Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2597 ggr
Sandra1
0

Protestbrev till SVT samt Hej Hej Sommar!

Jag, precis som många andra, har sett Hej Hej Sommar (Morden i Midsommar) och regaerade på att Fru Anderssons "hamster" i själva verket är ett marsvin!

Jag fick själv upp ögonen på det "problemet" via denna sida faktiskt.

Jag har skrivet ett "protestbrev" som jag tänker skicka till SVT ombudsman samt direkt till programmet.

Ju fler som skriver på brevet ju bättre är det ju självklart.

De som vill vara med på brevet kan skriva namn, stad samt ev e-mailadress här nedan så skriver jag in dem i mailet. Vill ni inte skiva era uppgifter här i tråden så går det bra att skicka ett mail till mig.

s_ndr_1@yahoo.se

Har inte riktigt bestämt mig för när jag ska skicka det men det blir förmodligen nästa vecka.

Hjälp gärna till att putta upp tråden också så att många ser den!
Tycker du att något i brevet ska tas bort/ läggas till så skriv gärna ett tillägg!

Hej! Har på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=70429&from=program_ao sett programmet Morden i midsommar där Nic letar efter Fru Andersons försvunna "hamster". När man i slutet av varje program får se "hamstern" så syns det tydligt att det inte är någon hamster utan i själva verket ett marsvin!   Hur kan det vara så att ni i ert program inte har koll på vilken sorts djur som medverkar?   Vi tycker att det är oerhört skrämmande att ni inte vet vad det är för djur ni använder. Smådjur har redan oerhörd låg status i samhället och ni hjälper definitivt inte till att höja dess status när ni inte ens vet vad det är för djur ni använder er av! Det är redan väldigt vanligt att folk inte vet skillnad på marsvin och hamstrar men varför stöttar en tv- kanal dessa missförstånd?   Sen skulle vi också gärna vilja veta hur många marsvin Fru Andersson har eftersom det enligt djurskyddslagen L80 är förbjudet att bara ha ett marsvin (gäller alla gnagare och kaniner utom guldhamster).   Detta skulle kunna varit ett väldigt bra program som hade kunnat sprida iaf lite kunskap om ett av våra vanligaste husdjur nämligen marsvinet.   Vi, och fler med oss, kräver att ni i programmet påpekar att det är ett marsvin och ingen hamster! Skulle också vara väldigt bra om ni ville upplysa om lagen som säger att ovannämnda arter skall hållas minst i par (helst av samma kön).   Hälsningar

Chippers
0

Men det är väl ett program? Den kanske inte bor ensamt i vanliga fall .. men visst kan andra tro att man då får ha ett marsvin bara .. (!)

Dåligt att de inte ens vet att det är marsvin, utan kallar det hamster, fy sjutton ..

Abico
0

Jag känner lite, orka bry sig. ^^'
Låt dom hållas. Programet är väl ändå inspelat redan, det går ju inte att ändra på något?
Men annars är det väldigt bra att du tagit tag i saken.

Hanna 

paronskrutten
0

Ja, usch, inte konstigt att jag får höra att mina grisar är hamstrar när dom betar..^^

Helena

Nicey_och_Smulan
0

Såklart jag vill vara med på listan. Anna Bengtsson, Göteborg! Skriv med mej!

paronskrutten
0

Helena Piatos, Stockholm, vitamintuffivilma@hotmail.com

Helena

Chippers
0

Alexandra Witalisson, stockholm

katiz
0

jag tycker att man bodre låta dom vara,inte hetsa upp sig för små ting som om dom sa/skrev fel

Stormviskaren
0

Anna Ranvide Ystad

TRASAN
0

Åza Johansson Ystad

[Theriss]
0

Jag såg ett program nånstans där det var en som undrade om hennes guldhamster kunde driva en teve genom att springa i sitt hjul. Hamstern var nästan större än hjulet, den kunde ju knappt gå i det, hur hade de tänkt att den ska kunna driva en teve?? Hamstern lyckades faktiskt att få en lampa att lysa lite, men självklart gick det inte att få igång teven…

paronskrutten
0

stackars hamster:(

Helena

Blondi3
0

Såg med det på tv .. var på femman på Brainiac eller vad det heter .. Visst att man kan UNDRA om en hamster klarar det, men kanske inte genomföra det sen i ett så pass litet hjul :S

FeliciaS
0

Ser inte programmet och vet inte vad som görs med marsvinet…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra1
0

Har nu fått svar på protestbrevet till hej hej sommar!!!!!!!!!!!

Detta är svaret jag (vi) ficck:

Hej

Tack för erat mejl. Vi är tacksamma och glada för alla åsikter.

Vi är väl medvetna om att det är ett marsvin och inte en hamster som visas i Morden i Midsommar. Nic har också poängterat detta faktum för tittarna vid ett antal tillfällen t ex _http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=852838_. Om ni följer serien vidare kommer ni även få en förklaring på varför fru Andersson kallar sitt marsvin för en hamster.
Hur många marsvin karaktären frun Andersson har i sin ägo framgår inte av berättelsen men jag kan garantera er att Herrmund, som spelar fru Anderssons "hamster", togs väl omhand vid inspelningen. Han medverkade i en timma varpå han skjutsades tillbaka till affären där vi lånat honom.

Det är såklart oerhört tråkigt om ni upplever att vi nervärderar marsvin och hamstrar genom att låta dem spela en viktigt del i vår sommardeckare, om det ber jag naturligtvis om ursäkt för, vi har aldrig menat att såra någon - varken  djur eller människa.

Återigen tack för ert mejl och hoppas att ni fortsätter att titta på programmet.

Med vänliga hälsningar:

Niklas Bergström
Producent Hej hej sommar

paronskrutten
0

Vad bra:)

Helena

katiz
0

mmm

Abico
0

Det var ett bra svar tycker jag :)

Hanna 

Systertt
0

Det är ju ett program! Men de skrev ju att det har något med programmet att göraa..