Osmakligt? Marsvin som äts
Det här var en överraskning. Marsvin äts i Sydamerika : 10 Farliga fakta om Marsvin.
Det finns en annan bloggning med mer om det. Men den innehåller känsliga bilder!

Näe…överraskning är det ju inte. I Sydamerika hålls dom som höns ungefär.
Men de ser ut som råttor 

Absolut!

Usch!! 
Uuuuuusch! :O

NEJ FYY! :S
Reagerar ni lika starkt på att man äter kor, grisar, lamm, kycklingar och hästar i Sverige? Eller är dessa djur inte lika mycket värda?
För mig är det ingen nyhet att marsvins äts i Sydamerika!
Jag tycker att ALLA djur är lika mycket värda. Inga djur är värda att gå ett sådant hemskt öde till mötes som att dödas bara för att bli mat. Fy… Jag är glad över att jag är vegetarian sedan 4 år tillbaka =)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Håller med Xtanlover.
Men Jag skulle ju inte vilja äta marsvin själv
.

Jag tycker inte om kött överhuvudtaget
Ingen nyhet för mig. Själv kan jag förstås aldrig tänka mig att äta ett marsvin. Men jag äter inte kött över huvud taget.
Jag tror inte att faktan på den sidan stämmer till 100%. Det som jag vet INTE stämmer är påstående nr 1 - Marsvin är gnagare. Det är de inte - det har jag både läst och hört av uppfödare, veterinärer osv., läs mer här. (klicka er vidare till Visste du att…)
Påstående nr 5 har jag svårt att tro att det stämmer…
Mvh Felicia
#12 Marsvin är visst det gnagare, undrar verkligen vilken uppfödare det är som på står att de inte är det?! Vad skulle de vara enligt den uppfödaren då?
Å till er som tycker att det är så konstigt att folk äter marsvin: Tänk på vad de i Indien tycker om oss i Sverige då….vi äter kor, som ses som det heligaste djuret där!
#12 Sidan du länkade till Marsvinshuset, tycker den verkar väldigt märklig på vissa ställen…… De kallar t.ex. abessinier("virvelmarsvin"), antingen är det ett abessinier marsvin(rasrent) eller så är det ett "virvelmarsvin"(blandras). Å sen färgerna Sköldpadd och Sköldpadd och vit!? finns inte ens på marsvin. Sen så är inte Satincoronet och lunkarya ihäller en "långhårsras" då den inte är godkänd än…..så som sagt där stod lite galna saker på sidan
#13 Alltså de tillhör gruppen gnagare men de är egentligen inte några…
#14 Alltså virvelmarsvin är ingen ras utan den heter Abbesinier om den är rasren. Det står det bl.a. i min marsvins-ras och färgbok, på internet osv.. Satincoronet och Lunkarya är ju marsvinsraser, trots att de inte är godkända!
Mvh Felicia
"Å till er som tycker att det är så konstigt att folk äter marsvin: Tänk på vad de i Indien tycker om oss i Sverige då….vi äter kor, som ses som det heligaste djuret där!"
#13 Kolla mitt inlägg #8 om det var till mig du menade…
Mvh Felicia
#15 ja det är klart att de är marsvinsraser men det jag menade var att det var väldigt märkligt att de stod med alla de som är godkända….men om du tycker att de ska stå där så varför har de inte med alla raser då godkända som ej godkända, det var det jag menade att det ser väldigt märkligt ut:/
#16 Det var inget som var menat till dig alls…utan till alla de som skrev usch och fyy å sånt….
#17 Jo, men sidan är typ 2 år gammal, och hon har ju fått den infon från andra som har sagt så…
Oki ;)
Mvh Felicia
Det är djurens lag, att äta eller ätas. Vi är däggdjur vi med, tänk på det. Om kattdjuren ej fick sina råttor, möss, zebror mm att äta så skulle dom dö. Vi behöver kött och fett för att leva ett friskt liv. Men jag skulle nog ej äta marsvin om jag fick välja, men kanin skulle jag klara av utan problem.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#19 Vi (människor) behöver faktiskt inte kött för att leva… =P
Mvh Felicia
#20: Vi behöver vissa ämnen som finns i kött för att må riktigt bra
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det är proteinet i kött som vi måste ha men nuförtiden ges det så mycket vaccinationer och antibiotika så att det inte blir lika nyttigt. Baljväxter (bönor, ärtor osv.) innehåller nyttigare protein eftersom att det inte har behandlats med konstgjorda ämnen (+ att de innehåller andra vitaminer) så det kan man faktiskt äta istället ;) Dessutom är det bättre för miljön att inte äta kött 
Mvh Felicia
Xtanlover, du är alldeles för ung för att förstå allt detta, så jag tänker ej gå in på att förklara det hela. Men jag önskar dig lycka till med det och hoppa du kommer att vara lika frisk och stark när du är 30-40 år genom att vara vegitarian. 
En fråga, hur kan det vara bättre för miljön att inte äta kött? Tala om det för alla era hundar och katter så får vi se hur länge dom lever.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#23 Vadå för ung..!? =P Jag är 15 om 15 dagar hihi… Man lever faktiskt längre av att vara vegetarian! Det sa de i en dokumentär och på nyhetsmorgon. Men ni behöver ju inte tro mig…..
Det är faktiskt min mamma som har berättat det och jag har läst det. Dessutom är katter och hundar inte människor =P De behöver b.la. kött eftersom att de är rovdjur men man kan ju behandla djuren på ett schysstare sätt och inte döda de efter 35 dagar (kycklingar) eller några månader (gris m.m.). Detssutom kan de väl få beta/böka och inte färdas med en trång och hemsk slaktbil…
Mvh Felicia
Hur miljön blir bättre av att inte äta kött "http://www.djurensratt.se/pls/portal/PORTAL.wwsbrimtservices.GenericView?pdocname=728049.PDF&ptype=DOC&pviewservice=VAHWSTH&psearchstring=((%7Bmilj%C3%B6%7D))")!
Mvh Felicia

