Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3071 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Hjälp Vad Ska Jag Göra??

Hej

I onsdags var vi hos djurdoktorn. Då vi skulle åka ditt för Mollys knöl, hade hon även ont när hon kissa kvällen innan och vi tog med ett urinprov när vi ändå skulle åka till veterinären. Urinprovet visade som vanligt bakterier, blod och några kristaller de inte känner igen. Fick ut skrivet baytril och ska även ge värktabletter för barn som vi gav för ett år sedan när vi sist var inne där. Värktabletterna innerhåller något som ska hjälpa mot kristallerna och detta är vanligt hos katter.

Nu till knölen som jag har mest panik över. De tog ett prov, eller inte bara ett utan tre. Han försvann ett bra tag för att kolla på provet i mikroskop även urinprovet. Det kändes som hundra år. När han kom tillbaka medlande han oss först om urinen och sedan började han med. Att hon hade en inflammation eller infektion runt knölen eftersom det var fullt med vitablodkroppar som försökte gör nått åt detta. Dock var det ingen bakteriell och han såg i ena provet celler. Celler som inte var runda, jämna och vissa hade två cellkärnorna. Detta tydde på elakhet även att knölen växt som vi upplevt de tydde på att Molly har en elak artad tumör. Paniken av att höra detta gjorde mig chockad och jag bara satt där. Han fortsatte med att vi har två val. Man kan göra en operation men då måste man gå ned i muskeln på ena benet då knölen sitter på bogen. eftersom man måste ta med marginal om den har spridit sig. Att gå ner i muskelen kan komma att påverka hennes rörelse efter operationen i alla fall i en period. När jag oroade mig för sövningen sa han att det är inte den jag skulle oroa mig för utan att vi kan komma att sänka hennes livskvalité i en period. När han berättade om operationen kände jag direkt att det var inget jag ville göra.

Vårt andra val är att låta henne var hoppas på att knölen växer långsamt. Jag frågade om fall hon kan bli dålig av det. Och han förklarade då att det största problemet är att knölen växer och kommer komma i vägen så såning om. Men att risken finns att hon blir sjuk.

Antibiotikan vi fick kan gör att inflammationen lägger ned sig och knölen blir mindre, men chansen är mycket liten.

Valen är mellan att ge henne ett kort men bra liv, eller ge henne ett längre liv med sänkt livskvalité en period.

Efter detta chock medeladen gick jag stel ut i bilen och då gick det ned för mig att Molly är alvarligt sjuk och hon kommer antingen vara tvungen att somna in på grund av detta eller göra en operation och riskera så mycket. Där i bilen kom allt på en gång för mig och min syster och vi satt där i bilen och grät, jag ringde min mamma för att berätta men det var så svårt att få fram orden. Att lugna ned mig och försöka köra i mer än en timme hem var inte det lättaste. Vi körde bara runt i Linköping innan vi hittade ut, jag viste inte vart vi var och bara körde runt runt tills vi såg skylten Vimmerby, fick dock ta ett var i rondellen eftersom jag inte såg den trots att jag försökte leta efter den. Jag körde och gråt samtidigt mer eller mindre hela vägen, men försökte samla mig för att kunna köra någorlunda säkert. När vi kom hem brast allt igen och jag bara tog min älskade Molly i knätt och höll om henne.

Jag kan inte koncentrera mig på något jag gör för det ända jag tänker på är vårat val vi har att göra. Som sagt var det första jag tänkte ingen operation men nu har jag börjat tänka om. Nu väger vågskålarna lika från min sida, men det är inte bara jag som kan bestämma detta. Jag tänker som så att jag vill försöka allt och går det så går det annars få hon somna in. Men samtidigt vill jag inte utsätta henne för lidande men jag vet att hon är stark. Att inte gör operationen innebär att det kanske bara är några månader kvar med min älskade Molly om ens det. Men om vi bara ser till att ta bort henne innan hon får det för jobbigt så slipper hon ju i alla fall ha ont. Jag vet inte vad jag ska göra och veterinären kunde inte råda oss, han sa bara att vi skulle tänka igenom det ordentligt och att han kanske om det varit hans marsvin hade övervägt att inte operera. Så nu frågar jag vad ni tycker, jag vet att det spelar ingen roll vad andra säger för i slut änden måste det vara vi som känner Molly som gör detta tunga val. Men råd kan man inte få för mycket av.

