Det här med Djuraffärer?
Jag funderar på det med djuraffärer angående om att marsvin enligt lag inte får vara ensamma, får då djuraffärer sälja marsvin ett och ett?
Jag praktiserade för nått år sedan på en djuraffär *en förjävlig affär kanske jag ska påpeka* det var därför jag först köpte marsvin, det var två hanar som hade blivit för gammla för att säljas och de hade också någon sort av kvalster, så de tänkte klubba ihjäl dem.
Så frågade jag om jag fick ta dem ist, men då skulle jag fan betala priset som en ormägare skulle betala för att köpa dem som orm mat. Helt jävla otroligt, jag menar inte så att dem inte var värda priset, men ska inte djuraffären vara glad för att de INTE behöver klubba ihjäl dem små liven?
Jag köpte dem tillslut och köpte ett ohyre schampo och det är nu sen länge borta, men fick hem två marsvin till därifrån *den ena fick jag handmata pga att den inte hade fått några vitaminer och låg i princip för döden* Men hon mår nu jätte bra och har vuxit upp och blivit ett underbart marsvin!
Ja nu blev det lite långt, men är väldigt nyfiken vad reglerna är för djuraffärer?
Tack för svar!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Vilken djuraffär var det egentligen!?

Jag tror ayy de får sälja dem en och en om köparen intygar att den har fler marsvin hemma. Det går väl knappast att kolla men jag tror aatt de får sälja dem en och en endå….
Okej, tycker att det är rätt sjukt eftersom att de redan då bryter mot lagen att sälja en och en? Klart att man ska få köpa ett om man redan har marsvinskompisar hemma till det, men att de inte bryr sig mer? Eller de kan ju informera att man ska köpa minst två? Fast isf kanske de inte får sålt något, och allt handlar ju om pengar… tyvärr.
#2 Göteborgs zoologiska heter den.

De är skyldiga att inforera att de måste ha en kompis.
Alltså, jag känner några som jobbar på en djur affär och som sagt, det är bara eller oftast bara pengar det handlar om. Väldigt många djur avlivas och blir orm mat när de blir lite större och därmed mer svårsålda. dessutom har personalen mkt dålig kunskap om djuren och deras sjukdomar. Jag har i flra djurffärer, sett marsvin med sellnic, jag har fått lov att nformera personalen om detta. Jag vet att på en djuraffär som de hade sellnic på marsvinen så avlivade de allihop. sanerade ur burrna och köpte in nya!!!!helt galet.
Personligen tycker jag att det skulle förbjudas helt att ha levande djur i affär på det viset och jag tycker att det skulle bli MYCKET svårare att få ha fler än tex två marsvin hemma. Jag tycker att det skulle vara mkt hårdare koll från någon myndighet. Särskilt på oss uppfödare.På det viset skulle färre personer få tillstånd att föda upp djur, alla djur skulle värderas högre, rent kostnads mässigt, vilket skulle göra att alla måste tänka efter flera gånger innan man köper ett djur. Och på det viset skulle djuren som individer även värderas högra.
Oj vad mkt det blev…. : )
Jo, det är ju tyvärr så, där jag praktiserade hade de marsvin, kanin, hamster, chinchilla och rått-uppfödning i källaren, och detta fick de igentligen inte! Djuren hade för långa klor, hamstrarna hade löss m.m och när ett djur längre inte kunde användas var det bara att döda dem. Fattar inte hur vissa tänker!
Ja ett djur är ingenting som man bara ska kunna gå in i en affär att köpa, det ska planeras, så att man vet att djuret kommer att få ett bra liv.
Ja finns väll inte så mycket att säga förutom att det är hel sjukt!

