Lite funderingar, drömmar och frågor :-)
Hej!
För ett antal år sedan hade jag ett gäng marsvinsgrabbar i olika par och nu har jag insett hur mycket jag saknar deras skrik efter mat och lunkande efter varandra i små tåg osv.
Då har det så sakta börjat växa fram en "dröm" (måste fundera lite till, man ska ju inte ta några förhastade beslut när det gäller djur, så vet ännu inte om och i så fall när den blir verklighet).
Min "dröm" som den ser ut i nuläget är att skaffa en hane och kastrera honom så att han kan bo med 2-4 honor i en liten flock.
Jag är störtförälskad i skinnysar (eller vad det nu kan heta då de är i plural😃). Ni som har dessa ursöta marsipangrisar får gärna berätta mer om deras "sätt" (temperament etc.) och sen undrar jag huruvida det stämmer att de har kortare livstid i genomsnitt än "vanliga" marsvin? Hur är det med sjukdomar och sånt, är de generellt friska/lika friska som vanliga "svin"?
Min "dröm" är också att ha en stooor hemmabyggd bur av typen "bokhylla" eller i alla fall liknande (men eventuellt hemmabyggd från grunden så att jag får de mått jag önskar). Eventuellt i två våningar med en "trappa" mellan och förvaring under buren.
Det måste vara "stängt" på något vis för ena hunden är lite väl intresserad av allt som rör sig, hon är liiiiten men vill såklart inte riskera något eller stressa de stackars "svinen"… så funderar på nät eller och plexiglas. Ni får gärna tipsa och visa bilder på hur ni som har hund och eller katter löst "stänga in" problemet. Jag vill helst inte att det ska bli för instängt och klumpigt men det måste vara så att hunden inte kan ta sig in eller "svinen" ut såklart. 😉Planen just nu är att placera hela "härligheten" under en loftsäng så måtten jag har att röra mig med i så fall är ca 210x110x137 cm (LxBxH), fungerar det tror ni?
När jag hade marsvin innan så bodde de i vanliga inomhusburar (plastbotten och galler) men de går ju inte att få riktigt stora och de ser ju ut på ett bestämt sett…
Min kanin bor utomhus året om och alla kaniner jag har haft (har haft en hel drös, fick min första kanin som 6 åring så… och hade som mest 11 stycken vid samma tillfälle, vuxna och en kull ungar) har bott i hemsnickrade burar. Den bur han bor i just nu är i två våningar med en "trappa" mellan och jag vill att även mina (eventuella) marsvin ska få liknande lyx men inomhus då såklart.
De ska få vara ute på sommaren då vädret tillåter dock och äta gräs och mysa😉, så gjorde jag även med marsvinen jag hade förut, ut i gröngräset under dagtid och in till kvällen. Måste (om "drömmen" blir verklighet) bygga en "inbrottssäker" variant av rasthage/bur dels p.g.a. hunden men även katter och rävar! Jag hade kaninen i en kompostgallerhage med ett provisoriskt tak på när han var liten och hörde ett skrik på kvällen… när jag kom dit så var taket rasat och en räv stirrade på mig några meter ifrån = panik! men kaninen kom fram och hade lyckats gömma sig bland diverse hus, tunnlar och annat så han klarade sig utan en skråma… nu har jag inte honom i hage under kvällstid… (aldrig tidigare har jag haft "problem" med rävar men nu tar jag inga risker!). Tipsa gärna och visa bilder på hur era "betesburar/hagar" ser ut.
Har ju naturligtvis tänkt ha lite (läs: massor😉) med olika leksaker och rolig inredning till dom (förutom det basala som typ. "toalåda", matskålar och vattenflaska, spån och massor med hö alltså), i buren, i betesburen/hagen och även i "inne-rasthagen". Saker som jag kommit på hittills är: "hus", hyllor, lerkrukor, ramper/broar, "godisboll" (alltså typ. katt/hundleksak som de rullar och så trillar det ut godis), mysrullar och "sovsäckar", kuddar, filtar, tunnlar och rör, tegelstenar och takpannor, större grenar (fruktträd framförallt - det har jag hemma så det ät lättast), kattleksaker som har en liten pingla i sig, "myskoja" (sån som katter brukar ha), eventuellt något mjukdjur att undersöka… tips på mer och är det något av det jag räknat upp som kan vara farligt?
Som "inne-rasthage" funderar jag på att antingen dela kompostgaller och sätta mindre fyrkantsnät på eller "plankor" med något enkelt "fälla-ihop-system". Hade något till mina marsvin… men kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde… vill i alla fall ha något smidigt och enkelt att ta fram och ta bort, som inte tar massa plats hopfälld och som kan ge dem så mycket yta man själv har plats till, för att springa på. Hur har ni gjort era "inne-rasthagar"?
