varför ratade ni mej
Hej varför ratade ni mej i går . är väldigt ledsen att ni säger sa saker om hur jag är oansvarig med mera fattar ni inte att jag mår sämre när jag redan gjorde det för döden på mimi i går. Känner mej dum i huvudet och lönlös . dock var vissa bra och gav mej en tanke ställare. MVH det är jag som var djur100
Det är ingen som ratade dig.
Alla sa bara sanningen och hur det ligger till. Sanningen kan vara hård ibland men ibland måste man få sig en tankeställare och det var bra att du fick det 🙂
Så det var som sagt ingen som ratade dig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kändes som så verkligen med. Mamma vill bara att jag ska ha två marsvin så får helt enkelt sälja min gosigaste Malte . Kommer aldrig vilja sälja min lilla tösen hon är ju helt ny igentligen ingen av dom
#2 Fast det blir ju på sätt och vis fel, eftersom du precis fått Malte.
Du sa det innan med om Malte, att du aldrig skulle sälja honom heller.
Det är djur det handlar om, så det är inte bara att få hem, få ett nytt och sälja det andra, för djurets skull bland annat 😮
Så är ingen som har "ratat" dig, då hade ingen för det första svarat dig i tråden. Och alla tänker bara på marsvinets bästa.
Som Vi redan sagt i andra tråden, varför ska du sälja Malte när du lika gärna kunde köpt en till hane? Du gör det mycket krångligare! :/
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Ja men vad ska jag göra då ? Kasteta han kan dom inte dö som vissa säger i narkosen
#5 Kastrering går bättre och bättre.
Det du skulle gjort, var att inte ta en hona utan en hane som sällskap till Malte.
Det handlar nog inte om att rata, utan snarare rätta dig. du fick hem malte och han va sjuk du vård han tills han blev frisk, sen bestämde du dig för att köpa en kompis till honom när han nu blev frisk vilket är jätte bra.
sen när du kom hem med din lille bebis så vissa det sig att du av "misstag" från djuraffären fått en hona som även måste varit väldigt sjuk å det är inte ditt fel .
men ni åker och hämtar en ny liten gris som då i förväg bestämt ska vara en hona.
så i stället för att komma hem å göra malte glad , kommer du hem och har två små ledsna älsklingar. Är det inte bättre att du försöker kastrera Malte eller skaffar en lite pojk till honom?
jag är inte ute efter att vara otrevlig eller så men jag vet hur fort det går när ens älsklingar blir deprimerade bara för man inte har sällskap till dom har varit med om det själv, hade en gris som förlorade sin broder som han left med hela livet, och när brodern blev sjuk och gick bort tog det inte mer än 2 dagar innan den andra grisen somna, tråts nytt sällskap.
beklagar verkligen att din lilla mimi gick bort, ❤️
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Ja vet men nu är det gjort . Kan ju inte lämna henne igen aldrig i min fantasi . Men har i alla fall försäkring på hon . Går det att kastetrea tösen då ? Är det bäst att kastrea Malte eller tösen .
#8 Försäkring har inget med kastrering att göra. Man får betala fullt pris för försäkring.
Du kastrerar honom, eller båda. Annars kan han hålla på tt försöka para henne osv om du ej kastrerar honom.
Och sedan måste de var åtskilda i minst 4 veckor
#7 Hona av misstag? Jag fick veta av TS att ungen som de fick hem dog kort efter och att djuraffären trodde att det var en invärtes skada, vilket ju är galet 😮
Kastrea tänker jag göra med honom dock kan han ju få tösen som tjej det går väl med att göra
#10 Ja du måste ju ha sällskap till dem, och om du kastrerar så bör du göra det snarast, just för att de ska vara åtskilda minst 4 veckor efter kastreringen = kan ej vänta.
Okej får prata med mamma
Visa gärna din mamma det här forumet! Så hon själv lär sig vad som är bäst för marsvin och kan hjälpa dig ordentligt med sådant som behövs.