Människan behöver INTE kött för att få vara frisk, vad har du fått det ifrån? Det finns inget i kött som vi inte kan få i oss utan att äta kött. Jag är själv vegetarian sen 12 år tillbaks och är frisk och mår bra. Är dessutom blodgivare och mina blodvärden är på topp.
#26 Precis :) Jag är vegetarian sedan 4 år tillbaka i vår och jag har mått ännu bättre sedan dess ;) Min bästis slutade få ont i magen som hon ofta fick när hon slutade äta kött.
Mvh Felicia
Här är en till frisk vegetarian. Det vore väldigt intressant att se vetenskapliga belägg för att människor behöver äta kött för att vara friska.
Att det är bättre för miljön är väldigt väl grundade fakta. Det beror bl.a. på att det är mycket mer energikrävande och kräver större åkerareal att "tillverka" animaliskt protein än vegetabiliskt. Det är ett enormt slöseri att odla soja som man matar kor med jämfört med att äta sojan direkt.
Kan leta upp mängder med Artiklar om det finns intresse.
Det är bättre för miljön om man äter vegetariskt, det går åt mindre vatten och andra resucher för att göra vegetarisk mat.
Om vi säger att vi har 10 kg sojabönor som vi matar en gris med, så¨är det bara 10% av enegin som går vidare. Hade man ätigt sojabönorna direkt hade det räckt till 10 gånger fler människor, vilket då är bättre för miljön för då tar man inte lika mycket på resucherna.
Men alla måste ju iten bli vegetarianer, men ska man se det ut hälsosynpunks är det nyttigt att äta kött ca 1 gång i veckan, de som äter kött äter oftast flera ggr varje dag.
För övrigt är marsvin nationalrätt i peru och lär smaka unjufär som kyckling. De marsvinen är framavlade för att vara köttdjur och är mycket större än de vi har som husdjur.
#29 Köttmarsvin finns i Sverige också även om de inte är så vanliga. Här kallas de för cuy vilket är ett av de sydamerikanska namnen för marsvin.
Precis - det är de stora "cuy" marsvinen som äts.
#29 Jo, visst kanske det är nyttigt att äta kött typ 1g/v men det är nyttigt att äta vegetariskt hela veckan också då alla vitaminer, mineraler och andra ämnen som vi måste ha finns i den vegetariska kosten. Att dricka 2 glas mjölk/dag ger en människa så mkt protein den behöver för den dagen. :)
Mvh Felicia

Jag tycker det är jobbigt att äta, eftersom jag gärna skulle vara vegetarian men inte kan eftersom jag är allergisk mot de flesta baljväxter, rotfrukter, gluten, laktos mm…. Jag är alltså tvungen att leva på nästan enbart kött…. och fisk…. Trist men så är det 
Vad jag har hört blir man mycket tröttare av att äta bara grönt (pratade med en vegetarian idag). Man får inte samma ork lixom sa hon.

Men för att återkomma till ämnet så skulle det aldrig falla mig in att äta marsvin *UÄK* :/
#33 Det är lögn. Har aldrig hört ngt liknande, det är snarare tvärtom … 
#32 Åh, vad synd.. Otur.
För att må riktigt bra ska man äta fisk minst 3ggr/v fick jag lära mig igår av min idrottslärare ;) Tur att jag äter fisk ofta, hihi..
Mvh Felicia
Beställde en gång kyckling (trodde jag) när jag var i peru…fatta min panik när de serverade ett helt marsvin istället…det blev inte mycket mat för mig resten av resan i alla fall. Hemskt!
#36 Jo, det förstår jag. Marsvin är ju som kyckling där.
Mvh Felicia
#36 Då kan jag tala om att då har jag spytt, fy för att äta små gullpluttar 
Här i Sverige skaffar man sig orm om man vill se marsvin bli uppätna.
Jag tänker då rakt inte smaka på marsvin även om jorden bara skulle haft det att erbjuda. Usch usch!
Jag tycker att det är samma sak att äta vilket djur som helst… Nog kan det kännas konstigt om man har det djuret hemma och älskar det men ändå… Alla är väl lika mycket värda, inte sant? Gris som groda, som marsvin, katt eller människa.
Mvh Felicia