I djurskyddslagen DFS 2005:8 Saknr L80 står förljande om försäljning samt hållande av smådjur. Det blev ganska ycket och då har jag ändå tagit bort allt som inte handlar om smådjur.
2 kap. Bestämmelser om utbildning och kunskap för den som driver
handel med djur avsedda för sällskap och hobby
2 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska känna igen djuren till art eller släkte, veta hur de ska hållas och skötas, samt kunna könsbestämma djuren genom en okulärbesiktning eller en enkel undersökning, om det är möjligt med hänsyn till djurarten.
3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att
lämna information om djurets skötsel
1 § Djur som exponeras med avsikt att säljas ska vara taxonomiskt namngivna med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses.
2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.
3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla uppgifter om
1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte,
2. djurets kön i de fall då detta kan avgöras genom en okulärbesiktning eller med hjälp av en enkel undersökning av djuret,
3. djurartens normala vuxenstorlek,
4. djurartens normala livslängd,
5. djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen,
6. på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan tillgodoses,
7. hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningssäkert,
8. på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan tillgodoses,
9. hur djuret bör hanteras,
10. hur djurets näringsbehov kan tillgodoses,
11. djurets eventuella dräktighet om det är ett däggdjur,
12. djurets eventuella behov av vintervila om det är en reptil eller ett groddjur,
13. åtgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret,
14. de vanligaste tecknen på stört hälsotillstånd hos djuret, samt
15. eventuella sjukdomar som djurarten är särskilt utsatt för och hur djuret kan skyddas mot dessa.
Allmänna råd till 3 kap. 3 §
Uppgifter om ett djurs aktivitetsmönster bör innehålla information om huruvida djuret är dag-, natt-, skymnings- eller gryningsaktivt och om aktiviteten varierar med årstiderna. Uppgifterna om ett djurs sociala organisation bör innehålla information om huruvida djuret lever solitärt eller i par, familj eller grupp. Djur som lever ensamma
utom under brunsten bör bedömas som solitära. Djur som lever hela året i par av hane och hona och vars ungar lämnar dem efter uppväxten bör bedömas som parlevande. Djur som lever hela året i par av hane och hona och under varierande tid tillsammans med årets eller flera års avkommor bör bedömas som familjelevande. Djur som
_lever i grupper av varierande sammansättning, såsom i en grupp med ett handjur och flera hondjur eller en flock med flera unghanar, bör bedömas som grupplevande. Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.
_
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.
2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.
3 § Kaniner och gnagare ska ha tillgång till gnagmaterial.
Allmänna råd till 8 kap. 3 §
Gnagmaterial bör utgöras av hårda fodermedel såsom knäckebröd, råa rotfrukter, hö, färska grenar med bark eller dylikt.
4 § Kaniner och gnagare, som har en sådan lång eller ullig päls att de inte själva kan hålla sig rena, ska ges pälsvård.
Allmänna råd till 8 kap. 4 §
Angorakaniner bör klippas minst en gång var tredje månad.
5 § Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad.
Allmänna råd till 8 kap. 5 §
Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans
med modern, eller hennes ersättare, enligt följande:
kanin minst 6 veckor
marsvin minst 4 veckor
guldhamster minst 3 veckor
dvärghamstrar minst 3 veckor
gerbil minst 3 veckor
brunråtta minst 3 veckor
husmus, gräsmus, taggmus minst 3 veckor
chinchilla minst 7 veckor
degusråtta minst 5 veckor.
Konstruktion av förvaringsutrymmen
6 § Golv av halt material ska vara försett med halkskydd.
7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken.
8 § Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken.
Utrymmen
9 § Kaniner och gnagare ska minst ha de utrymmen som framgår av bilagorna 1:3 respektive 1:4.
Bottenmaterial
10 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel.
Allmänna råd till 8 kap. 10 §
Strömedel till angorakaniner bör utgöras av halm.
Inredning
11 § Kaniner och gnagare ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö.
Allmänna råd till 8 kap. 11 §
En för sysselsättning berikad miljö bör innehålla material och anordningar att klättra på, hoppa upp på eller krypa under eller foderanordningar som stimulerar födosöksbeteende. Grävande djur bör ha grävmöjligheter och hamstrande djur möjligheter att samla foderförråd.
12 § Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd.
13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Detta gäller även dräktiga kaninhonor från och med en vecka före beräknad
förlossning till minst fyra veckor därefter. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår.
14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman.
Allmänna råd till 8 kap. 14 §
Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt.
15 § Gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i.
16 § Gerbiler, chinchillor och degusråttor ska ha ren och finkornig sand för pälsvårdande sandbad.
17 § Chinchillor ska ha minst två hyllor eller grenar i olika höjd och av sådan storlek och konstruktion att djuren kan sitta där naturligt och stadigt. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllor eller grenar så att alla samtidigt kan få plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår.
18 § Degusråttor ska ha minst en spaningshylla eller annan utsiktsplats. Om flera hanar hålls tillsammans ska det finnas minst en utsiktsplats per hane.
18 a § Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få
plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek.
Klimat
19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort.
Foder
20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri tillgång till foder. Kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ha fri tillgång till grovfoder såsom hö eller gräs. Förändringar av foderstaten till kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ske successivt. Detta gäller särskilt vid övergång från hö till färskt gräs. Marsvin ska ges daglig tillförsel av vitamin C.
Allmänna råd till 8 kap. 20 §
Om flera kaniner eller gnagare hålls tillsammans bör fodret vara tillgängligt så att alla djur har möjlighet att äta samtidigt. Hö och slaget gräs bör ges i höhäck. Marsvin bör ges daglig tillförsel av vitamin C i form av tillskott i
foder eller vatten, eller i form av C-vitaminrika grönsaker eller frukter. Om vitamin C ges i dricksvattnet bör detta bytas dagligen. Ett växande marsvin bör inta 1 mg vitamin C per kg kroppsvikt och dag. Ett vuxet marsvin bör inta 10 mg per kg kroppsvikt och dag, och en dräktig hona bör inta 30 mg per kg kroppsvikt och dag.
21 § Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen understiger 0°C ska de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två tillfällen per dygn.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#4 Håller med dig! Ingen affär borde få sälja levande varelser. Om det kunde bli förbud mot det, eller om folk åtminstone slutade köpa djur i djuraffärer så skulle många av problemen med okunskap, sjuka & oönskade djur försvinna tror jag. Man kan inte längre bara gå förbi en djuraffär och tycka att ett djur är jättegulligt och köpa det utan att veta mer om dem. Ska man kontakta en riktigt uppfödare blir allt så mycket "jobbigare" och många av impulsköpen försvinner garanterat.
**SMF 237 Sweet Dream's
#6 Tack så mycket!
Tror däremot tyvärr att alla *vad jag vet* djuraffärer har glömt bort att ha denna information =/

