avskavd päls och underlig stank!
Mitt lilla gulliga marsiv har levt längre än alla andra och närmar sig nu 8 år och har aldrig haft några problem eller åkommor för än nu.. Vi har varit iväg på semester och hon har så klart följt med på resan vilkt har inneburit mycket varmt bilåkande och omgivningsförändringar. För två dagar sedan efter en lång biltur tyckte jag mig känna en mycket stark äklig doft från hennes bur, nästan som rutten fisk. då när jag tog upp henne för att undersöka saken såg jag att det såg ut som om hon hade skavt bort sin tjocka lurviga päls framför bakbenet på ena sidan stort som en femkrona och lite mindre på samma ställe fast på andra sidan. pälsen är inte helt borta utan bara mycket kortare.. Jag har nu också sått att hon kliar sig och kanske även själv biter/skaver loss pälsen på dessa ställen med tänderna samt har fått lite lösare bajs alltså inte helt diare. Det är inget fel på hennes aptit och hon är hur aktiv som helst. Kan detta ha med bilresans stress och miljöombyterna, med åldern eller är det något allvarligt??? Du som vet får gärna höra av dig!!!
Mvh Karin och marsvinet Marie louise
Det finns en Ohyra som kallas Sellnik, då tappar marsvinen pälsen vid bakbenen. Det brukar börja vid ljumskarna.
Detta kan ligga latent utan att marsvinet har obehag av det, men i samband med stress eller dräktighet så bryter det ofta ut.
De kliar sig massor, och har nästan inte tid att äta så mycket som det kliar.
Har ett marsvin sellnik så är det väldigt viktigt att åka med det till vetrinär, och få en spruta.
Annars kommer marsvinet att dö, då det kommer att magra av och få kramper när sellniken gått långt. De kliar även stora sår på sig.
tack för ditt svar Anna, hon kliar sig inte så mycket nu och äter och är pigg som vanligt men området med "bortskavd" päls har blivit större. avföringen har också blivit normal.. hon känner sig nog trygg nu när hon är hemma igen.. men området där pälsen ser ut att ha blivit bortskavd är nu lika stort som botten på en glasflaska. Förutom pälsen verkar hon helt som vanligt.. Kan det vara så att pälsen har något med hennes ålder att göra???