Vad kallas rasen?
Hej! Jag har tänkt para mina marsvin snart. Jag sitter och funderar på vad dom kommer kallas sen eftersom det kommer bli blandisar, och jag är inte direkt bäst på det där med gener..
Antigen kommer det bli ch-teddy + teddy
eller ch-teddy + abessinier.
Har jag fel när jag tänker på att det kan bli något med teddybärare eller något liknande?
Tassar här eftersom jag också vill veta.
Undrar också om man alltid kan benämna dem efter hur de ser ut, alltså exempelvis Beta som ser merino-aktig ut men inte är rasavlad, ska hon ändå kallas merino, eller blir hon en pet?
jag skulle gissa att de blir pet grisar, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

#1 Ja det kan man ju göra, fast det beror ju lite på. Man kan ju tydligen registrera ett marsvin även om man inte vet nåt om stammen, bara det ser renrasigt ut.
Man kan ju ex. para en rex med en rexbärande släthårig och då får man ju både släta och rexar, fast dom är ju renrasiga trots att föräldrarna är olika ras.
Men teddy och ch-teddy, blir ju troligen varken eller och abbesinier och ch-teddy blir ju inget annat än blandras. Så dom parningarna kommer inte att kallas för nåt annat än blandraser.
#3 Okej tack så mycket för svaret :) Då var det så som jag först tänkte!
Hej, har sett att du söker en hona , troligtvis för avel, men ska hon få sitta själv eller hur hade du tänkt det, för hon kan ju inte sitta hela tiden med en hane. Hoppas du har läst på här så att du vet det mesta om avel och vad som kan hända !
Lycka till
Nej hon kommer såklart inte få sitta själv! Ja jag har läst en massa :)
Är du också beredd att tillmata honan och ungarna, har pengar för veterinär besök ( kejsarsnitt) om något går tokigt, det är ett stort ansvar att ta kull, och man riskerar varje gång sin hona.
men det är bra om du läst på, vart har du läst på ?
Oj minns inte riktigt men det är olika ställen här på nätet. Googlat och läst på olika sidor ^^

Så stor risk är det ju inte att nåt går galet, oftast går det bra, har bara varit med om att det gått fel i kanske tre kullar av säkert 40-50 kullar, då honorna och ungarna dött. Men visst måste man vara medveten om att det kan gå tokigt.

#10 Den hemsidan jag har nu är ju bara dom senaste tre åren, sen vet jag inte hur du räknar för där finns 17 kullar. På min första hemsida finns ytterligare 10 kullar så då har du 27. http://medlem.spray.se/notvikensdjurgard/photoalbum0.html
Mellan åren 09-10 hade jag en annan hemsida (Zoomin) men den las ner men då hade vi säkert 10 kullar per år och så har vi ju haft många kullar innan jag skaffade hemsidor.
Jag skriver att vi haft 40-50 kullar och du kan gärna gå in på min hemsida och räkna, men det går ju inte eftersom inte alla finns med där. Vi har antagligen haft ännu fler än 50 kullar och ännu fler kaninkullar. Extremt mycket vet jag inte om du räknar att det handlar om minst 10 år.
#9 men skulle det hända, så måste man ändå vara medveten att det kan kosta pengar för att hjälpa sitt marsvin som är dräktigt. Ska man avla måste man väl sätta undan pengar/försäkra marsvinet ändå. Vi har ju ändå sett tragiska fall här där inte pengarna funnits..
Alla mina marsvin är och kommer vara försäkrade. Jag kommer också sätta undan pengar ifall något skulle hända. Sedan jobbar min mamma på en smådjursklinik nästan precis där jag bor så jag skulle snabbt kunna ta mig till en veterinär om något skulle hända :)
Jag vet inte vad du vill ha men vill du ha strävhåriga marsvin är det ingen mening att para ch-teddy och teddy, ungarna blir släthåriga möjligen med lite kjoltendenser i bak. Parar du abby och ch-teddy blir det väl virvelmarsvin. Det blir bara petar utan andra rastitlar.
Jag undrar varför du vill göra balndraser? Vad är det för roligt med det?

#15 Inget ont om blandraser, dom är väl lika trevliga som renrasiga om man bara ska ha till sällskap. Det är väl dom marsvinen som hon har som hon vill para.
Vad är det för pälsanlag som CH-teddy har, har funderat på det. Om det inte är teddy varför heter dom CH-teddy då och finns det då ytterligare ett lockhårsanlag förutom rex, teddy och lunkarya?
#14 ja, det är ju bra, det är inte alla ungdomar som skaffar djur som har så bra kontakt med veterinär eller ekonmiska förutsättningar heller.
#15 Precis som Linnet skrev så ska jag bara ha dom till sällskap, och för mig spelar det absolut ingen roll om dom är blandraser eller renrasiga. Och jag vill para mina små grisar som jag har, känns lite onödigt för mig att låna/köpa renrasiga marsvin att para när jag ändå bara ska ha dom som sällskap :)
CH-teddy + teddy blir släthår, ev lite halvlång päls, ev crest om CH-teddyn har det (mkt vanligt). CH-teddy + abessinier blir virvelkorsningar.
Nä det är inget fel på blandraser naturligtvis men med tanke på de risker som honan utsätts för känns det väl som det borde finnas mycket goda skäl för att göra kullen. Personligen skulle jag aldrig ta en kull utan väldigt goda skäl. Det behöver inte betyda att man bara ska avla renrasiga utställningsdjur det finns andra skäl som duger som anledning till en marsvinskull. Att du vill ha ungar från just dina marsvin kan ju vara ett gott skäl. Däremot tycker jag inte det känns okej att para runt en massa rasdjur och korsa hit och dit bara för att se hur det blir. Marsvinens genetik 'är så kartlagd att man kan ta reda på det utan att utsätta marsvinshonior för onödiga risker. Nu verkar det inte var det du tänker göra men jag har sett det förut och blev lite orolig. 😕
Nejnej jag gör det inte för att blanda raser och se hur det blir, absolut inte. Anledningen är att jag vill ha ungar från mina små grisar :)
Bra.😃
Man kan inte nog ofta understryka ansvaret ochh allvaret i att ta marsvinskullar. Det är inte riktat bara till dig utan jag vill ge alla en tankeställare.🙂