Ja okej :-)
Med tanke på att du inte fick åka till veterinären för ett par hundra kommer du nog inte få runt en tusenlapp för att kastrera malte. Du höjer flickorna till skyarna och kan inte tänka dig ett liv utan dom efter bara någon timme, men malte som är anledningen till varför du köpt dom kan du kasta iväg som en använd trasa. Om du inte har förmågan att förstå varför folket reagerar som de gör kan varken jag eller någon annan hjälpa dig. Här älskar vi marsvin. Älskar på riktigt för individerna de är. Vi älskar allt vi måste göra för dom, och vi förväntar oss ingenting tillbaka. Vi älskar var och ett av alla våra marsvin, och när vi av någon anledning hamnar i trubbel gör vi allt i vår makt för att lösa det på bästa sätt för marsvinens skull. Oavsett om vi måste ge upp vår egen levnadsyta eller leva på bröd och vatten två veckor. Vi kämpar för marsvinens rättigheter att bli sedda för de små stora personligheterna de är, och för att de ska slippa fabriksproduceras för djuraffärernas vinning. Du går öppet emot allt detta när du stolt står på dig och dina djuraffärsköp och du behandlar lilla malte som om han inte var en levande varelse med känslor och rättigheter till att bli älskad och avgudad för den underbara stackars pojke han är. Kan man inte sätta sin egen egoism åt sidan och ge de djuren man redan har det de förtjänar är man inte mogen att köpa ännu fler djur. Flickan du köpt nu ska INTE sitta ensam till sommaren, för det första är det olagligt, och för det andra skadar du marsvinen aktivt för din egen skull. Du blir ledsen och arg och avslutar ditt medlemsskap, men istället borde du ta ett djupt andetag och fundera på allt som alla har skrivit. Läs igenom inläggen i lugn och ro, och tänk på denna situationen från de små och hjälplösa marsvinens perspektiv, och inte ditt eget, så hoppas jag att du kommer att förstå. Om inte så hoppas jag att det kommer en dag då du gör det. Det enda du kan göra för att visa att du är den mogna djurägaren du behöver vara är att ringa affären och förklara misstaget du gjort, lämna tillbaka tjejen och byta till en hane. Allt annat är så fel och omoget att man djur inte ska ha alls. Sedan hjälps vi åt allihopa med sådant du känner att du behöver hjälp och stöttning med. Det finns enormt många här som gärna skulle bli din vän och finnas där med råd och hjälp, men som du gör nu har du ingen som backar upp dig, och det borde få dig att förstå att ditt agerande inte är okej. Tänk nu på marsvinen. Framförallt på cola. Idag har du chansen att göra en förändring. Idag har du chansen att växa och mogna till den ansvarsfulla matte dina djur desperat behöver. Ta den. Ta chansen!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#15 Mycket klokt skrivet som vanligt. :-)
TS läs igenom #15 noga, väldigt noga och tänk igenom vad som står där.
#15 så bra skrivet! :) Om så många skriver samma sak, förstår du inte att du gjort fel? Är du verkligen så gammal som du påstår? Tycker synd om marsvinen, bara för att du Inte förstår! Kanske borde du sälja dina marsvin så du kan fundera om du e mogen att ha djur? Och att du stolt säger att du köper från djuraffär? Det e skillnad om du verkligen inte kunde köpa från någon uppfödare, som _charlie skriver så tänk över hur du ska göra nu! Jag tycker att du köper en kompis till Malte och sen så säljer du stumpan /tösen eller vem det nu va, till någon som verkligen har nytta av henne!
Ska jag dö jag är fäst vid alla mina djur klaga på mamma att hon inte finns där med råd och stöd i mina djur köp . hon är med men ger inga kloka råd inte. Jag måste ha djur annars vet jag inte vad jag gör . jag kan ge upp mitt liv om det vårre så för mina djur men mamma fattar inte det och orkar inte bråka. Jag gör verkligen allt jag orkar för dom men mamma sätter stopp i det hella med ett nej eller sälj cesse . dock tänker jag aldrig sälja han eller Malte eller hon .
#18 men dom kan fortfarande inte vara ensamma. lyssna på oss och sälj honan och skaffa en hane till malte. Du säger att du tänker på djurens bästa, och skulle göra allt för dom? Men gör det då istället för att sitta och ojja dig!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har du 3 marsvin? Du får ha 3 men inte 4?