[erikam]
2

Hej ! Usch, jag känner med dig när jag läser din text och vet precis hur du känner dig. Jag och min vän fick för en kort period sedan ta bort vår dvärghamster för att han fick en knöl i munnen. Det var hur svårt och jobbigt som helst att göra det valet, man vill ju kämpa för sitt djur och ge det ett bra liv, samtidigt vill man inte att ens lilla ögonsten ska lida. Jag pendlade mycket mellan med hur jag ville göra med lilla Hjulström och jag och min vän kom fram till att det bästa för honom var att få somna in. När det gäller din situation ska jag ge dig svaret som man inte vill ha, man vill egentligen att någon ska hjälpa en att bestämma i situationer som de här. Men, det är bara du som kan välja hur du ska göra, du känner ditt djur och vet vad det bästa är för henne.

De gånger jag fått ta ställning till att ett djur ska få somna in har de varit väldigt sjuka och att de ska få somna har alltid varit det bästa valet. Jag har aldrig direkt stått inför ett val där det funnits ett möjligt alternativ till behandling. Många gånger har jag funderat på varför jag har rätten till att bestämma över någons liv, men samtidigt så tänker jag att djur har ibland en stor fördel som vi människor inte har. Om de är riktigt sjuka och mår otroligt dåligt finns det ett annat alternativ än behandling som kan vara bättre och skönare för djuret.

Jag hoppas du kommer fram till ett bra beslut och hur du än väljer, önskar jag dig all lycka mitt i sorgen !

bohan85
0

Nu vet jag inte hur gammalt marsvinet är men om hennes allmäntillstånd ändå är hyfsat och det är en veterinär som är erfaren att söva marsvin så skulle jag nog satsa på en operation OM veterinären bedömer att hon har en rimlig chans att klara både sövning samt har en bra prognos efteråt.

Är veterinären helt säker på att den är elakartad?

Nedanstående skriver jag inte för att skrämma dig utan bara göra dig uppmärksam. En tjej jag är ytligt bekant med hade ett marsvin med en knöl på benet som var en tumör. De bestämde med erfaren veterinär att amputera marsvinets ben. Innan operationen startade röntgade man hela kroppen och då upptäcktes tyvärr att det hade spritt sig och marsvinet fick då en dålig prognos och fick somna in på op.bordet.

Med detta vill jag ha sagt att detta kan vara värt att kontrollera så att, om det är elakartat, inte har spritt sig.

Jag önskar dig all lycka till och vad du än bestämmer dig för så kommer ingen klandra dig. Du vet och känner bäst vad som är mest läpmligt för ditt marsvin.

MarsvinsGrisarna
0

Jag sa bara av det han såg i mikroskopet och där såg han celler som var inte var som de skulle vilket tyder på elakhet. Men 100% kunde han ju inte vara. Molly är 4 år fyller 5 i slutet av året och är en pigg gris i övrigt bort sätt i från att hon haft mycket problem men urinvägarna. Jag är klyven, jag och min syster som har marsvien tillsammans ska diskutera och försköka komma fram till rätt beslut. Jag vill ju självklart att hon ska bli bra, men frågan är om det är värt att utsätta henne för en operation. Samtidig som jag känner att om vi inte gör operationen har vi inte testat allt, och det finns ju chanser att hon blir helt återställd efteråt.

MarsvinsGrisarna
0

Han sa bara det han såg..(menade jag)

MarsvinsGrisarna
3

Vi har inte bestämt oss än men försöker att ta reda på så mycket som möjligt för att för att kunna gör rätt beslut. Jag undrar fall det är någon som har erfarenhet av denna typ av operation? som kommer behövas göras om vi vill operera. Jag litar på djurdoktorn i Linköping, de har hjälpt oss i alla falla försökt så gått de kunnat och de har varit ärliga att de inte är bäst i Sverige på marsvin men att de gör så gått de kan. De märks att de bryr sig om djuren i första hand vilket jag önskar att alla veterinärer skulle göra, annars har de valt yrke av fel anledning. Hur som helst är de någon som har erfarenhet av operationer hos djurdoktorn?

