HJÄLP! Svullen mage, vad göra?
Upptäckte att min ena hona (7 år) har svullen mage. Hon verkar inte ha ont utan piper bara lite (men inte skriker) när jag klämmer på henne, men hon äter inte riktigt bra. Tar någon tugga då och då, men i vanliga fall är hon ett riktigt matvrak. Hon rör sig lite klumpigt när hon går. Vad kan det vara? Förstoppning? Och vad kan man göra fram till morgondagen då vi förhoppningsvis kan åka till veterinär om det inte är bättre?
Har tyvärr inga tips om vad du kan göra ikväll. Men se till att ta henne till vet illa kvickt! Min ena hane dog av förstoppning och det går väldigt snabbt ut för om de drabbas. Att magen stannar av hos marsvin är väldigt krångligt att omvända. Lycka till håller alla tummar!
Enjoy life and live the adventure!
Tänker automatiskt på förstoppning. Kanske kan försöka att massera magen lite?
Finns säkert någon här som vet nåt som kan sätta igång magen lite. Hoppas att allt löser sig :/
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Stackars liten! Tycker också det låter som förstoppning. Mycket Maskrosor/blad kan ha en laxerande effekt. Även banan.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

Nu vill hon inte äta alls :( ska testa att massera magen.
Har väldigt svårt att få henne till vet före imorgon eftermiddag, då min mamma skadat ryggen och inte kan köra, och pappa måste jobba… Så vi får hoppas att hon klarar sig till dess och att det blir bättre! Mamma är dock hemma hela dagen imorgon så hon kan ju få hålla lite koll iallafall…

#3 Banan har vi tyvärr ingen hemma… maskrosor kan jag springa ut och plocka imon morgon, får hoppas att hon har bättre aptit då.
Tycker ni jag ska låta henne bo ensam i en liten bur i natt (med vattenflaska och hö självklart)? Så hon får lugn och ro + det blir lättare att ha kolla på henne då andra buren är stor och det bor fyra andra marsvin där.
Förstoppning eller trumsjuka. Som knappast blir bättre av att hon inte äter. En tripp till vetten låter bra tycker jag:)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Hur mår lilla damen idag? Har hon fått i sig något?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hur mår hon

Jag lät henne vara i en transportbur över natten, där jag lade hö, lite grönsaker och en vattenflaska. Höet har jag hört henne mumsa på hela natten, har dock inte sett henne dricka men hon har ätit upp lite sallad och två bitar gurka, så vatten har hon fått i sig. I morse innan skolan var jag ute och plockade en näve maskrosblad som hon åt med god aptit :) så det verkar vara bättre i alla fall, även om magen fortfarande är svullen. Ska köpa paraffinolja och ge henne också.