#20 hon har två marsvin och en kanin
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 okej! :) blir så förvirrad av alla hennes inlägg, och jag förstår nästan aldrig vad hon menar. Ganska svårt att förstå vad hon skriver inbland! :P
Ja

tass
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#24 just so u know, det finns en knapp längst upp på inlägget som heter "bokmärk", då följer du inlägget utan att behöva tassa :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Men flicka lilla, är man 16 år kan man inte skylla på mamma. Om 2 år ska du rösta, du ska vara med och bestämma hur sverige ska skötas, då får du lov att köra bil och skaffa barn, du får lov att ta ansvar över ett mänskligt liv. Det är bara 2 år kvar tills du anses vara vuxen.
Du tog själv beslutet att välja en hona andra gången för att gårdagens marsvin var en hona och hon hade slickat på dig, så du ville ha en hona igen trots att lilla Malte satt ensam kvar hemma och väntade på sin efterlängtade kompis han aldrig fick ändå.
Har du några problem som ligger till grund för din omogenhet? En diagnos, ett handikapp, något som kan förklara detta beteende? Om så är fallet vore det bra att vi vet om det då vi kan hitta någon förståelse till beteendet vi nu bara gapar chockerande åt.
Eller var det så att du faktiskt bara är ett litet barn. Så enkelt kan det vara, och då skulle jag förstå detta beteendet då små barn normalt sett inte utvecklat sin empati och sympati på samma vis som en 16 åring normalt sett har.
Är man ett litet barn är man egoistisk, så fungerar det, och då kan man uttala meningar som att man skulle dö eller ta livet av sig utan sina djur. För hur mycket man än älskar djuren som vuxen, tar man inte livet av sig om man måste välja bort dom.
#26 bra skrivet!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har ett handikapp ja . har bestämt med mamma att sälja Malte så han får ett bra liv och köpa tösen en vän så hon får ett bra liv med. Jag var inte klok i går . men ska försöka göra det bästa för dom båda. Har första allvaret nu . jag vill behålla min hona och se henne bli stor och köpa en liten vän till henne tack för er upp läxning funkade . är arg på mej själv att jag alltid inte är klok vid rätt tillfälle.
#28 det är ingen uppläxning, utan sanningen. Varför sälja malte som har varit hos dig längre kan jag inte förstå. Bara för att du vill se henne växa upp?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är väl ingen som har ratat dig? Du har fått jättemånga svar med massor av bra tips på hur du ska ta hand om dina djur och vad de behöver för att må bra. Om din mamma inte vet så mycket att hon kan stötta dig så kan du ju åtminstone lyssna på de som skriver här som har flera års erfarenhet av marsvin och djurhållning. Det är ingen som vill vara elak mot dig men ibland kan det vara hårt att få veta att man gör fel. Det bästa man kan göra då är att verkligen lyssna på de som faktiskt vet bättre och följa deras råd.
Jag har förstått att du inte får ha fler än två marsvin. Då är det ju självklart att du ska välja två av samma sort så att de kan vara tillsammans. Alternativet är att kastrera din hane om du kan ta den kostnaden och den risken det innebär. Djuren mår inte bra av att sitta ensamma, även om de skulle ha möjlighet att se varandra genom ett galler. Jag förstår att det är hårt för dig att precis ha förlorat ett marsvin du precis fäst dig vid men det gäller ändå att tänka på vad som är bäst för dem. Men kan inte vara egoistisk när det gäller att ta hand om någons liv, även om det "bara" gäller ett litet djur.
Vet inte hon kom i går och vill ha henne kvar för hon är ny hon kom igår
#28 Jag tycker inte det låter som du lyssnat på oss. Konstigt bakvänt beslut tycker jag.😕
#31 oschysst mot malte, han kommer må dåligast av det.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 Det var det konstigaste jag läst i hela mitt liv!😮
Måste ju välja någon av dom och då valde jag malte
Får jag fråga vad du hade för diagnos?
