Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
LĂ€st 986 ggr
elin.andersson
0

En liten frÄga :)

Hejsan allihopa! 🙂

Jag heter Elin, Àr snart 22 Är gammal och Àr ny hÀr pÄ Marsvin i fokus :)

TyvÀrr sÄ har jag inga marsvin just nu och har inte haft sedan jag var mindre dÄ jag haft i nÄgra omgÄngar. Men det senaste har jag börjat lÀngta sÄ efter att skaffa igen :)
SÄ lÀnge bara min sambo tÄl marsvin eftersom har Àr allergisk mot vissa djur. *hÄller tummarna*

Vi var och kollade pÄ bur hÀromdagen och jag ville titta pÄ den största de hade, nÄgon dag (om vi kan skaffa marsvin snarast) kommer vi kanske bygga egen som Àr större.
Men iaf, buren var 140x70 cm, sÄ jag vill ha lite rÄd, om ni tycker att den storleken Àr bra för tvÄ marsvin?
Den Àr ju iaf laglig, jag tÀnker mest storleksmÀssigt för marsvinens skull, sÄ de inte blir för uttrÄkade eller sÄ om de har en "för liten" bur.

Och sjÀlvklart kommer de fÄ komma ut och springa varje dag, precis som vÄra chinchillor fÄr, inte ska de behöva sitta inlÄsta i en bur hela dagarna :)

Fridaaaa
1

Ja det mĂ„ttet Ă€r kanonbra till 2 marsvin, har sjĂ€lv 2 hanar i en som Ă€r 140x60 đŸ™‚
Ja den Ă€r lĂ„ngt över lagligt för 2 marsvin đŸ™‚

Ska han göra test först om han Àr allergisk mot marsvin eller inte?
Eller att ni har pÄ prov nÄgon mÄnad först?

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

Svarttusch
1

Precis som frida sÀger sÄ passar den buren utmÀrkt till tvÄ marsvin, de fÄr mer utrymme Àn mÄnga andra :-) Hoppas din sambo tÄl dem dÄ :-) Det brukar underlÀtta om man har buren i köket eller vardagsrummet sÄ man inte sover med dem, det Àr inte bra om man Àr kÀnslig, fast det kanske ni redan visste innan :-)

HĂ€lsningar Malin <3
Medarbetare pÄ Marsvin ifokus
Min hemsida

[rumelle]
1

Det lÄter som en bra butstorlek. :)

Jag har en 120x60 till mina tvÄ honor. Dock kÀnns den alldeles för liten eftersom mina grisar inte Àr överförtjusta i varandra. SÄ de fÄr bo i golvhagen som Àr 170x170 cm. :P

elin.andersson
1

Åh sĂ„ bra att den verkar funka sĂ„ fint, sĂ„ glad jag blir :) Man vill ju det fixa det bĂ€sta man kan för djuren.

Fridaakesson
Du tÀnker test via sjukhus? Har inte tÀnkt tanken, men kanske finns test för olika djur ocksÄ, hade ju varit smidigt isf :)

Vet inte Àn, vi hade hoppats pÄ att se om vi vet nÄgon i nÀrheten som har marsvin som vi kan komma till och umgÄs med djuren en liten stund, kanske kan han sniffa pÄ dem lite Ä testa, hehe.

Svarttusch
Ja, det hoppas jag verkligen ocksÄ pÄ! Marsvin Àr ju sÄ mysiga :)

Ja, precis, vi hade tÀnkt ha buren i köket isf, dÀr vi Àven har vÄra chinchillor. Och nÀr vi flyttar till större en dag sÄ har vi tÀnkt ha en rum enbart till djuren :)

rumelle
Åh, förstĂ„r dĂ„ att den kan kĂ€nnas lite liten, jobbigt att de inte Ă€r sĂ„ förtjusta i varandra. Tur att du har golvhagen dĂ„ som rĂ€ddning :P

Fridaaaa
0

#4 Ja jag tog allergitest pÄ vÄrdcentralen, via blodprov.
PĂ„ just bland annat marsvin, nĂ€r jag fick mina eksem pĂ„ hĂ€nderna đŸ™‚ Visst allergi kan utvecklas men Ă€ndĂ„ bra att kolla innan.
Eller dÄ ha 2 marsvin pÄ prov nÄgon mÄnad först :)
Att bara hÀlsa pÄ, brukar sÀllan "hjÀlpa" eller vad man ska sÀga. MÄnga reagerar i regel nÀr man har det runt sig dygnet runt hemma

elin.andersson
0

Jaha, sÄ smidigt :)
Viss allergi utvecklas, mot just marsvin dÄ menar du, eller annat?

AjdÄ, tÀnkte inte sÄ lÄngt.. menar du att testa genom att "lÄna" nÄgon annans marsvin eller hur fungerar det, du som vet mer? :) Men det bör vÀl rÀcka att ha dem isf hemma hos sig i nÄgon vecka annars? Min sambo Àr nÀmligen hemma vÀldigt mycket och har inget jobb just nu.

Fridaaaa
0

#6 Stort sÀtt all allergi kan utvecklas efter hand.
Även mot marsvin. Eller dĂ„ mot t.ex höet.

Ja om det finns nÄgon som lÄnar ut :) Finns dem som gör det, just sÄ att man kan testa :)

elin.andersson
0

AjdÄ, dÄ testar vi nog hellre med att lÄna. DÄ fÄr man bara hoppas att nÄgon i nÀrheten har. FÄr vÀl göra en ny trÄd och frÄga hÀr kanske :) vi Àr ju jÀttesnÀlla av oss iaf, sÄ ingen fara att lÄna ut till oss nÄgon vecka, hihi :)

gotteko
0

#8 Prova att kolla pĂ„ blocket annars, har sett en sĂ„dan annons, om nĂ„gon som ville lĂ„na ut marsvin, dĂ€r har jag för mig
 Eller var det hĂ€r? Hmm