Är det dags att ta farväl?
Jag funderar på om det är dags för Betty att få somna in. Hon sitter mest i huset och hon tvättar sig inte som hon ska. Hon har länge haft problem med symtom på cystor med skrovliga spenar och svullet kön. Så länge jag har hållit henne ordentligt kortklippt så har det gått bra men nu måste jag tvätta henne varje dag och smörja in med salva för annars så blir hon så kissig att hon får frätskador trots snaggad rumpa och ren bur (flyttar huset varje dag så hon inte sitter i sitt kiss). Hon hatar det och det har gått så långt att hon hackar tänder så fort hon ser mig :'( Lät bli att smörja under ett par dagar men då blev hon röd och irriterad direkt eftersom hon inte tvättar sig själv. Hon har också tappat en del i vikt.
Hade det bara varit att jag hade fått hjälpa henne att hålla efter rumpan, utan att hon hade brytt sig, så hade jag nog inte funderat på att ta bort henne men eftersom hon har blivit så apatisk, förutom när hon blir rädd för att jag ska smörja på henne, så känns det inte som att hon har ett värdigt liv.
Vill inte förlora min tant ju :'(
Fy så tråkigt.. 😕 Det är otroligt svårt att uttala sig om hur någon annan ska eller bör agera, speciellt när det handlar om sådana här saker. Jag upplever ändå i hur du skriver att du lutar mot ett beslut. Om jag ska säga något om hur jag känner när jag läser vad du skrivit så håller jag med om att det blir tokigt när Betty själv tycker att det är obehagligt när du hjälper henne. Usch, vad svårt! :/
Trots all kärlek så är det ju så, både vi människor och djuren blir gamla och skruttiga. Vi människor hjälper varandra in i det sista och har ju inte möjlighet att "välja" på samma sätt som människan kan välja åt ett djur. När räcker det? När är det värt att fortsätta kämpa? Och vem bestämmer det? Otroligt svåra frågor, jag skänker tankar till dig och Betty ❤️
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Svårt att råda. Men eftersom Betty uppenbarligen inte mår bra och inte tycks bli bättre av din omsorg, så tror jag att ditt förnuft måste få råda.
Alltid lika jobbigt!
Kram!
När någon frågar mig det tittar jag på den personen (inte på djuret, om det är närvarande) och säger "Varför frågar du?". Det är, i stort sett utan undantag, så att när någon som älskar ett djur börjar fundera i de banorna, ja då är det dags. Jag vet många många som i efterhand har tänkt och sagt att "Åh, jag borde ha låtit honom slippa de sista månaderna", men ingen enda som har ångrat att de tagit bort ett djur för tidigt (p g a ålder eller sjukdom). Så ja, utan att ens ha läst hela ditt inlägg så tror jag absolut att det är dags att göra ditt marsvin den sista tjänsten.
Tips Lyan.. till rumpan-Silon salva .
Har suttit med telefonen och funderat halva dagen men jag kan inte förmå mig till att ringa vet. :-( Jag smörjer med en salva med aloe vera, som även är smärtstillande, och huden håller sig fin så länge jag smörjer minst en gång om dagen. Just nu tror jag inte att hon har ont utan att hon hackar för att hon är rädd att det ska göra ont så som det gjorde när hon hade såren. Jag vet att jag inte kan skjuta upp det hur länge som helst men just nu önskar jag att hon ska somna in lugnt och stilla av sig själv så jag slipper ta beslutet… Har haft Betty sedan hon föddes, jag vill inte mista henne också :'(
Hur gammal är hon?
Bara du kan bestämma. Följ ditt hjärta.
Kanske prata med en vet. och fråga vad dem tycker?
Du tar nog rätt beslut.
#5 Du håller nog på att förbereda dig för ert farväl (?). Om du behöver en kort tid för att göra Bettys sista dagar lugna och fina, så ta dig den! Om hon inga akuta smärtor har, så kanske du och hon behöver en fin avskedsperiod?
Om du innerst inne vet att det är dags, så kommer du att fatta det beslutet. Det är jag säker på. Som god och ansvarsfull matte (vilket du är) kommer du att ta rätt beslut. Det gör nog ondare i dig än i Betty.
Kram
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#6 Hon fyllde sex år den 3/3 så hon är ju rätt gammal.
#7 Jag hoppas att det kommer blir rätt beslut till slut.
Tack alla för ert stöd!
Hade i princip bestämt att jag skulle ringa vet. i måndags men under helgen så har hon blivit bättre :-D Jag smörjer fortfarande varje dag och peppar peppar så håller sig huden tillräckligt fin för att hon inte ska ha ont. Hon rör sig lite mer och har börjat tigga godis igen :-D Vet att det inte kommer att funka i längden men just nu ser jag bara till att ta tillvara de dagarna vi har kvar
Jag skulle säga Inityolsalva (stavning?)
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#9 Menar du salvan man smörjer babyrumpor med?
Ja precis
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Hur går det med henne?
#9 Tack för tipset :-)
#12 Det går rätt bra :-D Har lyckats klippa ner allting nu när såren är läkta och smörjer fortfarande varje dag. Nu när hon inte har ont längre så har hon nästan slutat att hacka tänder och hon kommer fram och tigger igen :-D Men det märks att hon börjar bli gammal, hon sover mycket mer och börjar bli allmänt skröplig :-(
Grubbla inte, Lyan! Det gör inte Betty. Hon är klok på marsvinsvis.
Ibland låter jag familjens lille filosof (och bortskämde slöfock) Gozo bestämma vad som är viktigt:
"Maskrosblad, gurka och annat mumsigt… en mysstund i tvåbeningens famn på balkongen, då man mumsar på det kryddgröna tvåbeningen odlar där… Att få krypa upp på axeln, luta sig mot husses eller mattes mjuka kind och dela med sig av sin marsvinstillit och värme," skulle Gozo ha sagt, tror jag. Eller kanske; "Prata inte så mycket! Ge mig ett basilikablad till!"😉
Gozo är ett stiligt tort´n whitemarsvin i sina bästa år, som är en mästare på att lära ut enkel njutning och konsten att leva i nuet.
Ta det en dag i sänder ihop med Betty! Ge dig tid att njuta av era fina stunder tillsammans!🤗