Du menar handikapp jo kort ben och svårt med vissa saker. Tex klockan kan bara vanlig klocka simma kan jag inte heller utan dyna. Det är jobbit i bland att ha handikapp
Här: http://marsvin.ifokus.se/discussions/515749378e0e7466c5000b7e-min-kompis?discussions-1 Jag tycker att du ska läsa vad _charlie skrivit! Jag tycker texten är gullig, men sorglig om man tänker på hur dina marsvin har det just nu! Det finns inget eller ingen som kan ersätta en marsvinskompis !
#37 Okej, men det har ju inget med om du är mogen eller inte, eller om du förstår! Att inte kunna klockan,Simma eller dyka eller att ha svårt med saker (för alla har svårt med saker) vad har det med marsvinen att göra?
Jag vet att tex inte cesse kan ersätta en mars vins kompis. Jag vill det bästa men inte alltid så lätt . men ska verkligen se till att tösen som ko,mer stanna får det bra. Och att Malte kommer till en bra familj
#40 Är det det beslutet du har tagit, att välja bort Malte, bör du åka idag och köpa en kompis till Tösen, hon ska inte behöva sitta ensam och vänta på att Malte blir såld innan hon får en kompis.
Hur du ska göra med Maltes sällskap vet jag inte, stackarn har suttit ensam alldeles för länge och lär väl få göra det tills någon vettig person tar över honom.
Jag och mamma
Får hoppas att Malte får ett nytt hem väldigt snart, med kompisar och en ägare som verkligen uppskattar honom!
TS, har du kollat om det finns något omplaceringshem i närheten av dig så Malte kan få sig ett hem med kompisar nu direkt istället för att vänta på att någon köper honom ? Det kan ju ta tid att hitta en köpare. Och precis som många ovan skriver, köpa en till hona som din nuvarande tjej kan få som vän.
Uppfödaren till cesse kom med en ide men inte så bra i mina ögon att jag ska börja avla åtminstone en kull med tösen och Malte . låter det som en bra ide ? Dock tycker inte jag det . vad tycker ni
#45 Absolut inte. Tösen är allt för ung för att avlas på och din mamma låter dig inte ha fler djur. Det där kan vara en av de dummaste idéer jag hört från en "uppfödare".
Ta till dig råden som kommit i den här tråden och gör det som är det bästa för dina djur! Sälj Malte om det är det som känns det rätta, återigen för att han ska få en vän. Köp en till hona till Tösen så hon också får en vän. 🙂
#45 Herregud nej! Det var inte alls en smart idé!
Tösen ska inte ha ungar, hon är allt för ung. Sälj Cola och skaffa en till hona till Tösen istället. Jag tror inte det är lämpligt att du avlar på dom, alls.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Okej ,men uppfödaren sa även att jag inte fick sälja Malte kan jag göra det i alla fall. Han kommer i från henne. Dock tog hon han i från djurbutik innan mej. Det med avla var faktiskt ingen god ide håller med.
#48 bra att du också tänker att det inte är en god idé. Om den uppfödare du fick Malte ifrån inte kan erbjuda att ta tillbaka honom så måste hon ju själv förstå, att det är bättre att du säljer honom där han kan få en vän. Hittar du ingen köpare så snart som möjligt, kontakta ett omplaceringshem.
#48 Vilken uppfödare är det du har kontakt med som kommer med så dumma idéer?
#48 Bra att du håller med. Men det verkar ju inte riktigt riktigt.. Du kan ju inte ha hur många marsvin som helst för din mamma, verkar det som, och du har ju helt klart bestämt dig för att behålla honan. Cola behöver ju en kompis han med. De ska inte sitta ensamma.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Ja det ska han nej inte
#45 Verkligen inte!!! Jag blir bara mer förbryllad ju mer jag läser:-((( Jag förstår att din mamma satt en gräns på antal djur, MEN hur kan man då ta hem en hona till en hane??? Om du nu har svårigheter med att hantera olika saker så MÅSTE din mamma ta sitt ansvar!! Det är hennes skyldighet både mot dig och mot djuren! Begär att ni tillsammans sitter ner och läser allt som skrivits här och försök att ta in det. Lycka till!
