Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2178 ggr
Eulwen
0

Pälslagsgenetik?

Precis när jag kände att jag började få kläm på färggenetiken så trillade det in en ch-teddy hemma. Naturligtvis börjar jag då fundera på hur pälslag nedärvs men det är svårt att hitta info om det, eller så söker jag helt enkelt galet?

Hur funkar ch-pälsen rent genetiskt?

Sen har jag en annan frågeställning, en av mina nonselfhanar ska lånas ut och paras med en lakeland. Jag har förstått att det i kullen kan komma släthåriga ungar och att dessa i sin tur ändå kan efterlämna lakelandpäls om de paras vidare med nonselfar?

Lyan
0

Ch-teddy är recessivt precis som vanlig teddy och rex. Vad som gör att pälsen blir så jämnt semilånghårig vet jag dock inte.

Mellan en lakeland och nonself blir det 50% nonself/pet och 50% lakeland. Det finns lakelands som föds släta men oftast föds de med iallafall vågig päls så man brukar se skillnad på vilka som är pet och vilka som är lakeland

Eulwen
0

Intressant… Mycket intressant.

Lakelandgenen är alltså dominant? Och de ungar som är nonself lämnar inte vidare lakeland i nonselfavel? (Om man då inte feltolkat ungen som nonself fast det egentligen är en lakeland.)

Arinah
0

Jag trodde lakeland var till hälften skinny? Finns det då ett 1/4-dels skinnyanlag i nästa lakelandgeneration om man parar med en nonself/self och den ungen blir lakeland? Eller räknas lakeland som egen ras oavsett hur mycket skinny de bär på? Eller kan de vara lakeland utan att bära på skinny överhuvudtaget?

Fick ju en kull med mer eller mindre lockiga ungar, en väldigt lockig dog tyvärr, och de andra har fått slätare päls nu. Mormor till kullen är resultat av en lakeland-lakelandparning och såg ut som en nonself, och reggad som sådan.

Håller med Eulwen om att hårlagsgenetiken inte är så enkel den heller:-)

Eulwen
0

#3 Det finns ju de som parar lakeland med lakeland och den korsningen kan jag inte tänka mig skulle göras om man inte såg lakeland som en egen ras och inte bara en "biprodukt" till skinnyaveln.

Är då anlagen för lakeland och skinny separerade, eller sitter de ihop? Skinnygenen (om det nu bara är en sådan) har jag tolkat som recessiv, men anlagen för lakeland låter dominanta?

Aneema
1

Har jag missförstått det här helt? Som jag har fattat det så är lakeland ett marsvin som har ett skinnyanlag och ett ickeskinnyanlag i det genparet. Att para två lakeland ger då teoretiskt 25% skinny, 50% lakeland (skinnybärare) och 25% nonself, self, eller vad nu de marsvinen har för teckning och hårlag. Att para två lakeland kan väl då vara ett strategist steg i skinnyaveln, om man vill få in andra färger eller bara större avelsbas?

Eulwen
0

#5 Utgå inte ifrån att något av det jag skriver är sant, för jag vet inget om lakeland/skinny-avel! Skrattande Men det du beskriver låter mycket rimligt!

Lyan
1

Skinnyanlaget är semidominant, ett anlag ger lakeland medans två ger skinny.

trocadero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lakelandpälsen är kopplad till skinnygenen, tidigare hette lakelands bara skinnybärare. Många får ju den typiska lite halvsträva lakelandpälsen men många blir även släthåriga och en liten del får annat hårlag, beror lite på vad man blandat in för andra raser. Men tar man en kull där det kan dyka upp pälsade som inte är bärare så kan man aldrig med hel säkerhet säga vilka som inte är lakelands (skinnybärare). Man kan till viss del säga vilka som troligen är lakelands om dom får den typiska pälsen och fällningen. Men det finns flera lakelands som föds helt släta och aldrig skulle tas för en bärare om man bara gick på utseendet. Och både en släthårig icke-bärare och en släthårig lakeland kan ge strävhåriga lakelandungar.

Bifogar en bild på en laklenadhona som var helt slät när hon föddes och skulle därför tas av många som en icke-bärare. Hon är till vänster på bilden.

trocadero
0

En till bild på samma lakelandhona men lite äldre

Eulwen
0

#9 Jösses så söt.

[bragd]
0

Min ena marsvins hane är av rasen Lakeland och hans pappa är Lakeland och hans mamma är också Lakeland.

[bragd]
0

Här kommer en bild på min andra hane marsvins kille lilla bragd som är av rasen Lakeland. Pappa är Rex och Mamman är Skinny.

Lilla bragd är till höger på bild =)