Jag skulle aldrig kunna äta marsvin! men egentligen är det ju lika grymt att äta gris som marsvin. De som äter marsvin är ju inte äckligare eller grymmare än vad vi är mot djuren.
Men som sagt skulle ajg aldrig kunna tänka mig att äta marsvin!
marsvin är inga gnagare, de tillhör släktet Cavia…nånting
1. de föder "hela" ungar, som ser, hör och har päls.
nej, jag hade ingen andra punkt ; )
#44. Haha, jag satt och väntade på en andra punkt och trodde att du ej hann skriva klart *asg* 
jaja……..jag kom inte poå ngn annan punkt : )
Hehe :P
#43 Precis! Inga gnagare :) De är närmare släkt med Hästar, Sälar och Apor än med Råttor, Möss, Kaniner och Hamstrar…
Mvh Felicia
#48 Att det missförståndet aldrig dör ut… I EN undersökning fick man fram att det var som du säger, men ingen senare undersökning har visat på samma resultat och marsvinen tillhör därför fortfarande gnagarna. För att något ska accepteras måste det visas i flera, oberoende undersökningar.
Marsvin tillhör släktet Cavia som tilhär familjen Cavidae som i sin tur tillhör ordningen Rodentia = ganagare.
#49 Jo, jag vet att de tillhör familjen Cavia men den familjen borde väl kunna vara släkt med hästar, sälar och apor och inte bara Rodentia? Eller?
Mvh Felicia

Det är svårt att tro att ett djur som marsvin äts i sydamerika precis som vi äter gris och sånt i sverige 
#51 Njo… Men grisar finns naturligt här precis som marsvin där. Fast förr åt man det ännu mer än nuförtiden då det mest är en delikatess (fast de "fattigare" har marsvin i källaren som "vi" har höns…)
Mvh Felicia

#19 människor behöver faktiskt inte äta kött det är inte livsnödvändigt.
och hundar klarar sig också utan kött för dom är inte riktiga köttätare som tex katter.

Jag är förvånad över att de öht får i sig ngt när de knaprar i sig ett marsvin eller två, de har ju nästan inget kött på kroppen o.O
#54 - *host* Sune *host* Sune XD
Hanna
Haha^^
Helena
Nej, jag tycker inte att det är något mer osmakligt att de i vissa länder äter marsvin. På mig skär det mir i hjärtat när djurbebisar blir till mat för att de har mörare och "finare" kött.
I vissa länder i asien äts det speciella sorters hundar tex.
Här i Frankrike tex. är det en delikatess med kanin. osv. osv.
#53 Nu blev jag nyfiken. Vilken fakta baserar du på att hundar inte skulle vara "riktiga" köttätare? Om du tittar på tändernas utformning, så har de praktexemplar till rovdjurständer.
Lite rolig info: Till och med vissa apor jagar levande föda. 

#58 jag menar att hundar inte är "riktiga" köttätare. asså dom flesta hundar äter ju kött men det jag menar är att dom kan klara sig utan kött men det kan inte katter. Men det är ju inte bra för en hund att vara utan kött för dom har ju då lättare att tex bli sjuka för deras imunförsvar försämras ju om dom inte får i sig de proteiner som finns i tex kött.
#59 Oki, då är jag med på noterna! 
Ja, det är sjukt att man i vissa länder äter marsvin, men det är lika sjukt att vi äter t.ex grisar. Där kan jag faktiskt inte se någon skillnad.
Vill också tacka alla vegetarianer som har skrivit, som vet vad de håller på med! När jag blev vegetarian så läste jag på om allt sånt för att vara beredd på en sådan här diskussion, men det finns ju inte så mycket mer att säga ^^
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

blärk ! jag har sett bilder på "serveringstips" på marsvin .. mådde så dåligt av att se det :(

#7 Alla djur är ju värda lika, men vi här på marsvin.ifokus kanske reagerar mer när det gäller marsvins ätning eftersom alla här älskar sina marsvin, som husdjur ^^
Men vissa kanske sätter mer värde på katter, marsvin, hundar m.m för att vi inte (brukar) ha kor och får som "husdjur" ;P Hästar kan jag faktiskt förstå mer av, för att vissa älskar ju att rida och sköta dom. Jag menar… Hur många har sina kor och får till användning endast för att rida egentligen??
Men jag håller med om att det är orättvist mot dom andra "boskapen" att just dom blev valda för att ätas :(

Fast iofs de äter ju cuy marsvin och oftast kanske inte.. vanliga marsvin.. Låren och benen är väl egentligen det enda stället på kroppen som har riktigt kött.. Sen sidorna på resten av kroppen någon cm men mer än så kan det knappast vara. Inte så man blir mätt iaf..
Kycklingar har ju heller inte så mycket kött..men dom är ju gödda med en massa så att dom är stora..jag tror att dom övergöder mat-marsvinen.
Helena