Inte tama och de är dags att klippa klorna
Hejsan!
Jag köpte mina marsvin för en månad sen och nu är de dags att klippa klona på dem men jag har ett problem, de är inte tama än. De är väldigt hariga av sig och springer och gömmer sig när man kommer men efter en stund kommer de ut och äter man ur min hand iaf, fast går ej att klappa dem. Har försökt men då drar dem direkt.
Men hur gör jag nu? Om jag plockar upp dem, blir de rädda för mig då och gör att det tar ännu längre tid att få dem tama.
Ps. De är mina första marsvin, har bara haft hamstrar förut. Tack på förhand.
Om du har någon som kan hjälpa dig, brukar det gå om en håller marsvinet och en klipper klorna.
Är det unga marsvin? Då brukar jag använda nagelklippare, eftersom klorna är så små på dem då 🙂 Eller en liten klosax.
Linda in i handduk kan också hjälpa 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ta t. ex framtassarna först och ge sen något godis, kanske persilja eller gurka :) Sen tar du baktassarna och ger mer godis :) Mina marsvin glömmer rätt fort att man varit "elak" och klippt klorna bara man klappar på dem lite :) Så du kommer inte förstöra er relation :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Dom blir ju inte tama av sig själva du måste ju hålla på med dom. Du måste ta upp dom varje dag om du vill ha dom tama. Dom blir inte rädda för att du tar upp dom, det måste dom vänja sig vid, är det ungar så kan dom ju ofta vara lite rädda av sig och springer gärna iväg när man ska ta dom, man får vara bestämd när man ska ta dom, inte jaga omkring dom med handen, utan man kan försiktigt mota in dom i ett hörn av buren och ta upp dom.
Det lättaste enligt mig är att ta upp dom när dom sitter i huset. Då blir dom inte så uppjagade som dom hade blivit annars. När jag har klippt klorna på mina, vilket hittils har hänt två gånger, så har min sambo hållit medan jag har klippt. Det är väldigt svårt såhär i början, man tror att det ska vara mycket lättare än det är! Har haft mina i 5 ½ vecka nu. Första gången jag klippte så vågade jag inte klippa alls mycket så efter 3 veckor fick jag göra om det, och denna gången gick det bättre även om grisarna var väldigt oroliga trots mutning med kål. ;)
Det bästa sättet att få dina marsvin att bli tama är att ta upp dom en stund varje dag och ha någon god grönsak redo för dom. Ta upp dom tillsammans så känner dom sig tryggare. Jag har tagit upp mina minst en gång varje dag sedan deras andra dag hos oss och dom är ganska tama nu. Dom tycker t.o.m det är skönt att vara i knät och slappnar ofta av genom att lägga sig ned och spreta med bakbenen och "tugga" fast dom inte har nån mat i munnen. ;)
Lycka till! :)
Min erfarenhet stämmer med #3 och #4.
Visst vore det skönt om man slapp ta upp marsvinen ur buren innan de är tama! Med tanke på hur snabba de är så vill man ju helst slippa vara det där "läskiga rovdjuret" som jag antar att de instinktivt reagerar på.
Vi löste det så här; Att ta upp dem i knät och erbjuda dem extra goda grönsaksbitar (gurka ibland och ofta maskrosblad eller en persiljakvist), fick marsvinen att associera våra kroppslukter och händer med något positivt. De slappnade av i famnen när vi smekte dem och tuggade rätt snart på det vi erbjöd.
Men i buren var de i sitt revir, som vi försökte respektera. Vi lät dem vara om de befann sig inne i husen eller hann springa dit när de såg "rovdjurstassarna vi stack in". Många gånger per dag, satt min son, som är marsvinens husse vid buren och läste läxor högt eller bara småpratade med dem utan att stoppa in händerna.
De fick vara ifred i buren helt och hållet nästan en vecka efter att de flyttat in. Sen började vi fresta med maskrosblad när vi stack in handen sakta och försiktigt. De tittade misstänksamt på våra händer från husöppningarna. Vi lade bladen mitt på burgolvet. De kilade fram och hämtade bladen så fort vi gått en bit bort från buren. Så höll vi på ett tag.
Så småningom kunde vi få dem att komma fram och ta bladen ur våra händer. Till slut klättrade de på våra armar för att få mer. Under tiden tog vi upp dem varje dag och kelade med dem.
Det tar sin tid att få marsvin tama. Det tycks variera, beroende på hur skygga marsvinen är från början. Våra behövde ingen kloklippning den tid det tog att få dem hyfsat handtama.Men visst var man nervös de första gångerna. Jag och min sambo hjälptes åt.
Nu står den lugnaste hanen still och tuggar på något gott medan jag går runt honom och klipper klorna. Den busige lillgrisen får man ta i ett fast grepp och hålla in mot kroppen. Det är lättare nu än när han var en liten unge. Han bar sig åt som en levande korkskruv i sambons händer. Nu är han för bred om rumpan för att kunna stöka så. 😃Men han talar tydligt och klart om vad han tycker om klotången och "elaka" mig.
Lycka till EmEms!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Som flera har sagt så krävs det daglig hantering för att de ska bli tama.
Jag har haft mina två tjejer i snart ett år och jag skulle nog påstå att de har blivit väldigt tama. Marsvin är dock bytesdjur och deras reflex är att springa och gömma sig när man kommer för att plocka upp dem. Det gör mina grisar fortfarande, dock behöver man inte jaga dem för att få tag i dem, får man bara in dem i ett hörn så är det enkelt. En av dem gallskriker dock fortfarande ibland när man tar tag i henne, men hon slutar med en gång och pluppar sedan på i normal ton.
När jag klipper klorna har jag helst stöd av min sambo, det är betydligt lättare om han håller och jag klipper än så länge. Det fungerar även bra att linda in dem i en handduk så att de inte kan sprattla runt, och det verkar även som att de känner sig ganska trygga i handduken. :)
jag tycker att du ska ta upp dem en och en och se hur dem reagerar.. lägg marsvinet lungt i din famn och vänta en stund om han/hon verkar närvös se sedan till att klappa marsvinet återigen lungt..börja med ryggen om marsvinet närkar lungt kan du även prova med uvudet ge sedan marsvinet något mumsigt så förstår han/hon att du ej är farlig…
OBS!! börja med korta stunder
Gud vad bra jag stavar…