#8 Jo, det tror jag med, eller så struntar de bara i det (vilket jag tror mer på) men det är isf brott mot lagen och då kan man anmäla dem antingen till polisen eller eventuellt till djurskyddsinspektören!
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja de gör väll det. Men sånt går ju så segt, så man hinner ju ändra det innan de hinner inspektera.

Jag tror inte att "allmänna råd" som inte följs ses som en lag överträdelse då de är just råd och inte lag, tyvärr.
Tänk om alla slutade att köpa djur i djuraffär, helt enkelt bojkotta dem. Tror att det skull bli bra i slutändan för alla djur : )
#8 Tack för all info, super bra : )
#11 Det som sweet_dreams skrev är ju lagar, om någon av dem inte skulle följas så är det ett lag brott.
Sen finns det alltid allmäna råd till de olika lagarna, där det står vad man bör göra, men inte måste. Man kan säga att det är tips.
Ex.
11 § Kaniner och gnagare ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö.
Det är en lag. Kaniner och gnagare ska alltså ha en sysselsatt och berikad miljö.
Sen är där allmänt råd till denna lag:
_**Allmänna råd till 8 kap. 11 §
**En för sysselsättning berikad miljö bör innehålla material och anordningar att klättra på, hoppa upp på eller krypa under eller foderanordningar som stimulerar födosöksbeteende. Grävande djur bör ha grävmöjligheter och hamstrande djur möjligheter att samla foderförråd.
_Det är alltså inget måste att man ska ha något de ska klättra på osv. Men det är ett måste att miljön är berikad och sysselsättande för djuret, sen hur man gör det är upp till var och en.

