Varför gå ensam i veckor efter kastrering?
Hej allihop! Jag har en fråga… Hur ser förklaringen ut bakom råden att låta en kastrerad hane gå ensam i veckor efter att ingreppet är gjort? Förstår inte var i kroppen och hur spermier kan överleva om man tagit bort testiklarna? Tacksam för alla som orkar förklara!

Vad veterinären berättade för oss så kan det ligga kvar spermier som gör att det kan bli ungar någon vecka efter kastreringen, så man har isär hanen och honan för att det inte ska bli ungar, men sen efter någon vecka så har ju spermierna dött och dom kan bo tillsammans :-)
Tack! Det verkar mkt mer logiskt med någon/några dagar/en vecka än de fyra veckor jag har hört. Ifrågasätter dock inte att det stämmer, bara undrar varför man säger så.
Tydligen kan spermierna överleva längre än så :) Jag hade min själv i en månad, och när han fick träffa tjejerna så sprutade det sperma från han. En uppfödare jag pratade med, hennes hane lyckades para en hona 5 veckor efter en kastrering. Ut kom en kull på tre stora och friska ungar. Han var enda hanen i huset så det kan inte ha varit ngn annan som "varit i farten" ;)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Det är väldigt olika för olika djurslag hur lång överlevnadsförmåga spermierna har. Jag har själv ingen aning hur länge de kan överleva för marsvin men eftersom man rekommenderar fyra veckor så är det väl ändå rätt många dagar antar jag..? Intressant fråga! =)
Ja, man kanske skulle blivit veterinär?!

Jag väntar alltid 8 veckor innan jag släpper ihop kastrerad hane med honor. Hade en hane som blev pappa efter att ha varit kastrerad i 7 veckor!
MVH Erika :)
Är det sant?! Fascinerande!