nu vet jag vad mimi hade dött av
dom på rilo vet nu vad mimi dog av . Det var tänderna så hon har inte kunnat äta ordentligt. Synd att hon fick kämpa för att leva . Men slipade ner tanden 😕👍
? Vem var Mimi?

Hur vet dom det? Vem slipade ner tänderna? Ett marsvin dör ju inte helt plötsligt pga tänderna. Då skulle hon alltså ha svultit ihjäl och det märker man ju om dom börjar bli magra och gå ner i vikt.
ja fråga dom på rilo hur dom vet . jag vet bara det jag skrev tyvärr . borde inte sålt henne över huvudtaget
Menar du att de på djuraffären visste att hon hade dåliga tänder men sålde marsvinet till dig ändå? Det är ju väldigt allvarligt! Om det nu är marsvinet som dog strax efter du köpt henne måste hon ju i så fall varit utmärglad när du köpte henne. Märkte du inte det?
Bettfel på marsvin är väldigt ovanligt. Om de får problem med tänderna beror det nästan alltid på att de fått för lite eller dålgt hö.
Jag tyckte du skrev att det var en bra djuraffär men om det här stämmer är det den sämsta tänkbara.
ja det stämmer ja dom måste ju veta att tänderna var dåliga hon var small men dom sa att hon skulle växa till sig och bli stor dock är inget av detta mitt fel .
TS, tror du inte att det kan vara så att djuraffären lade fram den anledningen för att försöka visa på någon slags "kunskap"? Att det handlade om "dåliga tänder" istället för en eventuellt dold sjukdom eller dålig skötsel från deras sida? Det tror i alla fall jag skulle kunna vara en förklaring till djuraffärens uttalande om ditt marsvins bortgång.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#6 vad det gäller butiken det handlar om tror jag inte att de missköter marsvinen, de har rent fint och mat när man kommer dit, men normalt mellanlandar de bara någon dag där innan de säljs. Så då är uppfödningen problemet. Jag tror att de köper av djurgrossister…

Finns väl ingen som kan säga vad marsvinet har dött av, allt är ju i så fall bara rena spekulationer. Tror knappast att det beror på tänderna i alla fall. Hur gammal var hon?
1# säger de att de hade behandlat henne för sina tänder redan innan du köpte henne ????
marsvinen där har ingen stor hö hög utan bara lite i en grönskaks boll eller en sådan man kan ha när man låter marsvnen få kämpa för att just få det höet. de är fler marsvin som var så små och dog
#7 Ok. Då är frågan hur bra djuraffären är ändå, eftersom de väljer att köpa djur ifrån grossist.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
nej tänderna var dåliga men läste att man kunde slipa tänderna med en liten nagel fil så gjorde det så mycket som det gick. dock tog jag det super lungt
#12 Man ska aldrig göra det själv hemma, om man verkligen inte kan det, och fått det visat av en kunnig osv. Så gör det aldrig mer 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Men nu förstår jag ingenting, du har alltså köpt ett marsvin fast dom sagt att hon har för långa tänder och inte kan äta normalt. Du köper en hane som visar sig vara en hona, inte så seriös djuraffär. För långa framtänder innebär ofta att även kindtänderna kan växa sig för långa och det är inget man fixar själv.
okej viste inte att man inte ska göra det själv nej ska inte göra det mer lovar👍
Jag har väl lite svårt att tro att ett så ungt marsvin skulle dö pga sin tänder.
Men djuraffären är under all kritik där hon köpt dom från början. Har oxå köpt grisar därifrån för flera år sen, den ena dog efter en månad och den andra kom hem med Ringorm.

#16 Håller med, tror inte heller på den teorin.
Du hade henne en dag, de sa till dig på en gång att hon hade för långa tänder(?) och du slipade dom själv?? Stackarn måste ju ha varit stressad som få.
Dåligt av affären att ens sälja sjuka djur. Och efter vad #16 sagt så skulle jag aldrig gå tillbaka till den affären igen. De kan ju helt klart ingenting och är inte värt att stödja detta ställe med att ens köpa spån därifrån.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag kommer inte köpa där i från mer
Nej dom sa det inte att hon hade långa tänder. Märkte de hemma!

#20 Märkte du det hemma, men åt hon då? Om det har gått så långt så ett marsvin dör pga att det inte kan äta, så har du ett magert marsvin där du känner vartenda ben i kroppen, ett apatiskt marsvin som inte orkar röra sig som sitter i ett hörn, tror väl knappast att varken djuraffären eller du själv skulle ha missat det, så nä, jag tror verkligen inte att hon dog pga tänderna. Vet du hur långa tänderna ska vara för att vara "för långa"? Dom kan se väldigt långa ut, men huvudsaken är att dom nedre tänderna går in under dom övre.
den ena tanden var jätte lång och hon var som du säger i sättet hon åt inte ett dugg mer en sitt bajs och hennes bajs var löst som bebis bajs. dock rörde hon på sig lite och prang på golvet som normalt
ibland gjorde hon det

#22 Då skulle jag nog tro att hon dog pga att hon var dålig i magen, om du säger att hon var lös i magen, det är ett allvarligt tillstånd för marsvin och dom kan dö på bara några timmar av det.
#22 så om du jämför med tösen och maltes tänder så var hennes jättelånga?
Tror som #24 att hon snarare dog pga problem med magen..
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
okej men det är ju inte lätt för mej och veta att hon skulle vara så döds sjuk 🤔 dom sa att hon skulle växa till sig och bli störe

#26 Fast du borde ju ha reagerat på att hon bajsade löst.
de märkate jag ju inte i affären .
Ett marsvin ska aldrig vara löst i magen, det ska alltid vara hårda pluttar. Jag har aldrig köpt marsvin därifrån, men de gånger jag har varit där har djuren sett välmående och sett ut att ha tillräckligt med mat. Har sett värre här i stan…men helt klart. Självklart är 5 veckors bebisar små…
Nej och kommer aldrig köpa djur där ifrån mer känner mej inte trygg att de djur jag får är sjuka=(