Flytta från mamma?
Imorgon är ungarna fyra veckor gamla. Alltså dags för lille Alpha att flytta ifrån mamma in till någon av de vuxna killarna. Men jag tycker det känns så tidigt, han känns fortfarande så liten, och väldigt mammig. Kan man vänta tills han börjar uppvakta honorna, eller är det bäst att bara bita ihop och flytta honom?
Lita på magkänslan och avvakta lite i så fall. Vet du vad han väger?
Han väger 202g. Det känns som att det är lite. Men då avvaktar jag ett litet tag.
Det är ganska lite, men de var väl inte så stora vid födseln? Tycker absolut att du kan låta honom gå kvar åtminstone en vecka.
Nej ingen av dem var speciellt stora, Alpha vägde bara 76g när han föddes. Tack för hjälpen då får han gå kvar en vecka till om han inte börjar kurra för tjejerna innan.
Vi separerade våra ungar när de var väldigt små och ett par veckor innan klinikens marsvinsexpert sa att de kunde bli könsmogna (kommer inte ihåg hur många veckor de var) och de hade inte visat intresse för varandra. Hannen var fortfarande en bra bit för liten för att kastreras, så han fick gå ensam ett tag tills han blev stor nog för det.
Hursomhelst blev hans syster dräktig, så mitt tips är att ta det säkra före det osäkra och separera dom nu.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"