Pälsen slutat växa
Mitt ena peruanmarsvins, ca 2 år, päls har nästan slutat växa helt. Jag borstar honom varje dag, och när han var liten växte pälsen så mycket att jag fick klippa den väldigt ofta.
För ett tag sedan var ganska mager, men har nu gått upp i vikt igen. Jag hade tänkt använda honom till avel men vågar jag verkligen det nu?
putt
Vid sköldkörtelbesvär kan de tappa vikt och få sämre päls
Sedan har jag en "sheltie" vars päls har blivit helknasig. Han är renavlat långhår med riktigt bra stamtavla med champions och åter champions i släkten och ändå ser han själv ut såhär :-S Har varit hos vet. utan att hitta fel på honom men han kommer inte användas i avel, som var planerat när jag köpte honom.
Ungefär sådär ser min kille ut också, fast lite längre päls. Tack i alla fall för svaret :)
LÄNK till information om sköldkörtelsjukdom hos marsvin. Det kan vara bra att gå till veterinär och få det undersökt. Jag skulle avråda dig från att använda honom i avel.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack, läste där förut! Jag ska ta honom till veterinär vilken dag som helst nu i veckan. Kommer avla med min andra hane istället :)