djuraffärer suger,dom är efterblivna

Jag hittade följande på internet, kommer dock tyvärr inte ihåg var.
Den där frågan har orsakat mycket förvirring, nå, jag skall försöka reda ut begreppen. Till att börja med verkar ordet lag ofta användas i betydelsen regel som man måste följa. Det är egentligen inte så lyckat, vad man mer strikt vill mena med lag är regel beslutad av riksdagen. I den bemärkelsen är L 80 ingen lag, det är Djurskyddsmyndigheten som beslutat. Det finns dock andra regler än lagar som man måste följa och som man riskerar att straffas för om man bryter mot och L 80 hör dit även om det inte är lag utan myndighetsföreskrift. Vad som är lag och inte blir spännande att reda ut mest när olika regler visar sig strida mot varann.
L 80 kan man spåra hela vägen från grundlagen i regeringsformen som ger riksdagen rätt att stifta lag, vilket den gjort i djurskyddslagen. I djurskyddslagen ges regeringen rätt att besluta om ytterligare bestämmelser och även att ge rätt till Djurskyddsmyndigheten att besluta om regler, detta har gjorts i djurskyddsförordningen och där finns alltså stöd för att L 80 har laglig grund.
I djurskyddslagen straffbeläggs inte bara brott mot lagen i sig utan även brott mot tvingande regler utfärdade med stöd i lagen. Därför kan man straffas enligt reglerna i djurskyddslagen om man bryter mot L 80 (böter eller fängelse i max två år).
Men så det här med råd, det är det som krånglar till allt så in i attan för många. När L 80 kom 1999 var mycket råd, detta har skärpts upp efterhand. Läser man L 80 idag så ser man att vissa saker uttryckligen sägs vara råd, det är de gamla reglerna från L 81 som nu lagts in i L 80. De reglerna är och förblir råd för alla, notera dock vilket jag kommer till att råd inte betyder det man tror.
Huvuddelen av L 80 är annars tvingande regler för alla som man alltså kan straffas för om man inte följer. För måttbilagorna är det dock speciellt, i september 2007 blir de tvingande för alla och det är inget mer att diskutera. Till dess gäller de ibland som råd, ibland som tvingande.
När det gäller skillnaden där har det smugit in sig nån slags föreställning att det beror på om man är privatperson. Detta är helt fel, vilket det handlar om enskild eller firma eller vad som gör överhuvudtaget ingen skillnad. Det som betyder nåt är om man avlar, säljer eller förmedlar. Får några av de djur man har ungar så gäller alltså måttreglerna tvingande utan diskussion redan idag. Har man däremot några få djur som inte får ungar och man inte heller säljer gäller reglerna idag och ett år framåt som råd och problemet är då att reda ut vad det innebär.
Ordet råd är förrädiskt i sammanhanget eftersom det inte handlar om ett råd vilket som helst. Myndigheternas allmänna råd är inte av innebörden att det vore ju trevligt om man gjorde så här, i stället handlar det om hur myndigheterna tycker att man bör göra för att uppfylla en annan tvingande regel. När det gäller måttkraven finns den tvingande regeln i djurskyddslagens 3 § som säger att djur skall ha tillräckligt utrymme. Innebörden av råd i det här fallet blir då att man i och för sig inte kan fällas för att man bryter mot rådet i och för sig men om man bryter mot rådet riskerar man att fällas för brott mot 3 §.
När en regel gäller som råd är man inte tvungen att följa den slaviskt utan det finns ett visst utrymme för att hitta på egna lösningar men man kan säga att det bör bli lika bra som om man följt rådet och det är upp till en själv att bevisa det. När det gäller måttregler kan man tänka sig att man kan ha mindre än kravet om man gjort en smart lösning med hyllor som gör att djuren kan utnyttja ytan eller om man låter dem vara ute ur buren ofta. Nån slags vingelutrymme för att ha något mindre än när kravet gäller som tvingande bör också finnas men be mig inte precisera hur stort det är. Helt klart är i alla fall att det att måttreglerna gäller som råd definitivt inte innebär att man kan ha hur litet som helst.
När det gäller de andra råden i L 80 kan man resonera ungefär på samma sätt, står det i den tvingande regeln att djuret skall ha lämpligt bottenmaterial och i rådet att det skall vara sand så är det inte absolut nödvändigt att använda sand. Använder man nåt annat skall man dock se till att det är minst lika bra som sand, annars riskerat man att det anses att man brutit mot det tvingande kravet på lämpligt bottenmaterial.
Publicerat av Anders Bygert (bygert) - 2006-09-01
**SMF 237 Sweet Dream's

#Vaddå efterblivna? Var väl lite väl barnsligt att häva ur sej nåt sånt. Har du besökt alla djuraffärer,eller?
Min mamma brukar lämna ungar till en djuraffär som dels bara tar emot smådjur från uppfödare samt aldrig säljer ett marsvin ensamt!