Avla inte på dem.
Och uppfödaren kan inte bestämma om du ska sälja honom eller inte.
Men det bästa beslutet, enligt mig, är att ha Malte och skaffa honom en kompis och lämna tillbaka tösen, eftersom du ej kan ha 4 marsvin.
Men lyssna inte på den uppfödaren! Ta inte kull…
För det första, är honan från en djuraffär = inte lämpligt att avla på (kan vara satinbärare osv), och sedan har ju din mamma sagt att du bara för ha 2 marsvin = inte bra att ta kull heller. Och sedan blir Malte sittandes själv länge också.
Nej behåll Malte och skaffa honom en kompis eller kastrera honom och ha med honan efter 4-6 veckor.
Inte rätt mot Malte att bara vips sälja honom, pga ett felaktigt beslut från din sida.
Malte är väl också från djuraffär vad jag förstått?
#55 jag har också för mig det? Du skrev att uppfödaren köpt Malte från djuraffär innan.. Vad har en uppfödare för användning av ett marsvin från en djuraffär, är ju inte bra att avla med och om hen inte avlat med honom vad var vitsen? Plus att hon sålde honom?

Tösen,cesse, malte Vart bor du någonstanns? Så kanske någon härifrån Kan hjälpa dig på något vis?
MVH Erika :)
Som flera har sagt så är det inte ett klokt beslut att avla på dem! Och om uppfödaren inte är ok med att du säljer Malte så har den personen ju möjlighet att själv köpa tillbaka honom. Dock tror jag att det är bättre att han får ett helt nytt hem, för ärligt talat låter det inte som att det är en uppfödare som kan speciellt mycket om marsvin.
nej det stämer helt och hålet. Hon kan bara om kaniner. Jag vill inte ens avla så 🙂ja preicis det är hon själv som får köpa honom till backa. Fatar inte ett dug varför man inte får sälja henns uppföda djur. Hon sa även att om jag tex skulle vilja sälja cesse så fick jag inte det heller konstigt att hon säger så het ärligt

#59 Om du köpt nåt av nån oavsett om det är ett djur eller nåt annat så är det du som äger dom och ingen annan kan bestämma vad du ska göra med dom såvida ni inte avtalat om nåt annat. Så du gör precis vad du vill med djuren du köpt av henne, det är du som äger dom och hon har inget med det att göra.
Tror hon bor här i Jönköping…
Nästan nummer 61 jag bor i tranås
Ja bra ide
#59 Fast hon hade väl inte fött upp honom? Hon hade väl köpt honom från en djuraffär?
Nej det har hon inte , hon tog honom där i från för han hade sår som nu är läkta
Ok. Hon har ändå inget att säga till om att du inte får sälja honom vidare om ni inte skrivit ett kontrakt på det då..( att han ska tillbaka till henne om du ej kan ha honom kvar osv)
Tycker jag
Blir väldigt ledsen av att se hur djur behandlas som slit och släng…
Hur man köper ett yngre djur och sedan säljer det äldre är för mig inte förståeligt. Båda dessa marsvin förtjänar ett hem med varsin kompis av samma kön som du redan fått berättat för dig. Inget av detta handlar om att "vi" ratar någon utan folk har berättat vad dina marsvin behöver för att må bra och det finns en lag på detta att marsvin ska ha minst en artfrände.
Just nu är det viktigaste att dessa marsvin får varsin kompis. Inte släpps ihop och dom ska inte behöva vänta.
Nej vi har inget kontrakt på det. Tycker det är jätte konstigt att hon vill det
Nu vet inte jag nånting om den här uppfödaren, men en anledning till att hon inte vill att du ska sälja är att hon vill veta att Malte (eller Cesse) ska komma till en person som hon tycker är bra, och skulle ta bra hand om djuret. Ha lite koll på vart det hamnar.
