Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 815 ggr
farvendal
0

Bur till två marsvin

Jag ska skaffa mig två små pluttisar och kollar just nu runt på burar. Bor ganska litet så får inte plats med någon jättebur även om jag hade önskat det. Men vill såklart inte att de ska bo för litet heller. Vad rekommenderar ni för mått till två marsvin?

Och sedan, jag kommer troligen ta över en marsvinshona på ca 1,5 år. Hon är ganska skygg och hennes nuvarande burkamrater hackar lite på henne så som jag förstått det. Bör jag då skaffa en liten bebis som sällskap åt henne? Eller kan det fungera med ett vuxet marsvin också?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

Minst 120x60 (120x50) rekommenderar jag till 2 marsvin 🙂

Det kan fungera med ett vuxet marsvin, honor brukar inte vara problem, men unge går med bra och störst chans att det går bra 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
1

Håller med frida ang måtten. Har du möjlighet att rasta dem på golvet varje dag kan 100*50 funka också, men de där 20 cm extra gör mkt. För i en 100*50 bur får du i princip bara en ett hus, en tunnel, hö och mat. För det ska helst finnas ett gömställe per marsvin, och med gömställe kan det menas hus, tunnel, en hylla osv. Förslagsvis är det också bra om gömställena är såpass stora att bägge kan vara där samtidigt för ibland vill de vila ensamma och ibland vill de ha tryggheten av varandra. 

Honor är lättare att sätta ihop så det skulle kunna fungera med en äldre hona, men minst risk för bråk är ju en liten hona :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[rumelle]
0

Håller med om att 120x60 är en bra minstastorlek. Toppen om de också får lite golvtid varje dag så att de verkligen kan få knata runt och sträcka på de små benen. :)

farvendal
1

Tack för svar! :) Ja är väl 120 x 50 som jag funderar på med. De kommer få ett par timmars golvtid i princip varje dag. De delar lägenheten med två kaniner så mer golvtid kan inte erbjudas tyvärr 😛 Trökigt bara att alla burar jag hittar på blocket som finns i närheten är 100 x 50 :( Inte så sugen på att betala multum för en hely ny bur. Men jag får leta vidare, har inte så bråttom ändå 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Birkis
0

Jag har en bur på 70/80x40/50cm och det är väldigt lite för mina grisar(håler på att fixa det problemet).

// Birkis

farvendal
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir en mindre bokhyllebur för min del 🙂 På torsdag får jag hem grisarna, längtar ihjäl mig. På bilden ser ni lilla Trixie 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
2

#5 Är buren 70x40 är den olaglig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

busKotten
0

#6 Uj vilken sötnos! Är det från det amerikanska projektet med inhämtade djur (från Slovenien?). Har varit en tråd om det här… Otroligt fina!

farvendal
0

#8 inte så vitt jag vet :P en bekant som fött upp henne

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se