Just nu springer Molly löst på golvet i sitt rum, det har dem gjort ända sen igår på morgonen. Jag vill ge henne en chans eftersom hon är en riktig lite kämpe och verkar  älska livet. När jag kollar på dem där på golvet eller när de får mat verkar hon så lyckligt, där ser man en stor sak som skiljer människan mot djuren. Djuren blir så lyckliga och äskar livet av de där små sakerna. Vi måste bara ha mer och mer. Men för ett marsvin räcker det med en skål grönt, hö, en vän och lite plats att springa på så är lyckan total. Att inte ge henne chansen att bli frisk känns fel men samtidigt att utsätta henne för något som kanske gör att hon inte kan njuta av dessa saker hon älska nu känns också fel. Vilket val vi än gör känns det både rätt och fel. Jag önskar att jag kunde fråga Molly så hon kunde bestämma själv…

MarsvinsGrisarna
4

Nu har jag precis ring och bokat en tid. Den 8 maj blir det att nervöst åka till Linköping igen. Då kommer Sven på djurdokton genomföra operationen på mitt älskade marsvin. Nu hoppas jag bara på att allt går vägen och det var rätt beslut vi fatta. Känns dock lite jobbigt att lägga min älskade Nalle björns liv i någon annans händer öven att jag vet att han kommer gör allt för att det ska gå vägen. Älskar dig min Nalle björn Molly <33

Aristarcos
1

Vill bara förbereda dig på att operation kräver mycket av dig efteråt, med till matning av marsvinet det är svårt för marsvin att återhämta sig efter operationer och av vad jag kan utläsa så är det ingen liten operation heller. Läs på här om operationer av marsvin…

bohan85
2

Min veterinär rekommenderade mig att vara ledig efter operationen. Jag tog semester en vecka, men de var ju pigga och åt själva som vanligt dagen efter men då var det kastration av honor och det är ju inte lika stor operation som din. Jag stödmatade bara op.dagen och natten efter. Så jag fick en skön semester :)

Vet du vilken narkos de skall använda? Jag har bäst erfarenheter av gasnarkos, det går ur marsvinet fortare och det blir snabbare pigga. Narkos i sprutform gjorde ett marsvin jag hade segt i flera dagar och behövde stödmata honom flera dagar.

Så se till att du har mycket stödmat hemma, critcal care använder jag, att du får smärtstillande på recept!! Marsvin som har ont vill ofta inte äta. Nöj dig inte med att de bara skickar med dig smärtstillande för 1-2 dar. Du skall ha så du kan ge under längre tid. Ha hennes favoritgrönsaker hemma och se till att du har tid att vara hemma några dagar för att stödmata. Jag matade varannan timme när de inte alls åt själva, även nattetid.

Jag tror på dig och ditt marsvin!!!

MarsvinsGrisarna
0

Jo jag har tänkt på att vara hemma efter operstioen. Går i skolan och dagen efter är det röd dag och fredag är det lov dag sen har vi helgen. Funderar även på att ta ledigt måndagen, ska i alla fall för varna min mentor att jag kanske kommer var tvungen att ta ledigt beroende på hur operationen går och återhämtningen. Tar ledigt så länge det behövs, Molly är viktigast. Ska köpa hem CC och paprika med flera grönsaker så vi har stöd mat. Sen finns det ju även gräs och maskros blad som är absoluta favoriten. Vet inte vilken narkos som ska användas, hade hört det innan att in andningen är bättre, hade tänkt att fråga det med det föll helt bort när jag prata med dem idag. Får ringa och fråga det. Kom i alla fall i håg att säga att jag vill göra en rönken innan så vi inte utsätter henne för något i onödan. Mer jag bör tänka på bara att bomba mig med tips? Har tänkt att dela av med galler eller gamla galler burs locket i deras bur dem har nu. Så kan prata och se varandra. Kommer lägga en extra flece över den andra inne hos Molly och denna kommer bytas dagligen och tvättas tillsammans med annan inredning typ madrasser.. vet att hygien är viktig.Pellets, grönsaker tänkte jag ge fri tillgång på de första dagar. Är de bra? Och självklart vatten och hö.