Vet att det finns hamsteruppfödare som gärna köper tillbaka djuret om det inte skulle funka, för dom gärna vill ha koll. Vilket jag anser är bara bra, man vill ju att djuren ska få det bra. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Okej:-)
#70 precis! Men den här uppfödaren hade även föreslagit att hon skulle para Malte och stumpan.. :/
Kommit på att malte är overdelig för mej så har bestämt att jag ska kastrera han och låta tösen och Malte bo ihop som ett litet par. Jag kom på att om jag säljer han så kommer jag sakna han jätte mycket. Låter det som en god ide behöver jag även kasterna hon då med eller räcker det med han
Hej, Det räcker bara med honom… men jag vet inte när man kan kastrera hannar som tidigast, vet heller inte hur gammal han är !? Bäst är om man hittar en veterinär som bara söver med gas, men tror inte alla kan den tekniken.
#73 isåfall räcker det med att han kastreras. MEN då bör du vara medveten om att det kommer kosta runt tusenlappen och du bör vänta 4-6 veckor med att sätta ihop dem då han fortfarande kan ha simmare kvar.
Så de kommer ändå vara ensamma onödigt länge. Om du har bestämt dig för att behålla honom så tycker jag att du ska lämna tillbaka honan och skaffa honom en hankompis istället
Okej men kan dock inte leva utan någon av dom=-(
#76 Jag förstår att det är jobbigt men du försatte dig själv i den här situationen när du skaffade en hona istället för en hane när du fick en ny gris efter att den första sorgligt nog dog.
Du måste göra det som är rätt för djuren, inte för dig.
Ja du har rätt

#76 Det kan du säkert, honan har du väl knappast haft mer än nån dag, så henne har du väl inte hunnit fästa dig vid så mycket, skaffar du ett till marsvin så kommer du antagligen att säga likadant om det. Visst kan du kastrera hanen, men det är ett riskfyllt ingrepp och det händer att marsvin inte klarar sövning och även att det kan bli komplikationer efteråt. Det bästa och enklaste är ju att byta ut honan mot en hane.
#72 Mjo, lät lite underligt det där. Men men, ska inte kidnappa tråden om det. :P
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Här går vågorna stundtals höga.
#78 Du som sitter där med känslor och tankar om vilket marsvin du ska välja; du har det inte lätt. Men du har fått ett väldigt viktigt råd flera gånger i tråden; LÅT DIN MAMMA LÄSA VAD HÄR SKRIVITS!
Du har funderat hit och dit ett tag nu. Du har fattat beslut flera gånger, skriver du. Jag kan förstå att det blir förvirrande när olika deltagare i diskussionen ger dig olika råd.
Honan eller hanen?
Du måste helt enkelt bestämma dig. Be din mamma hjälpa dig att fatta beslutet. För att ha en av varje kön ihop går inte. Du vill väl att båda dina marsvin får ett bra liv? Det kan de få.
Ibland gör det ont att välja. Ibland vill man hålla fast vid någon/något man älskar. Men om du nu försöker vara riktigt stark och klok, så tänker du på vad Malte och din lilla marsvinstös mår bäst av. Att du blir ledsen ett tag och saknar den du ger ett annat liv - ett bra liv med en kompis av samma kön - det kan du klara.
Lita på din förmåga och din mammas förmåga att fatta ett klokt beslut.
När det gått en tid och du skaffat en kompis av samma kön till den du väljer att behålla kommer du att se att du gjort rätt. Då kommer du kunna vara stolt över dig själv, för att du tog ett osjälviskt beslut och tänkte på båda marsvinens bästa.
Du klarar det, tjejen!👍
Till er andra i tråden;
Ni har tålamod och engagemang. Ta denna TS som hon är! Hon behöver säkerligen sin mammas stöd för att klara av den beslutsvånda hon sitter i. Det blir inte så bra när hon får motstridiga råd om vilket marsvin hon ska behålla. Då drar det bara ut på tiden. Jag hoppas att tjejen får hjälp att ordna upp situationen. Ni har sannerligen sagt allt som behöver sägas.
Om den s k uppfödarens orimliga krav på TS och denna persons dumma idé att avla, finns det inget mer att säga som lämpar sig för publicering här. Då skulle jag bryta en och annan sajtregel.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack att du är så klok:-) du borde få pris för att ddu förstår hur jag tänker