När man ska resa bort eller åka till veterinären, hur gör man då när man har en "flock" marsvin? När jag bara hade två herrar i varje bur så var det ju enkelt att placera dom i mindre transportburar… men med en "flock" ska man då ha alla tillsammans eller kan man dela upp dom i mindre burar under resan (alltså typ bil, buss eller tunnelbaneresan inte om man reser bort och har kommit fram, då ska de ju naturligtvis vara tillsammans… men under själva resan). Anledningen till min fundering är att ur säkerhetssynpunkt så är det ju bra med inte för många i varje bur och en mindre yta "att flyga runt i" vid en eventuell krock exempelvis… men hur fungerar det ur "marsvinssynpunkt"? Hur gör ni med era "flocklevande grisar" när ni reser?
Har ni något utöver mina frågor och "drömmar" att kommentera eller tipsa om så är jag naturligtvis glad för det, alla tips och råd mottages med tacksamhet… det var ju ett tag sedan jag hade "grisar" och saker kan ju ha ändrats till de bättre under tiden, nya rön kan ha "ploppat" upp osv. så tipsa gärna om sånt ni tycker är bra/viktigt att veta osv.
Hoppas ni orkade läsa all text, det blev ju en del så att säga😃
Med vänlig hälsning/Chinesecrestedlover
Om frågan hur du ska transportera dina grisar, så ska de vara 1 & 1, då är duvtransporter väldigt bra. :)
Skinnysar är underbara! Jag har 1 själv, haft 2 tidigare också 🙂
Jag personligen tycker att det stämmer att de lever kortare. Men det är egen upplevelse bara. Tror att de blir bättre och bättre avel samt mer kunskap 🙂
De skinnysar jag haft (och den jag har nu) har alla 3 varit/är framåt, livliga, mysiga, pratglada och matglada.
Om skinnysar blir sjuka, så går det i regel snabbare på dem, eftersom de lättare blir kalla, större behov av att äta ofta osv. Men upplever inte dem som oftare sjuka.
Mina 2 största inneburar är 150x60, finns dem som är runt 160 cm långa med. Och 70 cm breda har jag för mig.
Men vill man ha efter egna mått eller liknande, är bokhyllebur bra om man kan ha det 🙂
Ska du ha skinnys, får det ej vara vassa kanter på något som är i buren, ska man såklart inte ha till pälsade heller men ännu mer viktigt för skinnys, eftersom de inte har päls som skyddar.
Och myssaker älskar skinnys! Och behöver vara i material som inte är farligt ifall dem tuggar på det. Fleece är bra 🙂
Jag har en hage som jag köpte på Lidle för ca 1-2 år sedan, fungerar kanonbra till marsvinen att ha inne,sedan ha fleecefilt eller vaxduk i botten, när dem kissar där.🙂 Tyvärr ingen bild på den just nu.
Men annars är kompostgaller bra, med nät runt om, eftersom de flesta marsvin lätt kan ta sig igenom kompostgaller eller fastna.
Bättre att dela upp. Resa kan bli stressigt och då kan de börja slåss eller liknande. Eller ha dem max 2&2 tycker jag, i bra transporter. Jag har 6 st marsvin, reser inte bort men tar aldrig med alla till veterinären, annars har jag en "duvtransport" som är för 6 st marsvin som jag delar upp dem en och en, med skiljevägg.
Här är min Blixten, han fyller snart 4 år.
Han har lite problem med att hålla vikten, men det har han haft lite hela tiden, sedan jag fick hem honom som 1½ åring, i perioder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaren!
Teddymarsvinet: Ok, ska kolla efter en sån då (om det blir några "svin" alltså). Tack för tipset!
Fridaakesson: Ok, trist om det stämmer med kortare livstid, hoppas som du säger att det blir bättre med aveln… men de låter ju underbara och man får väl helt enkelt hålla tummarna att man får ha dom så länge som det bara går. Haft råttor, möss och hamstrar tidigare och dom lever ju inte så länge heller precis… men dom är ju mysiga och underbara ändå.
Lidl… ok, tack för tipset, kan du fixa bild på den (hagen alltså)?
Duvtransport ska jag kolla upp… undrar om det är samma som uppfödare osv. brukar ha sina kaniner i vid utställningar etc…. med små fack liksom…? Det verkar ju smart i alla fall, med de en och en menar jag. Jag brukar väl i och för sig inte resa bort så ofta, speciellt inte med hela djurskaran😃 men kan ju vara bra att ha en plan utifall att man nu skulle vilja ta med "svinen" någon gång.
Måste bara säga också att Blixten var bland det sötaste jag sett, vilken liten gullegris du har!😍
Med vänlig hälsning/Chinesecrestedlover