Mirinda
2

Tufft beslut.😕 Jag minns när min katt hade juvertumörer. Så jag vet vilken vånda du och din syster gått och går igenom. Är väl ändå skönt att ha någon att dela beslutsvåndan med?

Det värsta är väl att man inte kan annat än spekulera i vad som är rätt, eftersom man inte kan veta på förhand om det blir en lyckad operation. Men den gången tänkte jag att jag visste säkert att hon skulle dö om jag inte valde operation (de hade skickat biopsi-proverna på analys - vi visste att tumörerna var elakartade). Dock visste jag ju också att det fanns en chans att min kisse skulle klara sig om jag valde operation. Hon överlevde både första och den andra operationen (fick återfall) och hade ett gott kattliv i fem år till.

Nu är väl marsvin känsligare för narkos och operationer än katter. Men jag tror att marsvinets egen inre styrka och allmäntillstånd spelar stor roll. En kämpe är en kämpe.

Man måste våga för att vinna. Ditt beslut är en satsning på livet.

Så nu är det bara att dra ett djupt andetag och kavla upp ärmarna, bildligt talat. Vi håller tummar och tassar för er.👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

bohan85
1

Jag tror fri tillgång på gottigheter kan vara bra om hon har dålig matlust, vilket hon troligen kommer ha.

Och smärtstillande, men det har jag ju redan skrivit. Värme är också viktigt. Jag hade en sån där vetekudde som jag värmde i mikron och sedan lindade in i handduk och lade i buren. De blir lätt kalla vid och efter op.

MarsvinsGrisarna
1

Jo det är skönt att ha en syster att ta detta beslut och ha hand om lilla Molly tillsammans med.

Okej, då får hon det. Det med smärtstillande ska jag om de inte säger det se till att få till henne. Vi har också riskuddar men värmer i micron som hon kan få ha insvept i en handuk så hon kan värma sig på.

Jag är så nervös, men känner ändå att det är värt ett försök. Bara synd att man inte kan fråga sina djur va de själva vill. Men har försökt tänkt att hade det varit jag som hamnade i Mollys sits med samma förutsättningar, samma risker och chanser. Hade jag valt operationen kanske inte det första självklara men det hade ändå vägt över, även om jag inte är rädd för att dö så tror jag personligen att livet är något värt att kämpa för tills det är dags att ge sig av på grund av ålder, eller om man absolut inte kan göra något mot t.ex. en sjukdom eller likande.

MarsvinsGrisarna
0

Hej, nu sitter jag här och ska beställa hem Critical Care. Väldigt svårt att veta hur mycket vi ska köpa. Tänkte beställa från http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=4569&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D11379 Eller har ni något annat tips var man kan beställa? Jag tänkte mig någon av de två största. Men har svårt att se framför mig hur mycket det är, vilken skulle ni köpt?

Dolly-Fifi
0

#13 Vi har den mellersta…dock en annan smak…och den räcker till många ggr. Blir det över kan du frysa in det.

bohan85
1

Jag beställde hem extra då jag inte har någon vet.klinik i min närhet. Den största påsen är ju närmare ett halvt kilo så den räcker länge, jag har min i frysen nu så den skall hålla sig. Jag har alltid CC hemma oavsett sjuka eller friska marsvin ifall något händer.

MarsvinsGrisarna
1

En fråga bara ska vi bada Molly innan operatioen? tänkte på hygien och så. Vet att vi gjorde det innan en operation på våran hund för typ ett år sedan. Hur har ni gjort som operarat? Hon hatar ju att bada men det går.

bohan85
0

Jag fick rådet att bada henne som jag brukar, det var inget krav men det bra om jag gjorde det.

