Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1265 ggr
wingren
0

Faror i gräsmattan? & uteburfrågor

Kan det finnas några farliga växter i gräsmattan? Har bara revat gräs hittills till Roxy & Rapunzel. O man ser ju mer än bara gräs, klöver och maskrosor. Andra typer av gräs o "ogräs". Och hur är det egentligen med mossa? Har mycket mossa i gräsmattan o kan det vara farligt när jag ska släppa ut dem? 

När jag ändå är igång, vad är kraven på en utebur? Alltså om man lämnar dem utan uppsikt? Förutom att de behöver vatten o skydd givetvis. Är det onödigt med hö? O hur kallt kan det vara? För även om det kanske är femton grader kan väll marken vara kall? :)

Även om du kanske bara har svar på en eller två frågor så dela gärna med er :) Ju fler åsikter o tankar desto bättre ^^

Aristarcos
0

mini svampar som kan komma sensommar höst, är super giftiga, smörblomma är giftig färsk ( ej torkad), liljekonvalj giftig, riddarsporre giftig, sen finns det säkert mer,men jag vet inte hur giftig de är.

men sen har vi annat som är gott för dem tex groblad är jättegoda och även maskrosbladen :)

Twili
0

jag tror inte de äter mossan, det smakar nog inte så gott. våra shettisar äter allt igentligen, men de låter bli mossan på stenarna i hagen.

jag brukar alltid ge hö i uteburen någonstans, jag upplever det som att de vill ha variation :-) att efter ett par timmar ute så sitter de bara still utan att äta gräset, då fick de hö och började mumsa på det. sen gick de över på gräs igen.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

wingren
0

1# Finns som tur är inga blommor i gräset (än iaf) :) Svampar såg jag faktiskt nu när jag plock gräs! Får se upp med det när jag får hem uteburen. 

#2 Aa okej, då kan de ju va bra o lägga in en tuss, bara för att liksom :p

Aristarcos
0

Tänk på att vänja långsamt med gräs, för de kan bli akut dåliga om man låter dem äta länge, korta stunder som ökas dag för dag…

wingren
0

aa har revat nu några dagar så de inte får en chock när de äntligen får komma ut :P

southdakota
0

Jag vet inte om det är farligt för marsvin (det kanske någon annan kan svara på?) men idag fick jag plocka bort en fästing från en av mina marsvin som var ute i hagen igår. Så det kan det ju vara bra att hålla utkik efter. 🙂

wingren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj, usch, hatar fästingar xD Får hålla lite koll då :)

Mina hade ute premiär 30 minuter idag. Det var lite läskigt i början ;)
"Nej här är inte alls trångt, det är mysigt!"