Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 758 ggr
tenevallaren
0

Mina marsvin vågar inte

Hej, jag har köpt tre marsvins hannar på lördag. Och dom är fortfarande VÄLDIGT skygga! dom vågar inte komma fram och äta. Dom har ätit lite på natten, men dom har inte druckit vatten sen dom kom hit… Jag börjar bli väldigt orolig för dom, tänk om dom typ får vätskebrist? 

Dom är för övrigt ca 12 veckor gamla. 

Vad ska jag göra? 

Observera att första dagen så lät vi dom vara helt ifred. Vi har såklart inte ännu börja hantera dom (lyfta upp dom). 

Men jag blir väldigt orolig för fortsätter dom vara så skygga att dom inte vågar komma fram och dricka vatten så vet jag inte vad jag ska göra…

Frida B
0

Det kan ta månader att få dom helt tama. Börja med att prata väldigt mycket med dom, var mycket runt buren. Sedan kan du börja ge dom mat i handen i buren, och när dom känner sig säkra med det kan du börja klappa dom o.s.v

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tenevallaren
0

Ja, jag vet ju att det kan ta länge för dom att bli tama men jag tänker mer på att dom måste ju våga komma fram att äta och dricka vatten O.o

Frida B
0

Det gör dom snart :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

Du har bara haft dem 2 dagar. Vissa tar länge tid på sig att våga visa sig framme och äta. 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tenevallaren
0

Jaa jag hoppas att ni har rätt! 🙂

Hur var det med era marsvin? Var dom framme driekt eller hur länge tog det?

Fridaaaa
0

#5 Olika beroende på marsvin. Några har varit framme ganska direkt, andra har tagit längre tid 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
0

#5 mina två första åt redan första dagen, och var framme och skrek efter mat på en vecka. Men min senaste hona har det tagit mer än ett år att få henne att inte springa och gömma sig så fort man går förbi

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tenevallaren
0

Okej! men vad är en rimlig tid att börja hantera dom? eller låta dom springa på golvet? 

Tänkte som för @MelvinMimmiLufsen, det har gått ett år och hon springer fortfarande och gömmer sig. Du hanterar väll henne ändå? 

Vi försöker ju vara runt buren så mycket som möjligt.

Frida B
0

#8 ja jag tar upp henne snabbt men bestämt, då det stressar henne att jaga runt henne. Vänta några dagar-en vecka med att ta upp dom :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tenevallaren
0

Okej tack! ^^ 
Lite framsteg har dom ju gjort, men inte så mycket. Den ena lät mig stryka den lite försiktigt på rumpan och brydde sig inte så mycket om det :)  Men inte mer. 

Är hon lugn när du fått upp henne? :)

_Charlie
0

Lägg maten och höet i eller precis vid öppningen av huset de ligger i. Det är jätteläskigt att flytta när man är en liten pojke och ibland är man så rädd att man inte vågar äta. Om du är orolig över att de inte får i sig vatten, lägg in gurka i huset så får de i sig vätska. Gurka kan man aldrig säga nej till. ;)

Sedan vill jag också passa på att fråga om du var påläst om hållning av 3 marsvinshanar i samma bur innan du köpte dom?

Frida B
0

#10 ja det är hon, men det var hon absolut inte i början. Dock är min hona en omplacering som räddats från en ormmatsuppfödare, så hon hade mycket svårare att lita på människor då dessa uppf. knappt hanterar djuren.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

godisgrisen
1

Låt det ta tid och ta det lugnt. Muta med god mat och var i närheten av buren mycket och håll låg profil. Däremot tycker jag att du ska börja hantera dem. Ta upp dem lite kota perioder varje dag. Trots att de är rädda går det fortare att vänja dem med mänskligt sällskap om de verkligen träffar er. Se till att infångandert går smidigt och snabbt. Undvik att jaga marsvinen i buren. Var smart, planera väl och mota i i ett hörn ta tag i marsvinet beslutsamt men så snabbt du har greppet slappna av lite och "få snälla mjuka händer". Ha dem sen uppe i korta intervaller gärna två åt gågen om du praktiskt kan få till det, kan vara svårt att hantera två om de är sprattliga och rädda men de har trygghet av varandra.

Se till att buren är väldigt trygg också. Placeringen ska vara där folk naturligt rör sig men inte i "värsta trafiken". Så är det jätteviktigt att de har ordentligt med gömslen i buren absolut minst varsitt så de kan kan gömma sig uten att känna sig trängda av varandra. Det är extra viktigt då det är tre hanar för det kan vara känlsligt, de får inte bli strssadfe av varandra för då kan det bli bråk. Hanar kan vara svåra att hålla fler än två i samma bur.

Tålamod. Det känns jättehärligt sen när du ser framgångrna… de kommer.🙂

tenevallaren
0

Jaa, vi har gett gurka i normala mängder just utanför huset :) och det glufsar dom i sig haha ^^ 

jag kan tänka mig att det är ganska läskigt! 

Ja jag är ganska påläst om marsvin både honor och hanar i alla mängder :) 

Jag har sökt om allt mellan himmel och jord för att veta allt om dom, men det dyker upp visa personlig frågor som jag kan snabbast få olika svar på här. Visst alla kanske inte har rätt men alla har olika teorier och då tar jag del av dom alla som låter rimliga :)

tenevallaren
0

Ja, vi är tre som har marsvinen, jag och mina två systrar. Vi hade också tänkt att när vi tar upp dom så ska vi göra det så att alla tre får vara tillsammans :) 

Dom har ett REJÄLT hus kan jag säga. Det är ett hörnhus med två väggar emellan så att det blir tre små hus. Sen har dom ännu hö i ena hörnet så dom kan gå dit och gömma sig ^^  Buren är på sånt ställe där dom hör oss i familjen och det är inte för livat heller :) 

Vi tänkte att det kanske hjälper om man tar upp dom redan nu, men jag är inte säker sååå… Då tänkte jag se här var ni alla har för åsikter! 

@MelvinMimmiLufsen 
Åh, ja då kan man förstå att hon är lite rädd av sig.