MarsvinsGrisarna
0

Okej, har varit i kontakt med dem på djurdoktorn idag. Badningen var inget måste om hon inte var smutsig i pälsen och så. Annars var det onödigt att stressa upp henne innan operationen tyckte dem. Sen har jag fått reda på att en gasnarkos kommer användas med namn sevofluran.

Mirinda
0

Låter klokt att inte stressa Molly. De desinfekterar ändå före operationen. De kommer väl raka bort lite päls också? Så för hygienens skull spelar det ingen roll om du badar henne innan.

Har hört att gasnarkosen ska vara bra för marsvin - lindrigare än vanlig narkos, tror jag att någon skrev här på MiF. Minns inte nu vilken tråd jag läste om det i.

Vi håller tummar och tassar här.👋

bohan85
0

#18. Så bra att det är gasnarkos, precis den sorten du skrev om har jag erfarenhet av och det var då det var pigga redan dagen efter

MarsvinsGrisarna
0

Jo kändes skönt att de var gasnarkos efter de du sa och vad jag läst innan.

MarsvinsGrisarna
4

Hemma efter heldag i Linköping i nervös väntan på att få reda på hur operationen gått. Och vet ni vad det gick bra :D Molly är nu i en galler bur i buren hos Carla, Carla undra lite vad det var fråga om. Molly började äta pellets redan hos veterinären när vi kom för att hämta henne. Och nu äter hon både pellets, grönsaker och hö. Hon till och med går runt i sin bur (haltar lite kanske) men verkar inte knappt påverkad av vad hon varit med om. Så bättre hade de inte kunnat gått.

Sven behövde inte gå ned så mycket i muskelen satt ganska ytligt trotts allt, och dessutom såg han när han tagit bort knölen att den mest bestod av fett och inte alls behövde var elak artat ( men de vet man inte riktigt säkert).

busKotten
2

Härligt! Håller tummarna för fortsatt tillfriskning!

MarsvinsGrisarna
0

Mollys matglädje hindrades inte av en operation igår satt hon och skrek efter mer gräs och sprang runt glatt när vi kom och skulle fylla på skolen :D Vi har dock varit uppe i natt med tre timmars mellan rum då vi gett CC och värmt värmekudden. Trots att hon ätit själv och inte varit alls så kal. Man kan inte var för säker, och Molly tycker dessutom om CC så hon är nöjd med det. Pelletsen och havrekrossen var nästan slut nu i morse och alla "goda" grönsaker är borta. Hon springer helt normalt fast hon går ju på smärtstillande.

Hur länge har ni haft era marsvin separerare från varandra? Jag är orolig att Carla börjar slicka och dra i stygnen om vi släpper i hop dem. För Carla har varit väldigt på Molly knöl innan vi tog bort den¨. Han har känt att de varit något där och då slitet bort päls på Molly. Molly har givet viss sagt i från och även jag när jag sett det men om hon får tag i ett styng eller börjar slicka på det är det ju inte så bra.

Mirinda
1

#24 Sade inte veterinären hur länge Molly behövde gå i egen bur?

När vårt marsvin var nyopererat fick vi instruktioner att hålla honom i egen bur, med bara tidningspapper (går säkert med lakan och/eller fleece) i burbotten. Underlaget ska bytas ofta. Kutterspån ökar infektionsrisken.

Men kanske var det extra noga med vårt marsvin, eftersom stygnen satt under magen (?).

Det är i alla fall viktigt att du inte släpper ihop marsvinen förrän läkningen har kommit en bit på väg. Du verkar så klok; du har ju redan räknat ut att Carla kan ge sig på stygnen. Du har ju dessutom marsvinen inpå varandra. Då kan de "prata" med varann och mår alls inte illa av att vara isär ett tag.

Men ring veterinären och fråga om du är osäker!

Det är så glädjande att läsa att Molly tålde själva operationen så bra. Hon äter ju och jag antar att hon är sig själv. En liten kämpe har du allt där.🙂

Nu hoppas jag att Molly får en fin rehabiliteringstid. Fortsätt du att skämma bort henne med godsaker och framför allt; tvätta operationsstället med koksaltlösning ett par gånger om dagen. Detta för att inte få infektion i op-såret medan läkningen kommer igång.

