Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1248 ggr
Araminta
0

Lilla Lady är hängig/sjuk Tips tack!

Hej! Min ena marsvins tös verkar ha blivit sjukt, hon är väldigt hängig, gäspar mycket, lite rinnande ögon, kissar rött (men dom har fått morötteer i flera dagar nu kanske beror på de?), hon har minskat lite i vikt, hon har ätit lite färskt gräs och maskrosblad idag, men de var ytterst lite… Jag har hört att proviva ska fungera bra för att få i marsvin lite extra näring? Har ni några tips så kom gärna med de. Hon går tillsammans med sin mor som är toppenpigg, borde jag låta henne fortsätta gå tillsammans? Dom har aldrig varit utan varandra sen hon föddes. :/

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

EvaLuna
2

Hmm..? Tycker de låter som de skulle kunna va uvi. Om de stämmer kan hon fortsätta gå med sin mamma, de smittar inte. Proviva e bra om de är dåliga i magen eller som extra energi om de äter dåligt. Gör hon de?Eftersom hon verkar lite krank tycker jag hon ska till vet. Krya på sej lilla grisen.

[PuffBuck]
2

Aj, det låter inte alls bra. Då hon är både hängig, har ögon som rinner och kissar rött behöver du ta med henne till veterinären! Att hon är hängig skulle jag klassa som allvarligt då marsvin inte är alltför flitiga med att visa när de mår dåligt, men att hon nu tydligt visar att hon inte alls mår bra.

Att ögonen rinner kan bero på ex. infektion (har inte  speciellt mycket erfarenhet om detta) vilket i sådana fall kräver medicin. Att hon kissar rött har ingenting med morötterna att göra då mina marsvin får morötter varje dag men har normal färg på sitt urin. 

Vad du kan göra är att ringa veterinären och berätta om problemen med så mycket detaljer som möjligt och ge henne c-vitamin i form av droppar, gul paprika, apelsin eller clementin. Det är även viktigt att hon äter och dricker! Veterinären kommer antagligen be er åka in direkt så det kanske inte är någon idé att börja pyssla med en massa.

Lycka till!

Araminta
0

ja sträcker man fram ett maskrosblad till henne så äter hon ju upp de men väldigt "försiktigt", så hon vill ju äta, har kikat på hennes tänder för jag trodde de kunde va de som var problemet, men hennes tänder är superfina och blixtrande vita. Jag ska prova med proviva och se om hon blir piggare, för hon är ju fortfarande nyfiken på sånt som händer runt omkring henne och kommer fram till gallret och nosar på en om man är i närheten. Men de är väl de att hon gärna sitter still och tittar på mor sin som verkligen VRÄKER i sig mat, men hon går inte ner från hustaket själv för att äta. Och hon brukar alltid stå vid sin mors sida och vräka i sig maten minst lika mycket. :/

[PuffBuck]
1

Om du är väldigt osäker är det bra att ringa veterinär för att få råd på vad du kan göra :)

Araminta
0

Ja, jag får göra de imorgon så fort jag vaknat. Lilltussan är ju bara snart 1 år. Alltid lika tråkigt när djurena blir sjuka, ändå så tycker man att man gör allt varenda dag för att försöka förhindra sånt, då jag till och med springer och skopar upp kisset ett antal gånget om dagen för att de inte ska bli blött eller lukta :/

[PuffBuck]
0

Det låter jättebra! Bara ett år? Det var då inte mycket :(

Visst är det tråkigt, orolig blir man också och gör verkligen allt för sina små djur. Jag hoppas att det går bra för er! :)

Araminta
0

Hallå vetten sa att jag skulle avvakta och prova stödmatning med proviva. och efter en hel dag med stödmatning så börjar hon bli riktigt pigg och tar till och med gurka helt frivilligt när jag räcker fram den. Men de "knastrar" När hon tuggar, tror ni att de kan va så att kindtänderna blivit för långa? vad gör man åt de i så fall? är de vetten ändå då? någon aning om vad de skulle kosta?

Araminta
0

la in lite maskrosblad nu på natten också och hon sitter och mumsar i sig så jag hoppas verkligen att hon snart blir bättre!

Aristarcos
0

hm, knastrar låter märkligt, kanske får åka till vetten för att kolla upp, för har hon svårt att tugga får hon inte i sig näringen, får hon inte näring så får hon sämre motstånd, blir lättare sjuk.

[PuffBuck]
0

Det låter som om hon mår mycket bättre nu :) Men som Aristarcos säger kan det vara bra med veterinären iallafall. Dock så kan det vara enklare att ringa och höra om det är något att åka in för så att du slipper åka in för ingenting och betala för en "onödig" undersökning. Skönt att hon äter iallafall!