Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 781 ggr
[unimaginative]
0

är detta skadligt för benen?

Hejsan!

Jag har byggt ihop två stycken utav mina gamla burar till en enda stor. Det vart jätte bra. För att flickorna ska ta sig över från ena sidan till den andra så har jag använt en gammal koja som "bro". De innebär att de lär hoppa upp på bron och sen ner, ca 17 cm. De har inge problem med det då de jämt hoppade upp på kojtaket förut.

Men tror ni deras små ben kan ta skada av att de får hoppa? De gör de några ggr dagligen då de ska över till den andra sidan..

vinteralvan
0

Vet inte hurvida det är skadligt eller inte men det finns små broar att köpa på många djuraffärer, vore nog bättre att investera i en sån.

Svarttusch
0

Jag vet inte om det är skadligt, men mina grisar hoppar ju dagligen frivilligt upp och ned på hustaken (15 cm högt tror jag de är). Jag har fått för mig att det är bättre för dem att hoppa upp på något och sen ned (som du beskriver, upp på ett kojtak och sedan ned) istället för att hoppa över och landa rätt ned (som t. ex kaninhoppning). Men bäst är väl att hålla koll om du oroar dig, känna efter om de verkar ha ont eller om du märker att de inte hoppar upp lika mycket längre.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[rumelle]
0

Jag skulle inte tro att det är någon fara. Mina grisar hoppar upp och ner från hustaken av egen vilja, trots att där inte finns något av intresse. Som Svarttusch säger så är det skillnad på att hoppa upp eller ner från något mot att hoppa över hinder.

tantnett
0

Jag använder mig mycket av tegelstenar, så för att underlätta kan ett tips för dig vara att sätta ett par tegelstenar som dom kan klättra upp en bit på, så blir ju inte det slutgiltiga hoppet så högt för dom.

Marsvin 4-ever Tungan ute.