🤗 från två marsvinskillar och mig.

MarsvinsGrisarna
0

Ja Molly är verkligen en liten kämpe :D

Hon är sig själv äter och skriker efter mat och springer av lycka när maten anländer till buren :D Bet på gallret när hon ätit upp sitt gräs snabbare än Carla :D Pelletsen äter hon men de tar lite tid, tror att det är för att hon får så mycket anat gott att äta och kanske att hon känner att Carla inte kan ta den om hon sparar lite på det. Hö äter hon nästan hela tiden man kommer för att kolla till henne :D

Såret ser också väldigt fint ut, så tror det ska läka på bra.

Veterinären sa inget exakt när man kan sätta i hopp dem igen, de har fått träffa varandra mer än genom gallret utanför buren under uppsikt. Och Carla var nästan direkt på och skulle slika på såret om jag inte hade stoppat henne. Så känns som det är bäst att vänta tills stygnen är borta nästa lördag då jag själv ska plocka bort dem. För då ska ju det var läkt ordentligt.

Sen har jag kommit och tänka på att hon kommer ju åt med tassen att klia, just nu har hon inte kliat just för att klia på såret men sen när det börjar bli mer ruggor brukar det ju klia mer. Fast antar att man inte kan sätta en massa saker på tassarna som man t.ex. kan på hundar.

Tänkte också på fall detär det någon som har någon erfarenhet av att sluta med smärtstillande? Kan hon få ont då och typ sluta äta och sånt. Ska sluta med det på måndag så frågan är om jag ska gå till skolan då eller inte. Men känns inte som det håller i 24 timmar för tillfället då hon bara får det en gång om dagen. Så borde inte vara någon fara?

MarsvinsGrisarna
2

Ska bara medla om att igår tog jag själv bort styngen och det ser jätte fint ut. Molly o Carla är nu återförrenare igen och sprang ute på golvet hela dagen igår tillsammans.  Molly mår bra och jag är så tacksam för att Sven Ödman med hjälp av kollegor gjorde sitt jobb så bra, de är alla guld värda :D

[tösen,cesse, malte]
0

så bra att tjejen mår bra igen 🙂 och hoppas dom hade en bra dag igår när dom fick se varandra i går då

Mirinda
0

🙂Vad skönt att höra! Jag så glad för att din marsvinstös mår bra igen. Inte dåligt att plocka styngnen själv!🌺 Tveksamt om jag hade vågat det.

MarsvinsGrisarna
0

#28 ja, det tror jag nog de hade, de skutta och sprang runt så mycket. De var nog skönt för dem att vara ute flera timamr på golvet efter 10 dagars i vad jag tycker litet utrymme. och glada av att se varndra utan galler är jag säker på att de var. Carla var direkt på och skulle slicka i ansiktet på Molly, så de såg så mysigt ut :D Sen vart det också lite att visa vem som bestämmde.

#29 Tog bort dem själv efter att ha kommit överrens med vetrinären om att de vara bäst för henne att slippa åka med henne igen och stressa upp henne. Och eftersom jag går djurvård på gymnasiet ingår ochså en kurs som heter djursjukvård och jag har då tagit med min hund till skolan då han operarades för att ta bort styngn och kännde att jag klarade det då det inte verkade var så svårt. Pratade också med min lärare som är utbillnad till djursjukvåradre. Men ja jag var nervös om hur des skulle gå och att jag skulle göra fel. Men kunde ju alltid ringa typ Sven om det hade varit något. Det gick faktiskt bra att ta bort dem när minsyster höl i henne så hon inte kunnde rycka undan, eftersom styngnen fastna lite på vissa ställen. tvättade och kokoade även sax och pencet innan jag började. Men är glad att jag gjorde det själv så hon slapp åka i väg igen, hade vi åkt någon stans hade vi nog åkt till distrikt vetrinären i Vimmerby eftersom inte hade blivet så långt och då mindra strees för lilla Molly och syngn måste de ju klara att ta bort. :D