#13 En del djuraffärer är kanske inget att hurra för, men man behöver inte dra alla över en kant !
#15 Fast att det är en djuraffär som verkar bra och kanske gör så som du säger att bara köper in från uppfödare och säljer marsvin 2 och 2, så skulle jag aldrig lämna endå.
Detta för att man kan faktiskt inte vara 100% på det dom säger är sant och sen för att man har ingen aning om vart ens marsvins ungar hamnar.
Ungarna kan ju hamna hos någon som inte vet så mycket om marsvin, också får marsvinet ett jätte tråkit och dåligt liv, och kanske omplaceras av sina nya ägare och får byta hem många gånger.
Jag föredrar att prata med mina köpare antingen på telefon eller mejl, då får man oftast en bild av hur personen är. Dessutom så kan man få reda på deras erfarenheter.
Sen när de ska köpa/hämta marsvinet så kan man skicka med alla saker som man tycker är nödvändigt(skötselråd, mat, m.m.) för att marsvinet ska få det bra, det är inte alla djuraffärer som ens skickar med skötselråd:(
Sen så håller jag oftast kontakten med mina köpare, via mejl eller telefon, så jag vet att marsvinen har det bra och är friska:)
Jag håller med er som sa att djuraffärer inte ska få sälja levande varelser.
Ingen här (förhoppningsvis) skulle väl få för sig att köpa en hund i en djuraffär eller?
Så varför skulle inte marsvin och andra djuraffärsdjur ha samma status? för de är mindre och anses därför för mindre värda?
Jag skulle gärna vilja veta varför de som köpt djur i djuraffärer gjorde det, och om de ex. skulle kunna köpa en katt/hund där varför/varför inte. Förmodligen så skulle de flesta säga att man vet inget om, föräldrarna till hunden/katten, sjukdomar i släckten osv.
Gäller inte detta andra djur då? Inte är det väl skoj att komma hem med ett marsvin som är aggresivt eller som dör efter ett tag i någon sjukdom?
Men bara för att de är så små, så gör det inte lika mycket kanske….?
Jag tror de flesta bara tänker att "det är ju sådana djur som man köper i djuraffär, var skulle man annars köpa dem". Så jag tror faktiskt att det beror på att köparen har en massa okunskap eller bara ville ha något impulsivt, och inte läst på innan de beger sig till dkuraffären, för hade de läst på så hade de inte köpt i djuaffär eller följt djuraffärens alla dumma råd.
#15 Varför lämnar ni era marsvin till djuraffär?

men ingen djuraffär är perfekt,typ alla säljer saltsten som dom inta ska ha eller har jag fel??

#19 De flesta djuraffärer är nog faktiskt ej "perfekta". Den som jag tycker är bäst, t.om dom säljer hjul och saltsten, annars är (tycker jag) djuraffären bra, bättre än de andra jag vart inne på.
Jag vet faktiskt en riktigt bra djuraffär som sköter sina djur perfekt enligt mig. Men så jobbar det ju en registrerad marsvinsuppfödare där också så det kanske är andledningen till att den är så bra. :) Men det är nog den enda affär som jag sett som varit bra så inte finns det många bra iallafall. Men jag tycker ändå man ska köpa djur från uppfödare även fast det är en bra djuraffär.

jag känner en del uppfödare i skåne som säljer till djuraffärer

**Jag håller med dig!
I Sverige är det förbjudet att sälja hund & katt i djuraffär, förstår inte varför samma sak inte gäller smådjur. Deras liv är minst lika mycket värt. Bara för att de är mindre, ofta kostar mindre att köpa innebär det inte att man kan behandla dem hur som helst.
Tex så ska kaniner och gnagare hållas i grupp eller par, har varit inne i djuraffärer i närheten och låtsats vara en helt okunnig marsvinsspekulant och vilka svar jag har fått på "nybörjarfrågorna" jag ställt! Det är inga problem att ha marsvin ensamma (de blir MYCKET tamare då). Att ha kanin och marsvin ihop går jättebra, titta bara hur vi har det i affären. Hus ska man helst inte ha eftersom de inte blir så tama. Saltsten och vitamindroppar i vattnet är absolut nödvändigt, annars dör de!
Nä, fy för alla de som lämnar djur till djuraffärer!
Kan man inte hitta köpare till dem ska man kanske fundera på att dra ner på sin avel.
**SMF 237 Sweet Dream's

#22 Jaha?
**SMF 237 Sweet Dream's

#21 Vad är det för djuraffär & uppfödare?
**SMF 237 Sweet Dream's
#25 Arken i Eskilstuna är det. Det är nattsmygarens (vet inte om det är rätt stavat) som jobbar där.

olika, både malmö och eslöv

#27 Det finns uppfödare i hela Sverige som lämnar till djuraffärer, förstår inte vad det har med saken att göra?
**SMF 237 Sweet Dream's

sjuk affär säger jag bara! Gå och fråga om personalen vill bli ihjälklubbade när dom blir äldre:@