Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 814 ggr
tussen12
0

Lag på att ha 2?

Visst är det lag på att ha 2 marsvin?

En tjej i skolan som är ganska kaxig säger att man bara behöver ha en. Har endå länkat till jordbruksverkets hemsida men hon tror mig ej endå. Hur ska jag kunna övertyga henne?

Vill komma med vettiga argument hur dåligt dom mår utav att bo själva, men är ingen höjdare på Marsvin, vet bara att dom är flockdjur.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[erikam]
2

Jajamen de ska vara minst två. Ett starkt argument är ju just att de är flockdjur och att det faktiskt finns en lag som säger att de inte ska vara ensamma. Marsvin mår otroligt dåligt av att vara själva. Exempelvis så kan ett marsvin som förlorat sin kompis och blir själv kvar sluta äta, de kan bli deprimerade och det kan leda till döden.

Twili
1

Jag har t.om hört om statistik som säger att ensamma marsvin lever kortare tid än de som har sällskap.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Frida B
1

Säg åt henne att fråga jordbruksverket själv, så får dom berätta.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Renor
1

De kan bli helt apatiska av att vara ensamma, bara sitta uppburrade i ett hörn och titta på ingenting. Man ser ofta inte skilnaden förrän man sett glada pigga marsvin som har kompisar!

imoon
0

Det går att läsa om detta i Jordbruksverkets författningssamling saknr L 80.

På sida 19: 8 kap, 1§ Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

linneakaangas
0

Man brukar se skillnad på marsvinen i djuraffärer. De ensamma bara ligger ner hela tiden, då de andra som är fler ser mer glada ut och springer runt. :)

jossan...
0

säg årtal lagen infördes, vart hon hittar lagen, varför lagen exsisterar  osv..

Gud vad bra jag stavar…