Använda två bokhyllor?
Jag går i funderingar kring det här med att bygga en bokhyllebur (likt så många andra ;)). Om allt går som det ska väntas ev ett litet tillskott till flocken om 5 veckor, och då behövs het enkelt en större bur…
Har sett att väldigt många använder sig av Billy bokhyllan som är 200 * 80. Detta mått passar dock inte in hos mig då jag kan ha bredare men inte så långt.
Jag har spanat på Billy bokhyllan med måtten 106 * 80 och funderat på om jag satte ihop två sådana så hade måttet blivit bra 160* 106…
Är lite osäker på hur man på ett bra sätt skulle kunna sammanfoga dessa två bokhyllor så att det blir bra och inte otätt, samt att de faktiskt kan fästas ihop…? Panen är i sådana fall att skarvar skall siliconas samt att det skall ligga en plastmatta i golvet så det blir slätt…
Någon som har erfarenhet av detta och har ngra bra tips att ge? Eller vet ni kanske ngn annan hylla med ungefär dessa mått som jag hade kunnat använda istället. Kan ha upp till 110 brett men inte längre än 160…

Jag tror att det blir enklast för dig att bygga helt med hjälp av "garderobsskivor". Köps på varenda bygghandel, typ Bauhaus. De sågar i de mått man vill. Förborra och skruvasen ihop. Använd t ex spånskiva i botten. Fundera dock på hur praktiskt det blir med en så bred/djup bur. Når du dem? Lycka till!
Envishet och drömmar
#1 Förstår din tanke med om det är så praktiskt. Min tanke är att det nog inte är ngra problem att nå i och med att jag inte tänkt att ha ngt gallertak (så som det är i en gallerbur) som är ivägen. Men jag får fortsätta fundera helt klart ;) Tror nog också att det kanske är smartast att bygga från grunden. Någon som har erfarenhet av att ha en "djup" bur?
#2 Jag har en rätt så djup bur, den räcker väl över 1 m in och ja, det är svårt att nå dem. De väljer ju ibland att sätta sig där eftersom de tror att matte inte når, men det gör jag 🙂 Ibland får jag helt enkelt kliva in i buren med en eller båda fötterna. Likaså vid städning.
Jag tycker inte att det är något större problem.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
På ikea finns sänglådan Beddinge som mäter 165 x 69 x 16 cm för 249 kr, silverfärgad folierad spånskiva. Kanske kan vara något om måtten passar dig.
#4 En nackdel med den lådan är djupet som mäter endast 16 cm.
/ Emma
#4 Ja, har man klättrande marsvin så får man skruva dit en krage så kanterna blir högre.
#5 En bra "krage" hade varit att såga till och skruva fast biltemas plastglas (en typ av plexi som är billigare) på insidan av sänglådan. Glöm inte att förborra glaset innan bara, annars spricker det.
Då kan man själv välja hur hög buren ska bli och, om man så vill, fixa så att man har lätt att kunna nå in till och se in till marsvinen. :)
Lycka till med bygget! :)
Tack för alla tips :)
Har en hel del frågetecken att räta ut innan ett ev burbygge kan ta form. Så mkt att tänka på för att det skall bli bra, för mig, för dem samt säkert, när man har andra djur i huset…
Lånar tråden lite, jag funderar på denna hylla till två marsvin…går det bra eller är den för liten? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10102135/
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#9 Den funkar absolut 🙂
/ Emma
#9 Den funkar, men då skulle jag personligen hellre ha en stor gallerbur. De finns ju t.ex. som 120x60 eller 140x60. Men det är ju en smaksak.
#11 Men bokhyllan är ju 128x60. Det blir ju större än en 120x60 gallerbur - och snyggare?
/ Emma