Portulak till marsvin
Hej jag har tänkt att plantera lite kryddor och örter som jag tänkte ge till de små grisarna men det är en sort som jag funderar över om man kan ge till marsvinen då jag aldrig har hört talas om den. Den heter Portulak och är en kinesisk/Indisk ört.
Är det någon som vet om det är något som marsvinen kan äta eller inte? Har lagt upp en bild på fröpåsen så man kan se hur det ser ut.
A day without laughter is a day wasted
Det står att det är rikligt på A-vitamin och C-vitamin. Hur är det med marsvin när det kommer till A-vitamin?
Jag hade inte heller hört talas om örten tidigare, men googlade på det engelska namnet(purslane) och fick fram att det ska vara ok i liten mängd till marsvin. Sök själv på "guinea pigs, purslane" om du vill läsa mer.
Jag kollade näringsinnehållslistan på engelska wikipedia och C-vitaminrik skulle jag inte kalla den. Per 100g innehåller den 21mg vitamin C, medan vitkål innehåller 36mg och persilja 182mg. Sedan sägs den innehålla mycket oxalat, vilket kan vara skadligt i större mängder(men persilja innehåller mer).
Lite högt i magnesium och kalium också, men det behöver inte vara farligt. Jag skulle tro att det är en kompensation för att örten är vätskedrivande och innehåller mycket oxalsyra?
I övrigt ser det bra ut. Jag skulle tro att den går att ge, men inte så ofta, precis som med persilja.
Jag vågar inte rekommendera dig något dock, eftersom den här örten som sagt var okänd för mig tidigare.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag kan tipsa om att på www.guinealynx.info finns detaljerade tabeller över näringsinnehåll i väldigt många olika grönsaker, örter och frukter. Portlak finns med om du vill läsa mera.
#2 Har aldrig heller hört talas som örten tidigare men den verkade lovande när det stod att den var så nyttig. Men jag ska nog inte ge dem allt för stor mängd ut av det.
#3 Tack för länken den gav mycket info :) Förstår dock inte alla förkortningar i tabellen :P