innan haft spån i en del av burens det är inte förens för några veckor sedan som vi sluta med det: Men som naturligt matriall räknas väl också halm och sånt in? förstå inte riktigt den lagen men ja om den säger de så får vi lösa de:
vet inte vad som hänt med min dator punkterna fungerar inte utan det blir : istället
#13 Lagen säger att burbotten ska utgöras av ett för djuret anpassat strömaterial. När andra marsvinsägare mailat och frågat har de fått svaret att man i så fall kan ha halva fleece, halva strömaterial. Om intresse finns, kan du läsa mer via denna länk 🙂
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
/ Emma
#15 Förstår din irritation! Mina marsvin avskyr spån. Dom sover inte på något annat än handdukar/fleece/kuddar. Min sambo har astma och när jag bytte till fleece blev alla nöjda - särskilt grisarna! Dom har fortfarande sitt hö som dom kan leka i och det gillar dom. Märks att ingen på jordbruksverket har haft marsvin i stor bur. Att fylla halva min bur med hö skulle kosta mig 70 spänn om dagen.
Och lite mer on topic: ingen som använder en liten handdammsugare till att städa fleecen med? Helt underbart! Tar både hö och bajs, att städa hela min bur tar två minuter, vilket är skönt för jag vill gärna göra det varje dag. Den enda nackdelen med bokhyllebur som jag ser det är väl som folk tidigare sagt; att den tar mycket plats. Glöm att flytta buren vid t.ex. städning, glöm att du kan ta hem buren till en djurpassare och liknande. Annars finns det bara fördelar, som alla andra påpekat.
#15 Vad jag har läst mig till gällande svaren på den frågan, ska det ha varit så att det faktiskt inte har varit så vanligt att ha fleece som underlag. I.o.m det så har Jordbruksverket inte vetat om att det är ett alternativ. Sen tycker jag personligen att det är en bra lag, då jag anser att djuren ska ha tillgång till något "naturligt" underlag (naturligare än filtar s.a.s).
#16 Givetvis kan det vara så att ingen som arbetar på Jordbruksverket har marsvin i bokhyllebur, men det behöver ju inte heller per automatik betyda att lagen är bananas. Du måste ju inte nödvändigtvis ha hö, det finns flera olika alternativ på strömaterial om spånet dammar eller om någon familjemedlem är extra känslig 🙂
/ Emma
#17 Har du några bra tips på astmavänligt strö? Skulle underlätta jättemycket om jag kunde ha det i deras hörntoaletter och liknande! ☝️
#18 Jag har inga egna erfarenheter av annat underlag än spån. (Torv till häst i och för sig). Hampaströ och lättströ har jag hört ska vara vänligare mot astmatiker/allergiker. Jag tror att det finns ett antal trådar där just detta diskuteras, ta och sök så hittar du säkert en hel massa information - alternativt starta en egen tråd med frågan. 🙂 Önskar dig lycka till i underlags-jakten!
/ Emma
#17 jag förstår att marsvin inte ska gå på galler, eller att de inte ska gå på enbart plast. men spån tycker jag inte är speciellt naturligt. då är mjuk fleece mer lik mjukt gräs? :) Men tack för en rimlig förklaring. Men då kanske man kan ta på den lagen med en nypa salt, eftersom de inte visste att fleece var ett alternativ, utan att de vill förebygga att några knäppa människor (som jag sett på youtube…) inte har något underlag alls utom plasten i burbotten.
trevlig valborg alla! 🌺
#20 Det är nog en subjektiv uppfattning, vad man anser vara mest naturligt. 🙂 Jag vet ju dock inte bakgrunden till denna lag, och förlitar mig inte helt på andra människors mailkonversationer. Men det känns som att det blev ordentligt med trådkap här nu, så vi kan kanske avsluta diskussionen eller ta upp den i en ny tråd/en annan gång 😃
Detsamma, glá valborg! ☀️
/ Emma