Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 385 ggr
marsvin1
0

hund jagar marsvin

Hej, jag har 2 st marsvin som älskar att vara ute på golvet, men nu har min sambo skaffat hund och han älskar mina marsvin=( har någon något tips på vad jag ska göra för att han ska sluta jaga mm mina marsvin. tackar för svar

Annna
0

Inte ha dem tillsammans.

Vad är det för hund?
Vissa hundar kan man lära att de ska låta bli marsvinen, men vissa är det (näst intill) omöjligt att lära. Speciellt jakthundar, för där är jakt beteendet med fött och väldigt starkt.

paronskrutten
0

Köp barngrindar eller stäng dörrar:)

Helena

dreamiz
0

Ja, en del hundar kan ju lära sig att acceptera övriga husdjur. Jag har själv haft borzoi ihop med kaniner o det gick hur bra som helst!
Visa hunden att det är fel att jaga dom. Förhoppningsvis lär den sig.
Men går det inte att lära hunden att sluta jaga dom så finns ju ingen annan lösning än att inte ha dom tillsammans.

Abico
0

Jag skulle helt klart stänga ute hunden ur rummet, under den tid då marsvinen är ute. Sedan kanske inte marsvinen kan vara ute ur buren hela tiden (jag vet inte hur länge dom får vara ute idag) utan du får ta och göra något schema, kl. 14.00 - 16.00 är marsvinens tid, då ska hunden vara ute ur rummet. Eller något sånt.

Hanna 

marsvin1
0

tack för era svar, det är en husky hanne. ja det är nog det ändå lösningen att ha han i ett annat rum, eller hur lär man hunden att godkänna marsvinen, vissa dom för han eller låta han snusa på dom hos mig

paronskrutten
0

Ta upp dom när du har honom i koppel som nån annan håller, helst en sele då, om han är van vid det och låt han se och känna lukten av dom ett tag innan du tar marsvinen närmare. Kolla hur hunden reagerar.

Helena

dreamiz
0

Fya honom, precis som man gör vid andra tillfällen när hunden gör fel, om han försöker jaga marsvinen. När jag lärde min borzoi att va med kaninerna så sa jag bara ett skarpt nej när han var på gång att börja jaga. Han lärde sig snart att det var fel.