Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 770 ggr
agnesw
0

Hur mkt tid?

Hur mkt tid lägger ni på marsvinen per dag? Hade så hemskt gärna velat ha marsvin men undrar om jag har all tid som behövs. Skriv gärna också hur många marsvin ni har.

[tösen,cesse, malte]
0

har två stycken lägger mycket tid på helgerna men på veckorna blir det mindre för skolan kommer ju med🙂

Fridaaaa
0

Väldigt svårt att säga, är väldigt utspritt, småstunder då och då under dagen & kvällen. Olika från dag till dag med.

Har 6 marsvin 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[erikam]
0

Väldigt svårt att säga. Vissa dagar blir det nästan heldagar, andra dagar blir det mycket mindre. Hemma hos mig har jag två stycken.

ElmerKrudd
0

Väldigt olika dag från dag som de andra sagt. Men vid matning så är det alltid lite längre tid då jag alltid handmatar mina marsvin med grönsaker. Har tre marsvin varav en är en cuy som behöver extra tid för att bli tam. Så jag spenderar så mycket tid som möjligt med mina små grisar :)

Städar minst en gång i veckan i burar osv :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

emmaaslund
0

Här hemma huserar nio marsvin. Tiden jag spenderar på marsvinen varierar, men minst 1½ timme/dag blir det.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lilje
0

Beror väl inte på hur man definerar "tid".

Här hemma bor för tillfället 7 grisar med två till på ingång och det är en honflock med tillhörande kastrat i blandade åldrar och mentaliteter. Det blir sällan gostid i soffan för hela gänget dagligen, även om det händer, och det varierar ganska kraftigt med hur mycket jag hanterar varje enskilt marsvin varje dag.

Jag väljer att prioritera att de får golvtid varje dag (eller ute i utomhushagen nu på sommaren) istället för "gos-tid" varje dag och det blir minst 1-2 h per dag. Mina har visserligen ganska stora ytor att tillgå i buren men man ska inte underskatta hur viktig just golvtiden är för mental stimulans. Men förutom det går jag ju förbi buren hela tiden på kvällarna och sticker ner lite godsaker och ger en liten klapp här och där, så det blir endå en hel del tid per dag om man tänker att jag oftast också sitter i hagen med svinen och låter dem klättra runt på mig för att kolla om jag har något gott med mig ;) Städning några gånger i veckan, vägning/kloklipp/ 1 gång/månad.

På helgerna blir det ganska ofta mer tid med marsvinen, på vardagarna blir det oftast "marsvinstid" efter klockan 20.00 :) Mat på morgonen, eftermiddagen och kvällen.

Guffy
0

Nu har jag precis skaffat marsvin igen men när jag hade förut var det ju beroende på hur man gick i skolan/jobbade. Men oftast tog jag alltid ut marsvinen på golvet eller gräsmattan direkt när jag kom hem och så fick dem sysselsätta sig själva. Så kunde man göra läxor, eller vad man nu har för sig, nere på golvet med dem så att dem får sällskap och lära känna dig lite bättre.

Sen när jag städade buren/burarna, vilket oftast blev på helgerna, så spenderade jag flera timmar med dem. Dels med själva städningen men fixade också lite ny inredning och tog mig tid att pyssla lite extra med marsvinen.

Har haft alltifrån 2-10 marsvin samtidigt.

[rumelle]
0

Beror ju på hur man menar med tid. Jag tar upp dem och kelar några gånger om dagen, kanske 10-15 min åt gången. De säger ifrån när de vill gå hem och kissa. Under veckorna när jag jobbar blir det bara någon minut på morgonen men lite längre på kvällen. 
Angående mat så tar det max fem minuter på morgonen, byta vatten, fylla på hö, skära upp grönsaker. På eftermiddagen plockar jag gräs åt dem eller ger lite mer grönsaker beroende på årstid. Ett par matskedar havrekärnor brukar de också få ibland. Och min sambo brukar ge dem en liten grönsaksbit när han är hemma på lunchen för att tysta ner dem. :P 
Buren används knappt, de går i en hage på golvet. Städning av hela hagen med byte av filtar tar kanske 15-20 minuter och det görs varannan vecka ungefär, oftare om de varit busiga och kissat på filtarna. Städning av toalettlådan och sopa upp övriga bajspluttar görs var 3-4 dag och tar under 10 minuter. 
Kloklippning görs varannan vecka och tar ungefär 5 min per gris. Min teddy brukar jag borsta igenom ett par gånger i veckan eftersom hon har så tät päls och lösa hårtstrån gärna ligger kvar, och det tar väl ett par minuter per gång.
De kräver egentligen inte så mycket tid för att de ska ha allt de brhöver. Sen är det ju upp till en själv hur mycker kvalitetstid man vill/kan lägga ner. Långhårisar kräver ju lite mer i form av pälsvård. 
:)

(Kan tillägga att jag har två marsvin.)

Ellociraptor
0

Jag har två marsvin som jag haft i lite mer än två veckor nu. :P Jag lägger ner max två timmar per dag? En timme golvtid då de får grönsaker som middag, då sitter jag oftast framför datorn samtidigt för där har jag uppsyn över dem. Sen brukar jag mysa lite med dem när jag glor på TV på kvällarna (en av anledningarna till att jag skaffade marsvin var för att jag ville ha något att mysa med när jag såg på TV… vilket jag gör rätt ofta :P). Det blir typ tjugo minuter per gris nu, eller kanske en halvtimme om jag har båda uppe. Sen ska de ju ha mat och sånt, vilket tar några minuter. Jag brukar gå ut och plocka in lite gräs åt dem också, och så måste jag ju städa hallen efter att de sprungit runt och kissat där. Så det blir typ två timmar sammanlagt. Sen händer det att jag tar upp och myser med flera gånger under dagen, men oftast inte så länge. :P