Giftiga växter i trädgården?
Jag har nyligen flyttat till hus och vill släppa ut mina grisar i gräset men är lite orolig över alla blommor och har ingen riktig koll på vad det är och om dom är giftiga. Just nu har vi fullt med blåa små blommor (inte blåsippor) och massa små gula blommor. Finns det nån samling med växter i trädgården som är giftiga med bilder?
Kan gissa att de blå är Skilla?
Jag vet faktiskt inte vad som kan vara giftigt i trädgården, men brukar generellt undvika blommor.
Skulle gissa på att du har scilla och vårlök. De är båda lökväxter och de är ofta giftiga så jag rekomenderar att akta marsvinen från dom.
De gula blommorna kanske kan vara smörblommor? och de är giftiga!
Okej. Tänkte inte sätta dom i blommorna såklart men är lite nojjig över ifall jag skulle missa nån giftig växt där jag sätter dom. När blommorna inte blommar så är ju dom gröna bladen kvar. Fast man borde kanske inte missa dom iofs. Brukar ju synas tydligt :)
#4 Brukar inte smörblommor vara ganska höga med flera blommor på samma stjälk? Å vilken dålig koll jag har känner jag haha. Dessa är iaf precis som blåsippor och liknande fast gula.
#6 Det finns olika sorters smörblommor, så de kan se lite olika ut :)
#6 är rätt säker på att det är inte smörblommor, jag vet vilka du menar. Jag vet inte om de är giftiga men det är väl lika bra att se till att de små grisarna inte knaprar i sig dem :)
Smörblommor ska de inte få tag på!
Skulle tippa på att det är Scilla (den blå) samt Vintergäck (den gula). Scilla ska de inte äta, vet dock inte om "gäcken" är giftig, men tror inte de skall äta av den…
Vid vår stuga har vi ett blått täcke av scilla på tomten den här tiden, väldigt vackert! Det växer även en hel del nunneört, vårlök, vitsippor, blåsippor och påskliljor där. Av de växterna antar jag att nunneörten är den enda som inte är giftig. De tre giftiga lökväxterna påsklilja, scilla och vårlök växer på vår "gräsmatta" eller vad man kan kalla den buckliga vildvuxna ängsytan runt stugan. Lökväxternas växttid är kort så när vi kommer ut med marsvinen dit i juli har de vissnat bort helt och jag kan lugnt låta marsvinen sitta och beta i sina sommarburar på den ytan.😃
våra marsvin äter inte det som är giftigt när vi släpper ut dom på gräset de äter bara det de kan äta
animal power <3
Den växt som ni pratar om och som finns i våra trädgårdar under april - maj heter Rysk Blåstjärna (Scilla Sibrica Haw). Vill ni ha mera tips om ni känner er osäkra så kan ni gå in på "Den virtuella floran" http://linnaeus.nrm.se/flora
Bilden är borttagen av moderator då den är publicerad utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren, vilket bryter mot upphovsrättslagen samt sajtreglerna §01. (iFokus gemensamma skrivregler), §04.C samt §05.B..
Skrattade åt mina grisars klokhet när jag tog in dom. Gräset var ätet ner till jordnivå men kvar i buren stod lite blommor och andra växter som de lämnat helt, tror dom på nått sätt känner av vad som är ok eller inte 🙂
Självklart har jag koll på vart jag ställer burarna men på en stor skogstomt är det inte lätt att ha koll på allt som växer, men på de 9 år jag bott här har ingen kanin eller marsvin blivit sjuk av något de ätit ute.
Ah men då försvinner blommorna helt när sommaren kommer igång ordentligt då kanske. Efter googling är det scilla och vårgäck vi har fullt av men scilla börjar redan försvinna. Men det finns blomfria plättar jag kan sätta deras utehage på i alla fall :P